Hoi allemaal,
Vanmiddag toen ik van mijn werk naar huis reed, had ik problemen om de auto aan de gang te houden.
Elke keer wanneer ik gas los liet begon de auto wat te schokken, en als het toerental richting stationair ging, begonnen de controlelampjes op het dashboard te branden, alsof hij af ging slaan. Als ik dan wat gas gaf, kwam hij weer tot leven, of als ik te lang wachtte met gas geven sloeg hij helemaal af. Starten daarna was geen probleem, met wat gas bijgeven sloeg hij meteen aan.
Bij normaal rijden was er dus niks aan de hand, alleen bij de lage toeren (wachten bij het stoplicht deed ik dus met mijn voet op het gaspedaal iets ingedrukt).
Dit probleem begon vanmiddag met wegrijden (koude motor), en was bij aankomst een klein half uurtje later nog hetzelfde (warme motor)
Nadat de auto een uurtje of 2 had stilgestaan moest ik weer weg, en was er niks aan de hand, de auto reed weer zoals het hoort.
Dit is nu de tweede keer dat dit gebeurd is, de vorige keer was een paar maanden geleden, toen de tank bijna leeg was. Ik dacht toen dus dat het daar aan lag, maar nu is de tank nog driekwart vol.
Gewoonlijk heb ik geen problemen met starten, bij koud of warm, nat of droog weer. Ook stationair loopt hij gewoonlijk goed, alleen de koudstartverrijking wil soms nog wel eens haperen (dan zit het zuigertje vast in zijn behuizing), maar ik geloof niet dat dat nu het geval was, omdat met warme motor het probleem niet weg was.
De auto wordt bijna dagelijks gebruikt om een kilometer of 12 naar het werk te rijden, en savonds weer terug. Bij vochtig weer heeft hij soms de eerste paar minuten wat problemen om vermogen te leveren, maar dat was niet hetzelfde als nu.
Het rare is dus dat dit niet constant is, het probleem ontstaat spontaan, en verdwijnt spontaan, en het lijkt dus onafhankelijk te zijn van motortemperatuur en tankinhoud.
Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken, benzine, filters, carburateur, ontsteking, of wat anders.... Grote kans trouwens dat ik nu niks vind, omdat ie nu weer doet wat ie moet doen.
Het is trouwens een handgeschakelde 230 op benzine, carb M115 motor, 1978,
Heeft iemand een idee waar beginnen te zoeken?