[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
280TE M110 motor houdt opeens in en slaat af : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:34

280TE M110 motor houdt opeens in en slaat af

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:280TE M110 motor houdt opeens in en slaat af

Berichtdoor Gusz » 08 nov 2007, 23:44

donderdag avond,

brandstof pomp en filter vervangen,
gelijk stukje rijden, auto slaat na 3 km bij laag stationair weer af.

Verdeler is nieuw, rotor is nieuw, kabels nieuw, bobine nieuw.

De kabels hebben een weerstand van 1,3 k... het hoort toch 1k te zijn?

Weet ff niet meer waar te zoeken...
Luchtweger schoon en recht.
Laadspanning 13,9 volt.

Wat ik wel tegenkwam, ik heb 4 mnd geleden bij Wensink de kleppen laten stellen,
de meeste klepdeksel moeren zaten los, en ik heb ze hand vast aangedraaid.
Auto zakt bij een laag toerental onder de 500, en slaat af.

Zou het de ontsteking zelf kunnen zjn, hoe kan ik dat meten?

Ik ga zaterdag wel naar Pijnacker, misschien heeft er daar iemand een tip.

pfff
Gusz

Berichtdoor MajikSimon » 09 nov 2007, 00:01

Zit de accuklemmen goed vast?
Maken ze goed contact?
ik heb het dus over de plus en min pool.
Maakt de massa draad goed aarde?

is de accu zelf goed?
ik heb zelf een soortgelijk probleem gehad, auto viel uit in bochten...bleek accuklem niet goed te klemmen.Ben er een tijdje mee bezig geweest....

ik zoek het eerder in de stroomvoorziening/ onstekingssysteem.Hoe valt hij uit? gaat het toerental langzaam omlaag en valt hij dan met veel gebibber uit of valt hij heel plots op alle 6 cilinders uit?

Dat laatste pleit voor een onstekingsprobleem, geen brandstofvoorziening/ mengselprobleem.

check deze dingen even....
succes<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2007/11/08 23:05
MajikSimon

Berichtdoor Gusz » 09 nov 2007, 00:13

Accuklemmen ok,

als ik hem hoog op toeren houd gaat het goed,
bij lage toeren gaat ie bibberen en valt dan uit, even wachten en hij start weer.

Bougies gecontroleerd, die zijn goed..

Een aantal weken geleden injectiecleaner er in gedaan, misschien de injectors vervuilt ipv gereinigd?

gusz
Gusz

Berichtdoor jan280CE » 09 nov 2007, 00:54

Gusz,

Als je de WIS-CD hebt dan vindt je op:reperatuuranleitung-motor verbrennung-motor M110KA einzpritzung-15-562.pdf een schema waarmee je de gehele ontsteking met een multimeter kunt nameten.

Ik krijg het idee dat het inderdaad je kabels zijn, omdat ik in het verleden met soortgelijke problemen heb gevochten en dat bleek uiteindelijk ook aan de kabels te liggen. De weerstand van 1 K&#937; luistert behoorlijk nauw.
Is er in jouw buurt niet een mede W123er met een soortgelijke motor waarvan je effe wat delen kunt overzetten om te testen?

Succes,

Jan
jan280CE

Berichtdoor JantjeV8 » 09 nov 2007, 08:24

Hallo Gusz en jan280CE,

Zou het niet toch aan het vacuumsysteem kunnen liggen, specifiek bedoel ik of de vervroeging niet goed functioneerd.
En hoe wordt bij zo'n 6-cilinder de stationairloop geregeld? Bij mijn V8 zat daar een apart 'omloopventiel' of luchtbypass op. Die bypass werd ook met vacuum geregeld en was verschrikkelijk gevoelig voor kleine lekkages. De symptomen leken er ook erg op, in principe prima lopen, maar stationair te laag in toeren blijven hangen en af willen slaan, hij regaeerde toen ook nauwelijks op de stationair stelschroef. Bij koude motor liep hij toen ook te hard stationair.

Alle rubbers rondom die bypass heel kritisch bekijken en vervangen, eigenlijk een karweitje van niks en je hebt weer een prachtmachientje.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MarceldB » 09 nov 2007, 09:19

Wat je nog zou kunnen doen is de hele stationair en warmloop bypass, met al de zwarte slangetjes en de stat. regelknop, eraf halen en goed schoonmaken. Mischien zit er daar wat verstopt.

