MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:33

aantrekken moer op achterasflens differentieel ???

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

aantrekken moer op achterasflens differentieel ???

Berichtdoor 681TDT » 18 dec 2010, 19:24

Hoi,

Bij mijn tdt is de grote “schoonmaak” onderaan bezig.
De flexibele rem- en dieselleidingen vervangen.

Maar ook de dichtingen van de achterbrug (differentieel)
Het is dus een differentieel met ABS – sensor, deze heb ik onderuit genomen.
De dichtingen (bourages) naar de cardans zijn vervangen, en deze van de uitgaande as naar de cardan toe ook.

Hier staat echter een moer op (heb nieuwe geplaatst) die de 3 vingerige flens vasthoud.

Met welk koppel moet deze aangetrokken worden?
Ik ben vandaag nog bij de dealer geweest en deze zegt 2 waardes afhankelijk van een klein of groot differentieel. (dus aantrekken ik Nm)

Via een andere bron kreeg ik de raad om het wrijvingsmoment te meten en afhankelijk hiervan op dezelfde waarde in te stellen.... ingewikkeld maar noodzakelijk?

Ik weet dat je het geheel kunt samentrekken en dus ook stuktrekken… maar welke gegevens / ervaring hebben jullie?

Graag reactie / advies van mensen met ervaring...
Dank!
681TDT

Re: aantrekken moer op achterasflens differentieel ???

Berichtdoor Patman » 18 dec 2010, 20:49

Ik heb hem met de luchttol (slagmoersleutel) losgetikt,en ook zo weer vastgezet,niks aan de hand.
De moer weer netjes borgen met een dremel en het zit perfect.
Dus niet de luchttol lekker door laten ratelen,maar "tikken" ,en zorgen voor een goed passende lange,smalle 12-kantige dop 30,anders gaat het niet.

Ik heb vorige week mijn cardan vervangen en later onder de auto de flens verwisseld omdat van het "nieuwe"cardan een oor van de 3-puntige flens krom was en heel de auto trilde.
Nadat ik de flens van mijn "oude" cardan had overgezet is alles weer trillingsvrij en rijdt de Benz weer als een nieuwe zonder de bijgeluiden die het oude cardan maakte.

Achteraf gezien is het wisselen van een cardan een klus wat goed te doen is in een paar uurtjes,met behulp van de juist gereedschappen en een brug natuurlijk.
Patman

Re: aantrekken moer op achterasflens differentieel ???

Berichtdoor 681TDT » 19 dec 2010, 14:59

De moer losschieten en nadien lukraak vastschieten is eigenlijk niet zoals de differentieel het vraagt.
Op korte termijn kun je het geheel stuk rijden, het geheel kun je inwendig samentrekken waardoor de noodzakelijke speling verdwijnt met alle gevolgen... .
Volgens de vraagbak moet voor het demonteren het wrijvingsmoment gemeten worden en na gehele demontage en montage de moer terug op het juiste wrijvingsmoment verzegeld worden.

Bij de dealer zei men eenvoudig voor een klein W123-differentieel 80Nm en een groot differentieel voor de W123 100Nm. Ook dit is niet geheel juist...
Daarom zocht ik iemand die hier echt ervaring mee heeft... .

Ik ga de W123-cd eens raadplegen, maar "ervaringen" mogen steeds doorgemaild worden! Dank!
681TDT

Keer terug naar Techniek