[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:29

280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!!

Berichtdoor delangeleon » 05 jan 2010, 22:43

Dag,

Ik heb een probleem met mijn 280TE op LPG. (Ik heb ook gereageerd op de post van Fernando ; Slecht lopen door kou?) Ze start wat trager, maar dat lijkt me niet abnormaal met deze kou. Dan kan ik gewoon een stuk rijden en stationair draaien maar na een paar kilometer kan ze niet meer stationair draaien en slaat af. Dan met veel moeite aan de weer aan de praat, maar met veel minder power lijkt het. OOK OP BENZINE HETZELFDE PROBLEEM! Als ik de automaat in de achteruit zet slaat ze gelijk af. Zo erg zelfs dat ik haar niet meer aan de praat kreeg, en moest laten staan. Later die dag teruggegaan en ze start wel weer!!! (op BENZINE) en rijdt als een zonnetje!!! Maar na een kort ritje geparkeerd (ging even bij iemand op bezoek), uurtje later weer starten, moter loopt, alles gaat weer lekker. Toen ben ik gaan tanken, moest dus weer starten (op BENZINE) maar valt gelijk uit en begint ze weer vervelend te doen!! Wat gebeurt er toch, dat er nog niets aan de hand is als ze koud is maar na een aantal kilometer wel gebeurt???

Iemand een idee?

Alvast bedankt!
delangeleon
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden

Berichtdoor Fernando280TE » 06 jan 2010, 13:02

Tja, lastig. Het enige dat ik weet is dat de stationair verhoogd is als de motor koud is, en dat die terugvalt naar normale waarden als de motor een beetje op temperatuur komt. Kan het daaraan liggen? Kun je de motor wel aan de praat houden met het gas erop?

groet,
Fernando
Fernando280TE
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!!

Berichtdoor SgtPeppers » 06 jan 2010, 14:31

De benzinemotoren (in ieder geval met injectie) hebben een warmloopregelaar die bij koude start het stationaire toerental wat verhoogt, misschien is er daar iets mis mee bij jou, of is überhaupt je stationaire toerental te laag afgesteld.

Dat hij minder power heeft is wel raar, zeker dat dat ook op gas én benzine is… ik raad je aan eens naar een specialist te gaan die je auto eerst goed afstelt op benzine, en daarna pas op gas, dat is de enige goede volgorde.

En hoe oud zijn je ontstekingsdelen zoals bougies, bougiekabels, rotor, verdeelkap etc.?
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden

Berichtdoor delangeleon » 06 jan 2010, 14:32

Ja dat lukt wel , maar het is een automaat, dus laat je je voet van het gas af om de rem vast te houden en zet je haar in de D of R, dan slaat ze af.
De problemen zijn inderdaad het grootst na een nacht flink vriezen. Het is alleen zo gek dat de eerste zoveel kilometer de motor heerlijk loopt. Ook als ik start en rij op Benzine. Maar dan gebeurt er wat.
Het kan niet een bevroren verdamper zijn als ik helemaal niet op LPG rij, toch?
delangeleon
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden

Berichtdoor bluemoon me » 06 jan 2010, 15:18

beste delangeleon,

Het starten enz zoals je het beschrijft en het opnieuw starten enz bij het tanken geeft eigenlijk aan dat waarschijnlijk het aanstuurrelaais voor de benzine niet geheel meer goed functioneert. Tijdens de gekste tijden kan dan het relais uitvallen waardoor hij dan niet meer start.
Het relais zit rechts van je zekeringkast. waarschijnlijk helpt het ook al als je de kontakten van het relais schoon maakt.( is een zeer hinderlijk euvel)

Ookal rijd je niet op gas kan je verdamper toch bevriezen. niet de verdamper zelf daarvoor want daar zit normaliter de koelvloestof, maar de membraam kan bevriezen.Of bij extreem koud weer kan hij niet meer fatsoenlijk werken.

gr Bram ut limburg.
bluemoon me
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!!

Berichtdoor milan » 06 jan 2010, 17:12

volgens mij kan je een 280TE gewoon uitlezen met een osb1 stekker bij de gemiddelde bosch garage of Benz garage het is niet heel uitgebreid maar leest het injectiesysteem en op deze manier kan je er ook simpel achter komen wats keburt

helemaal rechts onder op de foto zie je de abs pomp en daarboven de helft van de uitlees stekker sorry geen betere foto


G.U.P.

groeten uit purmerend <br><br>Post edited by: milan, at: 2010/01/06 16:15



milan
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!!