Kijk ook eens of de motor wel stationair blijft draaien als je de regelschroef op het gasklephuis iets indraait.
MarceldB

Berichtdoor jan280CE » 09 nov 2007, 09:47

Hallo Naamgenoot, Marcel en Gusz,

Ik ging er bij mijn antwoord vanuit dat het vacuümgedeelte intussen geheel is nagezien, omdat dat zeker een punt van aandacht.
Als na het checken hiervan geen verbetering optreedt, moet je het ergens anders zoeken.
Ik heb soortgelijke problemen gehad een jaar nadat ik de auto gekocht had.
Prima auto met een complete historie en een geweldige map met rekeningen vanaf het begin.
Zeker lezenswaardig omdat het veel zegt over wat er met de auto gebeurt is, maar ik dwaal af.
In het tweede jaar werd het zoals nu weer najaar en ik begon ong. dezelfde klachten te krijgen die steeds meer verergerden.
Ontsteking denk je dan en hoewel zaken er beslist niet beroerd uitzagen toch maar een nieuwe kap en rotor gekocht, vacuümslangen van en naar de stroomverdeler vervangen (koop je per meter voor een habbekrats), nieuwe bougies(meerdere soorten met zowel 1 elektrode al 4 elektrodes) enz.
Resultaat was dat hij steeds beroerder ging lopen (vooral stationair) ondanks dat nieuwe spul. Daar sta je dan, wat nu.
Een vervangende rotor gekocht (zonder het centrifugaal toerenbegrenzer gedeelte verder identiek) resultaat nul.
De ontsteking doorgemeten volgens het schema, . Niets afwijkends.
Omdat het verhaal in een notendop zich over een aantal maanden uitstrekte en het buiten zo koud werd (helaas mijn garage staat vol met mijn restauratieproject) dat ik er geen zin meer in had.
De auto heeft dan ook de winter buiten doorgebracht zonder dat er iets mee gedaan werd.
Het voorjaar erop toch maar weer eens aan het klooien, maar eigenlijk aan het eind van het Latijn.
Het ontstekingskastje linksvoor gedemonteerd, schoongemaakt van binnen, en gecontroleerd op breuken en doorgemeten, resultaat nul.
Uiteindelijk kwamen mijn bougiekabels eigenlijk als enig logische verklaring nog naar voren, hoewel die volgens het rekeningenoverzicht vervangen waren kort voordat ik de auto kreeg, en van een gerenommeerd merk waren (beru) en nog maar 2 jaar oud waren. Natuurlijk had ik die al eens (met draaiende motor) in het donker bekeken en natgesproeid.
Dus ter plekke een garage opgezocht en het verzoek gedaan om (uitsluitend) even mijn bougiekabels te controleren. Dan had ik de fout wel of niet gevonden en hoefde niet onnodig geld uit te geven
Dat bleek een vreemd verzoek,want er werd geopperd dat het van alles kon zijn (wat nagekeken moest worden), maar ik kon de auto er laten, en in de loop van de week wel eens bellen hoe het ermee stond.
Kortom de garagehouder zag een leuk projektje waar hij ongebreideld uren op kon schrijven.
Uiteindelijk nieuwe kabels besteld bij de Boschdealer, erop gezet en het probleem was over.
Zeker de ontsteking is als geheel een soort van elektrische schakeling waarbij de input gelijk is (ong.12 volt) en de outputwaarden beïnvloed worden door het juist functioneren van verschillende componenten. Nu een van je componenten niet de juiste weerstand heeft (had de mijne dus ook niet) kun je dit soort vervelende dingen krijgen.
Kijk ook even naar je slangenbeweging onder je spruitstuk (zie plaatje).

Succes,

Jan

jan280CE

Berichtdoor wwwW123 » 09 nov 2007, 12:52

jan280ce, dus je had kabels die pas paar jaar oud waren en die waren toch niet goed? en nog wel van beru? bleek bij doormeten ook ,dat de weerstand niet goed was dan? en zag je in het donker dan vonken bij het natspuiten? groet, hanco
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee

