[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
280TE met staande tank èn gasinjectie? : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 00:14

280TE met staande tank èn gasinjectie?

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

280TE met staande tank èn gasinjectie?

Berichtdoor Hein280TE » 02 okt 2010, 10:43

Een staande tank met gasinjectie in een 280TE.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie?
Ik ben dit nog niet tegen gekomen op het forum.
Agit in Rijssen voorziet problemen met de staande tank.
De vlotter zou rammelen.
Bovendien blijkt het bijzonder lastig te zijn de tank exact passend onder de afdekkap van het reservewiel gemonteerd te krijgen.
Hein280TE

Re:280TE met staande tank èn gasinjectie?

Berichtdoor jan280CE » 02 okt 2010, 11:17

Je zult denk ik ook weinig 280’s al dan niet TE’s tegenkomen met gasinjectie. Het is een in verhouding duur systeem en er is geen belastingvoordeel mee te behalen in tegenstelling tot wel houderschapsbelastingplichtige auto’s. Waarom zou je daarvoor kiezen?
Wij hebben wel een auto (geen Mercedes) met gasinjectie en een ringtank op de plek van het reservewiel, toch ook geen ideale omstandigheid voor een vlotter in een tank, maar hebben daar eigenlijk weinig last mee. Hooguit dat de inhoud en dus de actieradius wat aan de kleine kant is. Ik ken het fenomeen van een rammelende vlotter dan ook niet, maar ik zou eens op die zoekterm googlen. Agit staat goed bekend in de regio, dus zou ik hun opmerking in elk geval ter harte nemen en daar wat nader onderzoek naar doen.

Groet,
jan

jan280CE

Berichtdoor WitteMercedes280e » 04 nov 2010, 14:26

Jan280CE,

Ik geloof niet dat ik jouw betoog helemaal kan volgen. Waarom zou er geen voordeel zijn te behalen met LPG op belastingvrije auto's? Volgens mij is er juist voordeel te halen bij belastingvrije auto's. Bij belastingplichtige auto's moet je het kantelpunt kennen omdat je meer wegenbelasting betaalt. Dus als je bijv. €80 meer wegenbelasintg per maand moet betalen, dan moet je dat in het gebruik terugverdienen. Dus als Gas €0,80 goedkoper is per liter dan moet je minimaal 100 liter per maand verbranden om voordeel te hebben met gas.

Als je auto niet wegenbelasintgplichtig is, wordt het alleen maar gunstiger. Je hoeft dan namelijk alleen maar de aanschafkosten terug te verdienen. Verder, omdat gas u eenmaal goedkoper is dan benzine, is rijden op gas dus altijd goedkoper.

En gasinjectie versus traditionele gasinstallatie maakt belastingtechnisch niks uit volgens mij. Zegt alleen iets over de kwaliteit van hoe je motor loopt.

groet,

Vincent.
WitteMercedes280e

Berichtdoor Bemerbenz » 05 nov 2010, 18:34

Ik zou zowiezo niet voor een kleine verticale ringtank gaan, alleen al om de beperkte actieradius. Zelf reed ik met een 280CE met 100 ltr tank, en dan sta je nog elke 500 km bij het LPG vulstation. Met een 40 liter tank ben je continue bezig om een lpg-station te vinden. Verder is gasinjectie te prevaleren, maar zit je met een veel duurder systeem, dus nog veel meer km's maken om de aanschafkosten terug te verdienen. AGIT is een goed bedrijf dat altijd gaat voor kwaliteit. De eigenaar Jan Huisjes heeft een systeem ontwikkeld dat per cilinder een vloeistof (Red Lube) per tijdsinterval injecteert om het inslaan van de klepzetels tegen te gaan. Kijk maar eens op de website van Agit in Rijssen, daar kom je als demo G3 auto ook mijn W124 Coupe tegen (voor als je ooit eens toe bent aan een 6 cilinder MB met 220PK.....) Inmiddels 50K gereden sinds inbouw 1,5 jaar geleden (Prins VSI en perfect)
Bemerbenz

Berichtdoor Hein280TE » 06 nov 2010, 09:44

Beste Bemerbenz,
Jouw W124 280CE heeft elektronische benzine inspuiting. Daardoor is G3 inbouw mogelijk. Dat gaat echter niet bij een mechanisch injectiesysteem (K-jetronic). Zegt Agit ook. Nog even over die vertikale ringtank. Het grote voordeel is dat mijn combi dan zijn laadruimte behoudt en dat het er wat beter uitziet omdat de tank netjes achter de reservewielkap is weggewerkt. Onderbouw is ook een alternatief maar daarvan vind ik ook dat dit er niet echt fraai uitziet (je ziet de tank onder de auto hangen).
De extra tankbeurten neem ik voor lief.
Ik heb nog steeds geen ervaring gelezen van iemand met een T met K-jetronic met staande tank en LPG injectie, wie kent iemand die dat heeft ?
Hein280TE

Re: 280TE met staande tank èn gasinjectie?

