door JantjeV8 » 22 maart 2009, 19:59
Een diesel van Mercedes krijg je nauwelijks meer uit. Het enigste wat enigzins zou kunnen werken is met andere nokkenassen gaan werken. Kun je die al ergens krijgen, dan nog is het een behoorlijk specialisme om een goeie verbranding te krijgen. Ook hoort de brandstofpomp daarbij, daar komt wel wat kennis bij kijken.
Bij de grote Mercedes blokken hebben we wel eens een V8 met 380PK opgevoerd om aan de trekkertrek mee te doen. Daar hebben we de brandstofpomp vervangen voor 1 van een veel groter blok, dus waarvan de inspuitslag veel groter was. Wel meer pk-s, maar slecht stationair lopen en een rookpluim die nog veel mooier was dan het sleutelen zelf...
Iemand die ik ken heeft op een 200D eens een turbo van een Vito gebouwd. Dat ding werkte ook alleen maar boven de 2500 toeren. Daaronder verzoop de auto bijna, en daarboven kreeg je ineens best wel een dauw. Maar het toerenbereik is dan zo kort dat je zodra hij door accelereert je direct moet schakelen. Dan zakt ie weer als een pudding in, was dus niks fatsoenlijks geworden.
Een W123 diesel valt weinig aan te tunen, spaar je de moeite en zoek een 300D of DT blok, dat is op elkaar afgestemd, geknutsel wordt dat nooit.