[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
230E 1983 Koppeling/drukgroep vervangen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 jan 2025, 15:01

230E 1983 Koppeling/drukgroep vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

230E 1983 Koppeling/drukgroep vervangen

Berichtdoor Jeremiah1992 » 01 dec 2015, 16:22

Mensen,

Mijn ultieme cruiser staat weer op stal, kan dus weer verbouwd worden van de winter.
Nu wil ik de komende 180 jaar weer kunnen reizen dus moet de koppeling onder handen genomen worden, de versnellingsbak is prima, geen problemen.(betreft een 4bak handgeschakeld)

probleem wat ik wel heb is dat de koppeling een beetje versleten is, en nu sinds kort bij het intrappen van de koppeling een mooie gier te beluisteren is zullen dus de koppelingsplaat/platen, en drukgroep naar mijn idee vervangen moeten worden.

Hoe dit aan te pakken, en welk spul heb ik nodig. (Auto staat netjes in mijn garage, heb geen brug, wel een motortakel en kleine krikken en veel blokken hout en reservewielen :D)

b.v.d.

mvg,
levy muis
Avatar gebruiker
Jeremiah1992
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 14 maart 2013, 20:46
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 230E 1983 Koppeling/drukgroep vervangen

Berichtdoor RD500sec » 01 dec 2015, 17:01

Het gieren zal het druklager zijn, of mogelijk het toplager.
Het druklager zit in de koppeling set, het toplager moet je los kopen, deze zit in de krukas en ondersteunt de ingaande as van de bak.

Auto voor op bokken plaatsen, aandrijfas (deels) uitbouwen, let op markeringen of plaats markeringen, zodat de assen in dezelfde positie terug geplaatst worden, niet verdraaien t.o.v. elkaar.
Voorpijp uitlaat demonteren.
Snelheidsmeterkabel losmaken aan de bak.
koppeling leiding losmaken bij schutbord.
beschermplaatje vliegwiel demonteren.
bak ondersteunen met garagekrik.
bouten van koppelingshuis aan motor demonteren.
baksteun demonteren
bak naar achteren toe wegnemen.
koppeling set wisselen
toplager wisselen.
inbouwen in omgekeerde volgorde.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1315
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 230E 1983 Koppeling/drukgroep vervangen

Berichtdoor Govert » 01 dec 2015, 22:58

Een alternatief is, omdat je toch een motortakel hebt, om de motor samen met de versnellingsbak uit te bouwen, dan heb je wat meer ruimte om de koppelingsonderdelen te vervangen.

Voor het vervangen van de koppelingsplaten heb je wat hulpgereedschap nodig om de plaat te centreren.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron