Ja, je hebt een aantal keer een punt.
Ik had achteraf misschien beter een diesel kunnen kopen. Echter, de keerzijde is dat je daar waarschijnlijk ook meer voor betaalt. Maar ja, ik heb nu eenmaal een gasauto en ik ga gewoon kijken hoe degelijk dat is. tot op heden dus niet, want ik heb vorige week een vervelende backfire gehad. Zodoende ook mijn bevestiging van de frustratie. Misschien had ik de kleppen moeten stellen, ik weet het niet, ik heb er geen verstand van. Ik heb een 280E met een 120 litertank in de bagageruimte. Op benzine is het kostenplaatje dramatisch, of hij zou een stuk zuiniger moeten lopen dan op gas. wat haal jij met je 250?
In tegenstelloing tot jou vind ik het geen must dat de auto origineel moet blijven. Bij mij is het juist de charme van een oude auto die "an sich" al heel degelijk en betrouwbaar is. En desgewenst, om kosten te drukken of betrouwbaarheid te vergroten mag er best iets aan worden gemodificeerd. Eigenlijk is het van de zotte dat ik per 6,5 kilometer een liter brandstof armer ben aan een 2800c zescilinder die met goed fatsoen een 1400 injectie opeltje niet bij kan houden. Ik kan mij voorstellen dat je met minimale inspanning heel veel kan winnen. Ik weet niet of je deze mannen kent, maar dat klinkt mij heel aantrekkelijk:
http://www.bs-autotune.nl/content/view/118/132/. En wat ze volgens mij modificeren is altijd terug te bouwen. Desgewenst door een nieuw spruitstuk te monteren, lijkt me.
Ik respecteer dus de mannen die alles 100% origineel willen houden, maar mijns inziens moet je dan geen 20.000km per jaar willen rijden. Dus daarom denk ik dat ik deze consessie wel ga doen. Betrouwbaar en goedkoop rijden in een karaktervolle wagen. Dat is mijn streven.
Je kent misschien die uitzending wel van Top Gear, dat ze in een oude Jag E-type gaan rijden. Dat is allemaal niks omdat de auto een hele slechte wielophanging en remmen heeft en omdat het koelsysyteem van de wagen eigenlijk niet voldoende is om de toentertijd godsgruwelijke hoeveelheid van 200+ pk's te kunnen temmen. Zodoende slingerde Jeremy Clarkson onbeholpen over het circuit en moest hij vaak stoppen met een rokende motor. Toe hebben ze die wagen onder handen laten nemen door een gespecialisserd bedrijfje. Koelsysteem ernstig verzwaard en de wielophanging en remmen vervangen voor moderne onderdelen. En alles uit het zicht he. Dan heb je dus de originele auto maar dan zonder de slechte eigenschappen. Nu wil ik de W123 niet vergelijken met een e-type maar je snapt wat ik bedoel.
altijd leuk om te bomen over de mooie zaken des levens. Spreek je weer.
groet,
Vincent.