Berichtdoor jan280CE » 09 nov 2007, 14:25

Hanco,

Toen ik de auto kocht was er door diegene die hem geïmporteerd had gas opgezet, en daarbij dus ook de ontsteking up to date gemaakt.
Toen de problemen begonnen werd het s’nachts alweer wat vochtiger en het meest voor de hand liggend was dus (volgens mij) vocht. Haarscheurtjes in de kap wellicht dus vervangen.
Daarna het gehele relaas zoals boven, maar eigenlijk nooit aan de kabels gedacht, omdat die niet zo oud waren, maar ook visueel er niets op aan te merken was. Ik heb al veel auto’s gezien met rottiger kabels. Uiteraard het boven omschreven schemaatje doorgelopen en bij meting aan de kabels zat ik op ong. 1,2 maar ja dat had volgens mij niet echt invloed kunnen hebben dus verder gezocht.
Elektrische verbindingen schoongemaakt met wd40 en met zuurvrije vaseline behandeld, en toch het probleem blijven houden alsof er stationair 1 of 2 cilinders niet meededen en hij slecht op het gasgeven reageerde. Ook bij bekijken in het donker ( je zou dan toch vonken over moeten zien springen bij lekstromen) en zelf bij het natsproeien niets te constateren.
Wellicht is mijn geval exemplarisch, want beru is beslist geen wazig merk. Maar met een dergelijk mankement zoek je wezenloos.
Vandaar ook mijn suggestie om eens met een mede 280 rijder wat delen uit te wisselen om zaken echt uit te sluiten. Meten, maar ook visuele controle zei in mijn geval niets.

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor wwwW123 » 09 nov 2007, 14:43

je zou bijna zeggen; die beru kabels terugsturen (ook al zijn ze een paar jaar oud) en vragen hoe dat nou kan :-).
ik heb ook een 280SE (staat nog op stal)en die houdt koud ook wat in. beetje overslaan. bij warme motor is het vrijwel weg. loopt verders mooi enz. ik had al gezien dat de originele (25 jaar oude!) kabel (= blauw) iets gerepareerd was met tape. althans 1 v.d. 6 dan. heb al nw. set liggen. ben benieuwd of het dan bij mij ook weg is.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee

Berichtdoor Trouwkoets » 09 nov 2007, 15:01

Beru werkt niet altijd goed op een M110, lees posting van Marcel maar eens.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor jan280CE » 09 nov 2007, 15:04

Hanco,

Blauwe kabels vindt ik sowieso een mooier gezicht en als het daarmee ook mooi loopt zou ik ze zeker laten zitten.
De problemen zoals jij ze omschrijft heb ik ook, maar dat ligt toch meer aan het feit dat de auto amper gebruikt wordt. Na de APK in april nog geen 1000 km waarvan het merendeel door mijn dochter in de vakantie met de caravan gemaakt zijn. Kan zonder het benodigde E-rijbewijs met de Mercedes en niet met de eigen auto
Na een behoorlijke rit is alles weer oke. en als ik de auto de volgende dag weer gebruik is er niets aan de hand, na 2 weken weer hetzelfde
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om daar de oorzaak van te achterhalen, omdat ik het eigenlijk nog niet erg schokkend vind.
De kabels heb ik na vervangen gelijk weggepleurd, ik was veel te blij dat het eindelijk normaal liep en nodig had ik ze niet meer dus waarvoor bewaren. gelijk nieuw spul erop en je hebt voor jaren geen omkijken.
Aan reclameren had ik totaal niet gedacht. veel heen en weer geklooi en de uitslag moet je maar afwachten dus geen energie ingestoken.

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Gusz » 09 nov 2007, 20:14

vandaag heen en weer geweest naar keulen 560 km...
op toeren rijdt hij lekker, weer wat injectie cleaner er ingegooid en de tank 5/6 leeg gereden..

Nu stottert hij wel bij 600 toeren stationair maar slaat niet af...

Heb ook gedacht aan de kabels...
probeer al een lange tijd de bosch kabels te bestellen,
kostwinder/rotterdam heeft ze niet, stahlie rotterdam ook niet, bos automaterialen rotterdam
kan niet meer bij bosch bestellen, kooiman rotterdam ook niet, dus.......
waar o waar.....

Zal binnenkort alle slangen er af halen en reinigen... misschien scheelt het.
Wil eigenlijk eerst de bosch kabels proberen.. kan zowiezo geen kwaad..

dus wie weet een leverancier.....?

gusz
Gusz

Berichtdoor jan280CE » 09 nov 2007, 20:36

waar zit je boschdealer
http://www.boschcarservice.nl/index.php?h=3
onderdelen zoeken
http://ecat-online.bosch.de/toc/de/7vB3 ... aVersion11

Dit is hetdan

Onderdeelnummer

0 356 912 871 Bougiekabelset

Succes,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Gusz » 12 nov 2007, 02:36

Ga morgen in Vlaardingen bij een Bosch dealer langs..

Wat wel gek is dat de koude motor wel goed draait maar dat hij met warm juist afslaat..

Gusz
Gusz

Berichtdoor Edwin123 » 12 nov 2007, 08:42

de motor zou makkelijk valse lucht kunnen aanzuigen. Dus zeer secuur alle slangen bekijken. Zeker in vacuumgedeelte.

Je auto is van 81. Volgens mij is dat dan de laatste versie motor. Deze heeft een aantal membraantjes die heel gemakkelijk defect kunnen gaan, maar zeer belangrijk zijn voor het goed draaien van de motor.

nog een paar vragen:
Wanneer je motor koud is, loopt hij dan ook een hoger toerental???
Komt de motor op temperatuur, dan zakt het toerental langzaam af. Klopt dit?

Edwin
Edwin123

Berichtdoor Gusz » 12 nov 2007, 11:45

ha edwin,

klopt, koud loopt hij op hogere toerental
zodra hij warm is zakt dit toerental.

Ik denk dat er 2 dingen tegelijk aan de hand zijn,

1- ontsteking, is al vanaf dat ik hem heb, motor galloppeerd een beetje in zijn stationair... alle ontstekingdelen vervangen, nu nog de boschkabels er op.

2- idd de slangen van het vacuum.... een aantal waren wat minde...
ik hoorde ook van een aantal mebraampjes en een voorloopklep of zo iets
die bij koude motor meer benzine geeft,

Ik ruik als ik volgetankt ben wel benzine als ik met de ramen open rijdt,
dit zou duiden op een lek ergens maar dat heb ik nog niet gevonden.
Gusz

Berichtdoor JantjeV8 » 12 nov 2007, 14:22

Een hulpmiddeltje om valse lucht te controleren:

Laat de motor lopen. Spuit met een spuitbus remmenreiniger of startpilot wat van dat spul rondom de injectoren en de injectieunit. Gaat de motor op dat moment anders lopen dan weet je dat je daar moet zoeken. 9 van de 10 gevallen zit in de rubbertjes van destationairbypas en de vacuumslangetjes.

WEL VOORZICHTIG met deze methode, het spul is erg brandbaar, dus pas op rondom je ontstekingsdelen en uitlaat e.d. Kleine beetjes per keer rondnevelen!!!
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 12 nov 2007, 18:46

Hoi allemaal,

IK HEB WEL GEEN M110 MOTOR, maar lees wel even met deze topic mee en het valt me op dat jullie het niet hebben over het toerental. Nogmaals ik heb een 230E motorblok dus misschien zet ik wel weer een domme opmerking in deze topic, maar ik vind 500 toeren veel te laag!!

Deze zou stationair toch bij de 700/800 toeren in de "D" moeten zijn?!

Nou ja, als het nergens op slaat dan mijn exuus!

Groet Jeroen alias Jerommeke
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor kuipertje » 13 nov 2007, 02:39

500 Is ook te laag, maar de vraag is of dat het probleem is, of slechts een symptoom. Ik had met mn 250 carb. vergelijkbare problemen. Uiteindelijk waren ze bij mij terug te voeren op 3 oorzaken:

- Er werd valse lucht aangezogen bij de carb;
- De vacuumslang van de vervroeger lekte bij de aansluiting, waardoor de vervroeger het niet goed deed;
- De samenhang tussen stationair toerental en ontstekingstijd klopte niet.

Beetje offtopic maar over dat laatste: ik stel de ontsteking doorgaans af met stationair draaiende motor. Je krijgt dan alleen wel te maken met een subtiele balans tussen stationair toerental en ontstekingsijdstip omdat de vervoeging met het vacuum geregeld wordt. Hoe hoger het toerental, hoe meer vervroeging. Draai je dan het toerental op, dan vervroeg je dus de onsteking. Die je dan vervolgens weer later moet zetten waardoor je toerental weer inzakt.

Bij mijn 250 zijn er meerdere combinaties mogelijk waarop de motor stationair redelijk loopt, maar het verloop van de vervroeging klopt dan niet meer, waardoor je bij hogere snelheden weer mindere prestaties hebt. Zoek je even door naar de perfecte balans, dan heb je daar geen last van. Andere optie om dit lekker voor elkaar te krijgen is de ontsteking dynamisch afstellen, daarmee omzeil je het probleem van de vacuumgestuurde vervroeger. In dat geval stel je eerst de ontsteking en dan het stationair.<br><br>Post edited by: kuipertje, at: 2007/11/14 13:22
kuipertje

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek