[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
300D automaat schakelt laat : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 13:05

300D automaat schakelt laat

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

300D automaat schakelt laat

Berichtdoor Amarillo » 09 jun 2012, 14:14

Hallo,

Afgelopen weken veel bezig geweest met mijn 300D (laswerk, remmen), auto heeft daardoor een tijdje stil gestaan.
Deze week voor het eerst weer gereden, schakelt de automaat niet meer goed op...

Ik heb op het forum veel gelezen maar kom er bij mij niet uit.
Een vorige eigenaar heeft er een andere motor ingezet, een 80pk ipv 88.

Als ik me niet vergis worden de nieuwere automaten met vacuum en een kabel aangestuurd en de de bakken van voor '79 met stangen.
Het vacuum bepaald de hardheid van het schakelen, de stangen of kabel het moment van schakelen.
Klopt dit zover?

Mijn vacuum is matig, cv werkt niet goed, maar dat is de afgelopen tijd niet slechter geworden, het moment van schakelen is wel verschoven.
Bij volgas optrekken schakelt de bak door bij ca 70 km/h en ergens voorbij de 90 km/h.
In de bebouwde kom bij rustig 50 - 60 km/h schakelt de bak niet door, motor maakt dan onbenullig veel toeren.

Ik heb een foto van hoe eea er bij mij uitziet. Kan iemand aangeven waar de kabel/stang zit of zou moeten zitten waarmee het schakelmoment bepaald wordt?

bvd,
Peter.
Bijlagen
Foto0001.jpg
Avatar gebruiker
Amarillo
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 05 jul 2011, 11:16
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 300D automaat schakelt laat

Berichtdoor Govert » 09 jun 2012, 14:48

Jij hebt een automaatbak die alleen door vacuum wordt aangestuurd. Bij Europese gewone diesels was het eerst een stang, dan vanaf 1979 alleen vacuum en pas in circa 1983 werd het vacuum en kabel. Bij jou regelt het vacuum zowel schakelsterkte als schakelmoment.

Op de foto te zien is het flippertje van het omschakelventiel versleten. Het omschakelventiel zorgt samen met het regelventiel op de dieselpomp voor het vacuumsignaal.

Bij te weinig vacuum gaat de bak laat schakelen. Is er ergens een vacuumslang losgehaald? Het kan ook zijn dat toevallig net door slijtage een en ander is gaan lekken.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 300D automaat schakelt laat

Berichtdoor Amarillo » 09 jun 2012, 15:53

Govert,

Bedankt!
Ik ga zoeken...

groet,
Peter.
Avatar gebruiker
Amarillo
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 05 jul 2011, 11:16
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 300D automaat schakelt laat

Berichtdoor Amarillo » 12 jun 2012, 21:32

gisteren een metertje gekocht.
vanavond even gemeten op het t-stukje voor de rembekrachtiger: 0,2 bar onderdruk.
geprobeerd om de slang vanaf de vacuumpomp los te krijgen maar dat ging niet, morgenochtend eerst maar de apk-keuring doen, kijk dan wel verder.

Peter.
Avatar gebruiker
Amarillo
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 05 jul 2011, 11:16
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 300D automaat schakelt laat

Berichtdoor Govert » 12 jun 2012, 21:43

Doet de rembekrachtiger het nog wel?

Controleer ook even of het T-stukje schoon is.

0,2 bar onderdruk is te laag, moet ongeveer 0,7–0,8 bar zijn.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 300D automaat schakelt laat

Berichtdoor Amarillo » 13 jun 2012, 23:23

vanmorgen de auto voor de keuring: lampen niet goed afgesteld (logisch vanwege nieuwe achterveren), lampje kapot en de rembekrachtiging is onvoldoende vanwege te weinig vacuum.

vanavond de vacuumpomp losgehaald, membraam is kapot.
morgen een nieuwe bestellen, ben benieuwd.

Peter.
Avatar gebruiker
Amarillo
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 05 jul 2011, 11:16
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 300D automaat schakelt laat

Berichtdoor Amarillo » 17 jun 2012, 21:57

gisteren nieuw membraam geplaatst. vacuum zit nu rond de 0,6 - 0,7. Is aan de lage kant maar voldoende.
motor slaat weer keurig af en remmen als een blok. ook schakelt de bak weer zoals het hoort, heerlijk.

woensdag herkeuring, zal geen punt zijn.
Avatar gebruiker
Amarillo
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 05 jul 2011, 11:16
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten