door alex240diesel » 23 maart 2008, 23:05
Het voltage zegt niet al teveel, de stiften hebben een hoge weerstand en gaan daardoor gloeien.
Optisch kan je vooral zien of er veel roet aanslag (kool) op zit, en of ze nog mooi van vorm zijn, hiermee bedoel ik dat de kaarsen over de lengte overal even dik zijn.
kaarsen die niet meer goed werken, zijn vaak voorzien van een kool laag en zijn vaak ook niet meer constant in dikte.
De meest makelijk controle die je kan uitvoeren is de kaarsen er uitdraaien, gaat echt heel makkelijk met een rateltje of steek/ringsleutel. Vervolgens leg je de kaarsen met de schroefdraad tegen het blok. Als je dat hebt gedaan start je de startprocedure en kijk je of alle kaarsen netjes gaan gloeien. De volle lengte moet dan oranje kleuren. Op een gegeven moment wel de startprocedure staken, anders krijg je andere problemen.
De kaarsen moet je overigens wel allemaal vervangen als er 1 defect is. Vaak zullen er dan namelijk meer volgen. Bij de oude Hilux die wij hadden moesten ze om de 100dkm worden vervangen, maar volgens mij worden kaarsen zelden tot nooit vervangen behalve als ze kapot zijn.