[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
200D gloeid soms niet en soms wel : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 16:32

200D gloeid soms niet en soms wel

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

200D gloeid soms niet en soms wel

Berichtdoor Dj Rene » 03 apr 2011, 14:10

Hallo W123 liefhebbers,

Het is al weer een poosje geleden dat ik hier iets heb geschreven. :oops:
Heb inmiddels een vreemde storing bij het starten van m’n 200D uit 1978.

Als ik normaal aan de trekstarter trek, dan gaat het gloeilampje branden.
Nu doet hij dat de laatste paar weken steeds minder.
Hiermee bedoel ik dat hij vaak niet gloeit. :angry:

Heb al eens de zekeringen schoon gemaakt en de puntjes ervan goed blank gemaakt (ook van de zekering houder).
Dit hielp niet.
Toen het forum geraadpleegd en wat gelezen over het gloeirelais dat wel eens kon blijven hangen.
Nou even geprobeerd een zacht tikje er op te geven en kijken of hij nu wel ging gloeien.
Heb dit wel vaker met relais mee gemaakt de ze even bleven kleven en na een tikje het weer even deden.
Ook dit mocht niet helpen.

Het enige wat helpt op dit moment is een aantal keren starten zonder te gloeien en dan plotseling gaat het gloeilampje branden.

Wie oh wie kent dit probleem?
Moet ik een nieuwe trekstarter of zit er ergens anders een probleem?

Hoor het graag van jullie.

Groet René
Dj Rene

Re: 200D gloeid soms niet en soms wel

Berichtdoor Frankie68 » 03 apr 2011, 15:36

hoi,

heb je "ombouw"snelgloeiers of de orginele langzame?
ik heb ook een trekstarter..deze ligt nu in het w123hospital..andere motor komt er in
ik ga regelmatig op ziekenbezoek
maar toen hij nog een trekker was heb ik ook veel geklooid met het starten en gloeien enzo..en dat was hartje winter ;)
ik heb daar een vraag op dit forum gezet:
"mijn tweede 200D start niet!"
daar staat veel info bij

als je die ombouwset hebt..dan zou je kunnen proberen rechtstreeks van af de accu
te gloeien..
misschien is het relais idd niet goed..of de afstelling van het treksysteem
maar dat rechtstreekse gloeien moet je dus niet doen bij de oude gloeiers, dan branden ze door
Frankie68

Berichtdoor Dj Rene » 06 apr 2011, 11:38

Sorry Frankie68 voor de late reactie.

Nog bedankt voor het plaatsen van jou ervaring.
Volgens mij heb ik nog het oude systeem omdat het gloeien wel heeeeeel lang duurt.

Dus als er verder nog opties zijn wacht ik dit af.

Groet René
Dj Rene

Berichtdoor Govert » 06 apr 2011, 12:02

Een trekstarter heeft geen gloeirelais en de gloei-installatie loopt niet over de reguliere zekeringen. Tegen het schutbord zit nog een smeltzekering, die kan je eventueel controleren.

Eerst moet je controleren of het probleem alleen bij het gloeilampje zit of in de gloeispiralen zelf. Het gloeilampje bij de W123 bij de trekstarters wordt via een reedcontact op het schutbord geactiveerd op het moment dat de gloeistroom loopt. Bij vroege modellen blijft het lampje net zolang branden als je gloeit, bij latere modellen is een weerstand ingebouwd die afhankelijk van de motortemperatuur het gloeilampje uitschakeld als er genoeg is voorgegloeid.

Je kunt controleren of de gloeiers stroom krijgen als het lampje niet brandt middels een multimeter, proeflampje (ingangsspanning meten bij elke gloeier) of met een ampèretang (gloeistroom meten). Je merkt trouwens snel genoeg of de gloeiers geen stroom krijgen: de motor zal zeer moeilijk of helemaal niet starten.

Als de gloeiers wel stroom krijgen maar het lampje niet brandt, dan is de oorzaak te zoeken in de weerstand (is gemonteerd bij cylinder 1), reedcontact, gloeilampje zelf of massacontact van het gloeilampje (bij vroege modellen).
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Diesel Specifiek