Berichtdoor Babe Hardy » 06 jan 2010, 17:38

Delangeleon,

ik zou heel serieus even kijken naar de carterontluchting. Dit doet mij denken aan een probleem wat ik laatst had. De carteontluchting leek bevroren (motor was warm) (M115 moter 230) maar alle olie werd via de peilstok het blok uitgeperst. Gelukkig geen blijvende schade. Even voordat dit gebeurde had ik namelijk hetzelfde euvel, afslaan op benzine en gas. Er komt kennelijk met LPG nogal wat vocht vrij. Ik zeg niet dat het de oorzaak is, maar even kijken (slangetje bovenop luchtfilter en sludge opvang schoonmaken) kan nooit kwaad. Het nieuwe luchtfilter bij mij was ook behoorlijk vochtig! Laat even weten of het helpt, heb ik in ieder geval meer zekerheid over de oorzaak.<br><br>Post edited by: Babe Hardy, at: 2010/01/06 16:39
Babe Hardy
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!!

Berichtdoor aernout » 06 jan 2010, 18:35

Inderdaad even de carter ontluchting checken!
Dat is die rubberen slang die boven op het luchtfilterhuis zit, met alles wat daar aan vast zit.
Er zit een heel stelsel van slangen en koppelingetjes aan vast.
Die moeten allen netjes aangesloten zitten / niet kunnen lekken, en uiteraard vrij zijn.
aernout
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!!

Berichtdoor JantjeV8 » 07 jan 2010, 08:50

Hallo langeleon,
Ik heb je draadjes gelezen, ik begrijp ook dat je nog niet uit de misere bent?

Van die carterontluchting is eenvoudig te controleren, zo gepiept en als dat het euvel was ben je ook snel weer op weg. Kan dus heel belangrijk zijn, 'in de olie opgeslagen vocht wat bevriest'.

Is het dat niet, moet je de volgende zaken beantwoorden danwel afwerken:
- Kleppen gesteld?
- Wanneer heb je voor het laatst de bougies nagekeken? Elektrode op 0,65mm zetten.
- Hebben je bougiekabels al eens aandacht gehad?
- Idem voor rotor en verdeelkap.
- Luchtfilter niet te zwaar vervuild?
- Slangetjes, aansluitrubbertjes van de vacuumslangen e.d. netjes in orde?

Als dat allemaal klopt, heb je de basis in orde. CO-afstelling hoort daar eigenlijk ook bij, maar dat kunnen er maar weinig zelf meten, daarvoor moet hij toch even aan een kast gehangen worden.

Doet de auto dan nog moeilijk, dan moet je verder gaan studeren.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden

Berichtdoor delangeleon » 09 jan 2010, 16:23

Ben aan kleine schoonmaakactie begonnen.
De binnenkant van de slang die bovenop het luchtfilter zit schoongemaakt, lekbakje voor de sludge in de deksel luchtfilter (waar de slang op vast zit). En waar er sludge op het luchtfilter zat en in de bak van het luchtfilter allemaal schoongemaakt. Toen na dagen de Benz weer gestart en die startte gelijk. Je merkt inderdaad dat met deze kou een hoger toerental wordt gedraaid in de stationair. Stukje gereden, niets aan de hand en na een paar keer geparkeerd, motor uit en weer starten merk je dat het toerental een stuk lager gaat liggen en dat ze uit wil slaan in de stationair. Dat gebeurde ook een aantal keer. Ik moet dan uit de P heel snel in de D, want anders slaat ze af.

Het toerental is lager dan van voor de vrieskou. Zal het euvel in de afstelling daarvan zitten?

delangeleon
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden

Berichtdoor delangeleon » 09 jan 2010, 16:25

Hier nog 2 schoonmaak foto's:

delangeleon
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden

Berichtdoor delangeleon » 09 jan 2010, 16:26

Hier:

delangeleon
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden

Berichtdoor MB280E » 09 jan 2010, 19:47

Doe je veel korte ritjes?
Die sludge kan daarvan komen, maar kan ook een gevolg zijn van een defecte koppakking.
Hoe zit het met het onderhoud van de wagen?
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!!

Berichtdoor douwewe » 09 jan 2010, 22:14

als je veel korte stukjes rijd woon werk verkeer net als ik doe
dan word in deze tijd van het jaar de motor niet heet genoeg
gezien het grote motoren zijn waar dus veel condens in ontstaat in deze vochtige periode
is het een aanrader om even een stuk karton voor je radiator te plaatsen
zodat punt 1 je motor sneller op bedrijfstemp is
2 je kachel het eerder doet
maar door dit sneler op bedrijfstemp komen
kan het vocht wat door condens afzetting in de motor ontstaat weer verdampen op kortere ritten
hier door verkom je onnodige hoeveel heid condens in je motor olie dus ook deze aanzetting
douwewe
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!!