Berichtdoor Gewoon Ik » 06 nov 2010, 12:51

Is het niet jammer om de mooie kofferruimte die een T heeft weg te werken door er een tank in de duwen?

Kan je niet met een onderbouw-tank werken? Of gewoon e diesel kopen en die 280TE verkopen :whistle:
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Bemerbenz » 06 nov 2010, 13:48

Je kunt een K-Jetronic wel met een LPG injectie systeem uitrusten. Op dit forum is veel te lezen, Marcel den B. had een W123 280T met een injectiesysteem laten uitrusten en was daar zeer tevreden over. G3 wordt het nooit, mijn W124 heeft wel een G3 installatie, echter op het kenteken geen G3 (U9 norm). Pas vanaf 1995 is G3 op het kenteken mogelijk.
Optisch en praktisch is een verticale ringtank zeker te verkiezen boven een cylindertank, Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar onderbouw. Grote tank, het extra gewicht in het midden, het reservewiel beschikbaar en een acceptabele actieradius. Neem van mij aan dat een kleine ringtank erg onpraktisch is. Zelfs met een grotere tank, rij je nog met enige regelmaat op benzine. 1 op 5 is heel normaal.
Zelf rij ik met een 74 ltr ringtank (gaat 70 liter in nadat ik de vlotter iets bijgebogen heb) en kan daar omstreeks 550 km mee tuffen.
Het verbruik van een 320E op LPG is gemiddeld 1 op 7,5 (met caravan 1 op 5)
Bemerbenz

Berichtdoor Fernando280TE » 19 nov 2010, 00:41

Het topic is al even oud, maar ik heb een 280TE met injectie en een LPG ringtank op de plaats van het reservewiel. Inderdaad wel een beperkte actieradius van 200 - 260 km afhankelijk van rijstijl, maar geen problemen met een vlotter of zo. Het systeem is voor mijn aanschaf van de auto ingebouwd door Reprofair Autogas (www.reprofairautogas.com) in Eindhoven. De installlatie heeft volgens mij rond de €1100,- gekost, maar ik heb er geen problemen mee gehad en op dit moment >50k mee gereden.

DSC00426-1.JPG

IMG_0518.JPG

Mercedes-7.jpg

Voordeel is dat je de volledige laadruimte ter beschikking hebt en ook de achterbank naar voren kunt klappen om die nog eens verder te vergroten. Het enige nadeel is dat het lastiger is om de achterlichten te bereiken bij een kapot lampje. Ook heb ik de gastank moeten loshalen bij het vervangen van de antenne.

groet,
Fernando

Fernando280TE

Berichtdoor linfiel » 19 nov 2010, 20:37

En waar heb je nu je reserveband liggen dan?
Grt. Linfiel
linfiel

Berichtdoor Bemerbenz » 19 nov 2010, 21:55

Het reservewiel ligt in het handschoenenkastje.....
Zelf heb ik een chemische 12V pomp, bij een normaal lek, brengt de pomp de band op druk en dicht het gaatje met een chemisch goedje, grote gaten betekend WW bellen.
Een Fiat Punto (als voorbeeld) wordt tegenwoordig nieuw geleverd met een dergelijke pomp, zonder reservewiel.
Bemerbenz

Berichtdoor Fernando280TE » 19 nov 2010, 23:42

Yep ik heb ook zo'n spuitbus... Maar als ik de ruimte niet echt nodig heb, gooi ik de reserveband gewoon achterin
Fernando280TE

Berichtdoor MarceldB » 20 nov 2010, 13:20

Ik heb een 280TE gehad met staande tank en gasinjectie. Deze auto heb ik in 2007 verkocht:

http://w123club.nl/forum/16-w123-lpg-sp ... .html#9237

Ik zou zelf nooit meer voor een conventionele gasinstallatie gaan op een K-jetronic, maar altijd gasinjectie. De motor moet wel schoon en in goede conditie zijn als je een installatie laat inbouwen. BS-autotune schijnt een goede te zijn.

Ik had een staande tank ivm een derde bankje. Dat werkte prima, maar de actieradius was erg kort, ca. 240-260 km.
MarceldB

Berichtdoor 123knakker » 28 feb 2011, 01:52

Hoi

Ik heb een 280TE met de LPG gastank eronder. Dat bevalt me prima. Het systeem is samen met een kleppensmeer oliesysteempje ingebouwd door Meereboer Alkmaar, Noord Holland.

Ik heb er wat foto's van gemaakt, eentje staat hieronder, de rest vind je in dit onderwerp:

Grt
Har
forum8.JPG
LPG onderbouw Mercedes 280TE Meereboer Alkmaar
forum8.JPG (44.18 KiB)

Meer foto's:
123knakker
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja