Hallo Naamgenoot, Marcel en Gusz,
Ik ging er bij mijn antwoord vanuit dat het vacuümgedeelte intussen geheel is nagezien, omdat dat zeker een punt van aandacht.
Als na het checken hiervan geen verbetering optreedt, moet je het ergens anders zoeken.
Ik heb soortgelijke problemen gehad een jaar nadat ik de auto gekocht had.
Prima auto met een complete historie en een geweldige map met rekeningen vanaf het begin.
Zeker lezenswaardig omdat het veel zegt over wat er met de auto gebeurt is, maar ik dwaal af.
In het tweede jaar werd het zoals nu weer najaar en ik begon ong. dezelfde klachten te krijgen die steeds meer verergerden.
Ontsteking denk je dan en hoewel zaken er beslist niet beroerd uitzagen toch maar een nieuwe kap en rotor gekocht, vacuümslangen van en naar de stroomverdeler vervangen (koop je per meter voor een habbekrats), nieuwe bougies(meerdere soorten met zowel 1 elektrode al 4 elektrodes) enz.
Resultaat was dat hij steeds beroerder ging lopen (vooral stationair) ondanks dat nieuwe spul. Daar sta je dan, wat nu.
Een vervangende rotor gekocht (zonder het centrifugaal toerenbegrenzer gedeelte verder identiek) resultaat nul.
De ontsteking doorgemeten volgens het schema, . Niets afwijkends.
Omdat het verhaal in een notendop zich over een aantal maanden uitstrekte en het buiten zo koud werd (helaas mijn garage staat vol met mijn restauratieproject) dat ik er geen zin meer in had.
De auto heeft dan ook de winter buiten doorgebracht zonder dat er iets mee gedaan werd.
Het voorjaar erop toch maar weer eens aan het klooien, maar eigenlijk aan het eind van het Latijn.
Het ontstekingskastje linksvoor gedemonteerd, schoongemaakt van binnen, en gecontroleerd op breuken en doorgemeten, resultaat nul.
Uiteindelijk kwamen mijn bougiekabels eigenlijk als enig logische verklaring nog naar voren, hoewel die volgens het rekeningenoverzicht vervangen waren kort voordat ik de auto kreeg, en van een gerenommeerd merk waren (beru) en nog maar 2 jaar oud waren. Natuurlijk had ik die al eens (met draaiende motor) in het donker bekeken en natgesproeid.
Dus ter plekke een garage opgezocht en het verzoek gedaan om (uitsluitend) even mijn bougiekabels te controleren. Dan had ik de fout wel of niet gevonden en hoefde niet onnodig geld uit te geven
Dat bleek een vreemd verzoek,want er werd geopperd dat het van alles kon zijn (wat nagekeken moest worden), maar ik kon de auto er laten, en in de loop van de week wel eens bellen hoe het ermee stond.
Kortom de garagehouder zag een leuk projektje waar hij ongebreideld uren op kon schrijven.
Uiteindelijk nieuwe kabels besteld bij de Boschdealer, erop gezet en het probleem was over.
Zeker de ontsteking is als geheel een soort van elektrische schakeling waarbij de input gelijk is (ong.12 volt) en de outputwaarden beïnvloed worden door het juist functioneren van verschillende componenten. Nu een van je componenten niet de juiste weerstand heeft (had de mijne dus ook niet) kun je dit soort vervelende dingen krijgen.
Kijk ook even naar je slangenbeweging onder je spruitstuk (zie plaatje).
Succes,
Jan