MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:58

Aanhaalmoment aftapbout koelvloeistof in het blok

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Aanhaalmoment aftapbout koelvloeistof in het blok

Berichtdoor Camiel300TDT » 20 apr 2010, 15:38

Heren W123-rijders,

In het onderblok van onze benzen zit een aftapbout voor de koelvloeistof. Ik heb volgens het boekje de koelvloeistof ververst en wil nu de bout volgens het boekje aandraaien.

In Haynes, WIS en de Nederlandse vraagbaak staat het aahaalmoment niet vermeld.

De draad is M12, de steekmaat 19 mm. Mijn werktuigbouwhandboek schrijft voor 70 tot 90 Nm, maar ik vind dit erg hoog en heb aanstaand weekend geen zin in draadtappen, en zeker niet op die plaats!

Dus mijn vraag is heel concreet:

Met welke aanhaalmoment moet deze bout vast?

Bedankt!

Camiel
Camiel300TDT

Re:Aanhaalmoment aftapbout koelvloeistof in het blok

Berichtdoor Kenny » 20 apr 2010, 15:44

Met een nieuw koperringetje ertussen gewoon op gevoel vastdraaien (moet je wel gevoel hebben natuurlijk)
Het is ook een fijn schroefdraad dus volgens mij hoeft het idd niet op 70-90 Nm.

Zo heb ik het afgelopen weekend ook gedaan. Ik heb ook alles doorgespoeld met citroflush maar er zat nagenoeg niks aan vervuiling in.
Kenny

Berichtdoor MBvO » 20 apr 2010, 18:31

90 nm is bijna zo vast als een wielbout, dan komt hij er bijna aan de andere kant weer uit als je het mij vraagt.
Er staat niet echt veel druk op, dus ik zou Kenny's aanpak ook volgen en gewoon bij koude en warme (draaiende) motor in de gaten houden of het mooi droog blijft, en dan zit je toch goed?

Ik bedoel, ik kan niet afgaan op ervaring voor ´het gevoel´, maar ik heb laatst bij mijn motorfiets olie en filter vervangen. Na afloop een paar dagen laten staan, toch een beetje vochtig van de olie onderaan het filterdeksel (zit verticaal). Tikkie vaster gedraaid, testrit gemaakt, toch weer een druppie eraan. Tikkie vaster, sindsdien droog. En dat was nog met olie, met koelvloeistof kan het allemaal nog wat minder kwaad, dus ik zou ´t vooral niet oerend vast aandraaien met de kans dat je de boel kapotdraait. Beetje kopervet eraan, dat wel, is nogal een oxidatiegevoelig gedoe daarbinnen.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/04/20 23:34
MBvO

Berichtdoor Camiel300TDT » 22 apr 2010, 17:35

Dank heren, tis gebeurd, incl. kopervet en veel gevoel...

Gr. C
Camiel300TDT

Keer terug naar Techniek