Lotgenoten,
Hoewel ik mij nog steeds verplaats in een W114, had ik vandaag een wat mindere ervaring. Wellicht kan dit probleem zich ook voordoen bij de W123. Na het starten merkte ik dat het sturen met een nog stilstaande auto, ondanks de stuurbekrachtiging welke in de afgelopen kersvakantie ingebouwd was, zwaar ging. Tevens werd ik door een voorbijganger gewezen op een hevige olielekkage. Aangezien ik dacht, dat het met een draaiende motor makkelijker zou kunnen zien waar deze lekkage vandaan kwam, had ik daar na het openen van de motorkap direkt spijt van, ik leek wel een Dalmatiƫr! De olie spoot eruit en kwam precies op de koelvin, met bovengenoemd resultaat. Dus motor uit, oud vloerkleed onder de auto en een lekbak. Eerst een fles remmenreiniger leeg gespoten en alles met een doek schoongemaakt. Ineens zag ik twee losse boutjes liggen en bleek de snaar naar de stuurbekrachtingspomp slap te staan. Dus radiateur eruit, toen bleken de twee boutjes onderdeel uit te maken van de bevestiging van de stuurbekrachtigingspomp te zijn. Het bovenste gat is een blind gat, maar het onderste gat is een doorlopend gat, daar spuit de olie dus uit. Dus met een schroevendraaier de snaar weer gespannen en de boutjes weer gemonteerd. Nu gebeurde dit bij ons in het dorp, dus gereedschap, lekbak en oude doeken, olie en koelvloeistof voor handen. Als dit op de snelweg gebeurd was, denk ik niet dat ik gemerkt had dat het sturen zwaar ging, olie lekkage merk je dan te laat op, met waarschijnlijk alle nare gevolgen van dien, in het slechtst denkbare geval een vast gelopen blok. Olie stond bij mij na een paar minuten draaien al onder niveau, oliedrukmeter gaf nog netjes voldoende druk aan.
Dus misschien een tip voor een ieder waarbij de stuurbekrachtigingpomp ook direkt aan het motorblok vast gebout zit, trek deze boutjes eens na. Helaas in alle hectiek vergeten een paar foto's te maken.
Jaap