Hoi Henk, nog even een paar tips die - gezien je opmerkingen hierboven - misschien nog wel dringender zijn dan de eerstgenoemde:
- als die dieselleiding in de motorruimte zweette, dikke kans dat je aanvoerleiding onder de auto achteraan ook in die staat verkeert. Kun je makkelijk zien door op je rug achter het linkerachterwiel onder de auto te schuiven, dan zie je een rubber bochtje naast het differentieel. Daar gaat de motor makkelijk lucht aanzuigen als je tankfilter (deels) dichtzit* en dan loopt de motor niet of heel beroerd (schudden, afslaan). De retourslangetjes in de motrruimte zijn dan misschien ook wel aan vervanging toe. Ook zit er nog een stukje rubber retourslang onder de auto, achteraan, tussen het linkerachterwiel en het differentieel. Daar zitten twee slangetjes, 1 is de tankontluchting en de ander de retour.
* aangezien je vermeldt dat je vlotter maar een kwart aangeeft bij volle tank, gaat waarschijnlijk het plastic vlottertje in de aluminium buis in de tank niet meer omhoog, waarschijnlijk omdat er prut in de vlotter zit. Als hij echt kaduuk was zou hij ook geen kwart aangeven, maar helemaal niks doen.
Zo'n vlotter gaat niet zomaar kapot, tenzij iemand 'm uitgebouwd heeft en er te lomp mee om is gegaan, anders kan zo'n ding bijna niet stuk gaan.
Over vlotter uitbouwen en (waarschijnlijk kom je er niet onderuit) tank uitbouwen staat genoeg geschreven hier op 't forum, zie zoekfunctie.
Als je een transparant voorfilter hebt kan je dat ook veel vertellen over de staat van het tankfilter. Zo niet, misschien maar eens vervangen en het filter opensnijden om te kijken hoeveel prut erin zit - heb ik ook gedaan en was een hele verrassing!
Aan het koudestartknopje zit een kabel die niets anders doet dan het gasstangenstelsel ietsie aantrekken, het is dus precies hetzelfde als een heel klein beetje gas geven. Waarschijnlijk staat hij gewoon te los, het kabeltje kan iets gerekt zijn in de jaren. Even iemand aan het knopje laten draaien terwijl je zelf kijkt in de motorruimte bij de gasstangen, en dan zie je waarschijnlijk wel wat je aan moet draaien. Maar als het goed is heb je dat knopje de komende maanden niet nodig
Verlichting: beetje meer freubelen aan de dimmer (beetje duwen, draaien), anders kap boven de pedalen eraf, klokken uitbouwen en dan de dimmer doorverbinden/ restaureren, dan ben je ook klaar. Vervangen van de lampjes boven de tellers en in de knoppen geeft sowieso een verbetering van de lichtopbrengst - als ze stroom krijgen natuurlijk. (niet bij MB kopen, kosten daar 2 euro per stuk!)
Van 109 naar 60 pk zal inderdaad flink merkbaar zijn, maar de diesels moet je ook aardig op toeren rijden dus dan valt het misschien toch nog redelijk mee. Uiteindelijk gebruikte je in het dagelijks verkeer toch niet alle 109 paarden continu denk ik?
CV = waarschijnlijk vacuumprobleem. Gaat de motor wel goed uit met de sleutel? En heb je koplamphoogteverstelling? Zo ja, werkt die goed?
Als dat OK is (en alle rubber koppelstukjes van de vacuumleidingen in de motorruimte ook), zal je denk ik toch de bekleding van de deuren eens moeten verwijderen om te kijken hoe de rubbers van de CV in de deuren erbij hangen.
Succes! Dit zijn vind ik wel leuke klusjes, is niet al te lastig/tijdrovend en zijn leuke verbeteringen omdat ze zo zichtbaar zijn.
Edit: op de 1e foto lijkt de auto aan de achterzijde vrij hoog te staan? Opmerkelijk aangezien de meeste een beetje hangen in de achterveren. Weet je iets van dat er nieuwe/taxi-/hulpveren onder zitten?<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/06/18 13:51