door David » 09 sep 2011, 14:55
Hoi Harmen,
Dat het geen hele gemakkelijke klus is, daar heb je gelijk in. Je kunt het jezelf gemakkelijker maken door koperen leiding te gebruiken, die is namelijk veel beter te buigen en knikt bovendien niet. Maar zo te zien gebruik jij gegalvaniseerde stalen leiding en daar is ook niets mis mee, het is alleen minder makkelijk te verwerken. Ik heb dat bij mijn 300TDT ook toegepast en dat ging best goed (en ik ben ook maar een amateur).
Het heeft geen zin om de oude leiding na te maken en vervolgens te monteren. Dat lukt je alleem als je de hele achterbrug onder de auto zou demonteren. Wanneer je de achterwielophanging laat zitten (wat ik vooral zou aanraden) moet je de leidingen als het ware over de ophanging heen trekken en ze gaandeweg in de juiste vorm buigen. Ik heb eerst gezorgd dat ik totaan de hoogregelaar kwam en vervolgens de korte bochtjes gebogen om de leidingen op de hoogteregelaar aan te kunnen sluiten (let op, niet knikken!). Die bochtjes moeten echt heel krap zijn, want de ruimte tussen hoogteregelaar en tank is erg beperkt. Mijn ervaring is, dat je dat nog het beste met de hand kunt doen, over je duimen heenbuigen, of m.b.v. een kleine tang.
Vervolgens werk je de leidingen netjes van achteren naar voren, parallel aan de ontluchtingsleiding van het expansietankje. Zo kun je beugel voor beugel vastmaken, totdat je op het punt bent waar je oud en nieuw met elkaar wilt verbinden, in mijn geval vlak voor de overgang naar de voetenruimte van de achterpassagiers. Dat kan m.b.v. snijringkoppelingen, maar die heb je zo te zien al verzameld.
Vooral geduldig blijven, dan komt alles goed haha.
Groeten David.