door Paul Snip » 12 feb 2007, 21:56
Nee, Henk...
Sorry voor de onduidelijkheid. Mijn Amerikaanse 300diesel start eigenlijk altijd. Nog nooit een probleem mee gehad. Alleen een keer de startmotor moeten repareren. Ik heb trouwens ook de moderne, dunne gloeiers. Daarbij zit het relais op 't spatbord onder de motorkap.
Hannah (Ikkeweer) is bij mij geweest omdat ik nog een werkende km-teller voor haar had liggen. Die heb ik ook even voor haar ingebouwd. En toen kwam dat probleem van het niet gloeien, terug. Nou snap im dat je dan als leek denkt dat het niet gloeien verband heeft met het plaatsen van de km-teller. Nou ik zou niet weten hoe dat zou kunnen.
Persoonlijk denk ik dat het verhaal een beetje anders is. Zonder iemand anders gelijk te willen veroordelen.
Ikkeweer had (direkt nadat ze de auto van Hofman opgehaald had) een probleem met het gloeisysteem. Soms bleef het lampje na het starten aan. En soms ging hij helemaal niet aan. En gloeide dan ook niet. Logischerwijs slaat hij dan ook niet aan.
Toen heeft ze, om de auto aan de praat te krijgen, haar eigen garagehouder gevraagd. Die heeft met de beste bedoelingen geprobeerd haar te helpen. Alleen had hij geen kennis van het systeem met gloeiers in serie. Hij heeft toen met een draadje stroom op de laatste gloeibougie gezet. Dus die die rechtstreeks aan massa ligt aan de andere kant. 12 Volt op een 2 Volt gloeibougie, dus. Waarschijnlijk is deze daarbij gesneuveld. Hij heeft toen de auto opgehaald en er allemaal nieuwe gloeiers ingezet. Toen heeft de auto een aantal keren weer goed gestart (toeval?).
Volgens mij zat het probleem om te beginnen al in dat gloeirelais.
Gelukkig kan ze starten met dat draadje van mij. Maar 't is natuurlijk een gepruts van niks.
Er zitten nu 5 nieuwe gloeispiralen in, dus als het kastje (relais) nu ook vervangen wordt, moet dat weer voor vele km's zorgeloos rijplezier kunnen zorgen.
Ik zou heel erg geholpen wezen als ik wist waar dat kastje zit, en hoe 't eruit ziet. Als ik zo'n kastje heb, wil ik haar best verder helpen. En Wiebren heeft ook al z'n hulp aangeboden.
Nou denk ik dat Wiebren ook meer verstand van dat ouwe systeem heeft dan ik, want het is van ver voor mijn tijd, natuurlijk. (ben van 1978)
En Hannah, (grappig die naam kun je ook in spiegelschrift lezen...) volgens mij woont Wiebren ook dichterbij. Maar ik wil je ook bets nog een keer helpen, hoor!!!
Sterkte met dit geouwehoer!