Berichtdoor douwewe » 09 jan 2010, 22:14

als je veel korte stukjes rijd woon werk verkeer net als ik doe
dan word in deze tijd van het jaar de motor niet heet genoeg
gezien het grote motoren zijn waar dus veel condens in ontstaat in deze vochtige periode
is het een aanrader om even een stuk karton voor je radiator te plaatsen
zodat punt 1 je motor sneller op bedrijfstemp is
2 je kachel het eerder doet
maar door dit sneler op bedrijfstemp komen
kan het vocht wat door condens afzetting in de motor ontstaat weer verdampen op kortere ritten
hier door verkom je onnodige hoeveel heid condens in je motor olie dus ook deze aanzetting
ook zou ik wel even de koelvloeistof niveau controleren
want het bevriesen van de condensor of carburateur kan ook ontstaan door een te kort aan koel vloeistof<br><br>Post edited by: douwewe, at: 2010/01/09 21:17
douwewe
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!!

Berichtdoor MajikSimon » 09 jan 2010, 22:27

Dat klopt grotendeels denk ik... vroeger zag je ook meer mensen met dekjes voor de radiateur.Hoewel dat ook wel bij 2cv's was met natuurlijk alleen maar luchtkoeling...

Mijn ervaring is soortgelijk, terwijl dat wel enigszins vreemd is want je thermostaat zou bij een lage koelvloeistof vrijwel niets moet doorlaten. ik denk dat in de praktijk bij deze temperaturen, ook de motor zelf fors afkoelt door de rijwind.En dus niet snel warm wordt...Misschien dat je dat ook beinvloed met een dekje/ karton voor de radiateur...
.
Ik had een stuk triplex voor 1/2 a 3/4 van de radiateur geschoven om zo toch nog enige koeling te verkrijgen.Enige is wel dat je moet oppassen als je opeens in de file komt...dat heb ik ook wel gehad:)
Dan loopt de temperatuur opeens heel snel op.

Mijn ervaringen bij de M102 motoren zijn ook apart, ik heb daarbij eerder wel een heel duidelijk verschil in opwarmtijd van de motor waargenomen toen ik de koelvin vastzette (opwarmen duurde toen veel langer), ipv bij de normale magneetkoppeling. Ook bij diesels heb ik de ervaring dat ze met continu vast meedraaiende fan (200D en 240D)veel minder snel opwarmen dan bij een fan die bij een bepaalde temp aanslaat danwel dmv elektromagnetische koppeling danwel visco (300D standaard en wat ik heb omgebouwd). Maar meerdere mensen hebben al gezegd dat dat niet klopt en onzin moet zijn. Toch heb ik dan wel eerder warme lucht in de binnenruimte want die zet ik niet eerder open dan wanneer de koelvloeistof op 80 is...omdat ik wil dat de motor/olie zsm opwarmt.

Sorry voor het offtopic verhaal...<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/01/09 21:49
MajikSimon
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!!

Berichtdoor JantjeV8 » 10 jan 2010, 15:09

Nou Langeleon, het was in elk geval een veroorzaker van wat ellende. Maar zo te lezen en je er nog niet, koud of warm weer, je Benz hoort gewoon goed te kunnen lopen. Het zal nu tijd worden om de het rijtje werkzaamheden een paar berichtjes naar boven uit te gaan voeren.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!!

Berichtdoor siko13 » 10 jan 2010, 21:09

in mijn sludgebakje (230) zit een gaatje ongeveer 1 cm boven de bodem is dit normaal ???? want dan loopt juist het vocht in mijn luchtfilter toch ???
siko13
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden

Berichtdoor delangeleon » 10 jan 2010, 22:38

Nog niet de tijd gehad om het lijstje werkzaamheden na te lopen. De Benz heeft ook vandaag dezelfde problemen gehad. Alleen rijdt ze erg fijn, geen verlies van vermogen de laatste dagen. Starten gaat ook in een keer goed. Alleen dus na een kwartiertje rijden, parkeren en weer starten gaat de stationair ZO ZWAKJES draaien dat de motor uitvalt. Het is dan echt een sport om zo snel mogelijk vanuit de P of N de automaat in de D te zetten en dan flink gas erop. (erg spannend op gladde parkeerplaatsen!) Ik wordt er al beter in!!!

Over het onderhoud van de wagen weet ik weinig. Ik heb haar pas sinds augustus. Wel heb ik de Benzine-injectie laten schoonmaken, gas-en benzine laten afstellen en is er een andere spinnekop op gekomen. Verder is mijn niveauregelingpomp vervangen (heeft hier niet veel mee te maken) en is er tot 2 keer toe een andere startmotor onder gezet. Tot de vorst insloeg heb ik als een vorst gereden.

Is het een idee iemand naar de afstelling van de stationair te laten kijken, of werk ik eerst het bovengenoemd lijstje af?

delangeleon
 


Re:280TE begint een beetje onbetrouwbaar te worden!!

Berichtdoor douwewe » 12 jan 2010, 19:46

eerst boven genoemde lijstje afwerken
let eens op je temp meter komt hij netjes op tempratuur
of werkt je temp meter niet zo nee tijd voor een nieuwe thermostaat
dan blijft hij vermoedelijk op shoke door rijden en verzuipt
controleer ook eens je vacuum slangen of die goed aansluiten en geen haarscheuren vertonen
douwewe
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten