[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
280TE M110 motor houdt opeens in en slaat af : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:49

280TE M110 motor houdt opeens in en slaat af

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

280TE M110 motor houdt opeens in en slaat af

Berichtdoor Gusz » 29 okt 2007, 15:30

Hi,

weer een probleem.

de witte houdt opeens in en slaat af bij laag toerental,

Opnieuw starten en hij rijdt weer, ... super-irritant

Overigens staat het toerental stationair op 5000 erg laag maar
ik krijg hem niet hoger met de luchtstelschroef..

wat kan het zijn ??????
Gusz

Re:280TE M110 motor houdt opeens in en slaat af

Berichtdoor MarceldB » 29 okt 2007, 16:01

Luchtschijf krom
MarceldB

Berichtdoor Gusz » 29 okt 2007, 16:43

ha marcel,

kan ik die weer recht maken?

is dat een duur ding of moet ik die maar gelijk bestellen?
ik bel kostwinder wel ff , ga het gelijk proberen als die schijf binnen is.

dankie voor de tip

gusz

kostwinder heeft er een aantal in bestelling,

Heeft iemand nog een rechte of een nieuwe liggen??????????<br><br>Post edited by: Gusz, at: 2007/10/29 15:47
Gusz

Berichtdoor MarceldB » 29 okt 2007, 18:04

Die schijf kost een tientje bij de dealer. Monteren is simpel, let wel op dat de schijf precies in het midden zit en dat die soepel beweegt.

Probeer ook de oorzaak te achterhalen, waarschijnlijk backfire.
MarceldB

Berichtdoor JantjeV8 » 29 okt 2007, 18:10

Loopt (liep...) ie op gas???
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Gusz » 29 okt 2007, 22:32

ik rijd op benzine,
zal is gaan rondbellen, misschien heeft Wensink er eentje, of Victoria...

Heb vorige week 95 ipv 98 getankt kan dat er mee te maken hebben, in combinatie met een krom schijfje?

gusz
Gusz

Berichtdoor Trouwkoets » 29 okt 2007, 22:37

Als je op benzine rijdt dan zal het dus wel geen backfire zijn, en is de kans klein dat de schijf van de luchtweger krom is, lijkt me.
Vertel eens wat meer Gusz, is het plotseling gekomen, warme/koude motor, hoe is de onderhoudstoestand van de motor (kleppen recent gesteld e.d.), hoe is de koude start, hoe loopt de motor stationair bij warmlopen, enz.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Gusz » 29 okt 2007, 22:53

warme motor, wel vanochten vroeg, tank 1/4 vol. Het was wel druilerig en vochtig vanochtend.

Kleppen 4 maanden gelden gesteld door Wensink, wel te ruim denk ik want daar houden ze daar van.

Nieuwe verdeler en rotor 1,5 mnd, nieuwe berukabels, nieuwe bobine.
Hij loopt stationair in Drive stand 5000 toeren, te laag denk ik.

De auto start soms als hij schuin naar voren is geparkeerd in 1 keer anders binnen 4 seconden.
Vorig weekend olie ververst, ook nieuwe waterpomp, thermostaat en radiator, blijft nu keurig op 85 graden

MAAR... de auto loopt, liep nooit regelmatig stationair, hij galloppeerd een beetje..<br><br>Post edited by: Gusz, at: 2007/10/29 21:54
Gusz

Berichtdoor Roger » 29 okt 2007, 22:56

Hallo,

Ik ben eigenlijk een diesel man.

Maar zo een 280TE draait toch niet 5000 rpm stationair ??

Moet dat niet veeel lager zijn !
Roger

Berichtdoor Roel280€ » 29 okt 2007, 23:36

Zal 500 rpm zijn, 5000 is het niet.
Roel280€

Berichtdoor Gusz » 29 okt 2007, 23:38

idd 500 :-) zat te slapen denk ik...
Gusz

Berichtdoor Roel280€ » 29 okt 2007, 23:40

Haha, ik maak me wel zorgen als je 5000 stationair draait.
Roel280€

Berichtdoor JantjeV8 » 30 okt 2007, 08:16

Ook in garages maakt men wel eens fouten of vergeet men wel eens iets vast te draaien.

Ik zou in eerste instantie eens de stekkers van het ontstekingssysteem nalopen. Dus of alle doppen op de bougies zitten, op de bobine etc.
Als je je overtuigd hebt dat het niets met losse kabels te maken heeft begin je vooraan.

Bougies eruit, kleur goed beoordelen, elektrodeafstand nakijken en vervolgens kijken of ze alle 6 netjes vonken.
Heb je dat gehad, dan controleer je het ontstekingstijdstip, mogelijk dat een monteur de stroomverdeler heeft versteld en de borgschroef niet heeft aangedraaid??.

Daarna ga je kijken of er benzine wordt toegevoerd. Je kunt wat leidingwartels losdraaien en kijken of er benzine uitkomt. Als de peut bij je injectie komt, dan kun je nog een injector losschroeven en kijken of het ook daadwerkelijk wordt geinjecteerd. (kijk uit dat de benzine nevel geen vlam kan vatten).
Als de ontsteking op tijd staat en er wordt benzine aangevoerd dan moet dat ding lopen.

De stationairloop wordt met een apart ventiel geregeld, daar waar de stelschroef voor het toerental op zit. Kijk of alle slangetjes er keurig opzitten, geen scheuren hebben en niet poreus zijn.

Dit zijn de basispunten die je stapsgewijs moet controleren.
Ik ben (nog) niet echt bekend met de m110 motor, maar jan280CE wel, die weet met zekerheid uit te leggen hoe de stationairloop is geregeld bij jouw motor.
Succes!!!
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Bogent » 30 okt 2007, 09:36

Controleer ook eens je vacuum systeem als er ergens een scheur in een slang zit kan je ook dit verschijnsel krijgen.
Bogent

Berichtdoor jan280CE » 30 okt 2007, 17:45

Ik zou het op voorhand nog niet zoeken in de K-jettronic, maar eerst een de adviezen opvolgen van o.a.janv8 en bogent.
Als er daar niets uikomt weet je in elk geval dat dat gedeelte in orde is.
de inspuiting op zich is redelijk complex en is in meerdere auto's toegepast, wat het zoeken en vinden naar nederlandse beschrijvingen en hulp makkelijker maakt, zoals deze die ikzelf redelijk duidelijk vindt.
Hier vind je op pagina 12 van het document een hele mooie sheet met mogelijke oorzaken en gevolgen. verder schematische weergaven e.d.
Er moet hier op het forum ook een link zijn naar een dergelijk bestandje, maar helaas kan ik deze link niet vinden.
Je geeft zelf al aan dat je bij het verdraaien van de stationaire schroef(die zit bij de gasklep naat je stroomverdeler) geen effect waarneemt, wat ik wel een beetje vreemd vindt.

http://www.porsche924-944.nl/924/KJetronic.pdf

Succes,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Bogent » 30 okt 2007, 21:10

Voor zover ik het op de werkplaats cd kan bekijken zit die stationair stelschroef in het vacuum systeem opgenomen dus zou ik het probleem allereerst toch daar gaan zoeken. Bij mi was na mijn eerste backfire een slang gescheurd en zoog hij valse lucht in het vacuum systeem waardoor hij ook slecht liep.
Bogent

Berichtdoor Gusz » 30 okt 2007, 22:34

heb weer een hoop te doen,

ga eerst ff de vacuum slangen nakijken, bogent klink ook wel logisch eigenlijk,
Wat waren die dubbele carburateurs toch makkelijk :-)

en even op mijn gemak die pdf doorlezen over de kjetronic... ziet er duidelijk uit Jan 280CE
toch gevoeliger voor vacuumfoutjes dan ik wist.

gusz
Gusz

Berichtdoor wwwW123 » 31 okt 2007, 10:56

..soms zit de fout niet in het vacuum, maar in een brandstoftoevoer of een drukregelaar van de bezine enz. had ik eens met de D-jetronic, maar de K heb ik nog niet verder bestudeerd. die staat nog op stal :-)
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee

Berichtdoor Gusz » 31 okt 2007, 13:13

die benzine toevoer klinkt eigenlijk ook best redelijk,
ik ruik namelijk af en toe benzine en vermoed dat er een een slangetje poreus is...

las inderdaad in de jetronic internet forums dat de aanvoer druk erg belangrijk is..

wordt vervolg
gusz
Gusz

Berichtdoor Gusz » 05 nov 2007, 19:23

lekker is dat,
heb vorige week de wagen afgetankt met super 98 en even geen problemen, 200 km gereden.

Daarna heeft de 280, 4 dagen stil gestaan, was ff weg, tank halfvol en weer hetzelfde probleem,
de auto slaat af, moet even 10seconden wachten en hij start weer.
Wanneer ik gelijk weer start doet hij het niet,.....

Lijkt wel iets met benzinedruk te maken te hebben, voor alle veiligheid en snelheid op zoek naar een
vervangende pomp...

pfff.. gusz

en vanochtend de bak maar aan de kant gezet, morgenavond maar de garage in..
voltanken en zo meer druk( was een idee) generenen op de injectie werkt ook niet.
Hij start slecht, rijd 5 minuten, en daarna met moeite, bij lage toeren slaat ie af,
zal stap voor stap alles doornemen, jammer dat ik nog geen pomp heb, ben op zoek maar ze zijn best duur die krengen...<br><br>Post edited by: Gusz, at: 2007/11/06 14:34
Gusz

Volgende

Keer terug naar Techniek