[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Aardekabeltje? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:50

Aardekabeltje?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Aardekabeltje?

Berichtdoor WillemLimmen » 27 okt 2011, 15:54

Beste Bensen,

Eind juli van dit jaar heb ik een diamant blauwe (kleur 355) 230TE gekocht, van een plaatje, op een veiling.

Nieuwe schijven, achterremklauwen, remslangen, filters etc gaan er straks op, maar... en dat is tevens mijn eerste vraag na de introductie, ik kom iets tegen dat ik in geen enkel naslagwerk kan vinden.

Het betreft een gevlochten aardekabeltje, die aan de linkerachterzijde verbonden was aan de bout van de stabilisatierubberbevestiging en het andere eindje zweefte ins blaue hinein.. Weet iemand waar het andere eindje normaliter aangeschroefd zit? Voor de duidelijkheid heb ik een foto bijgesloten.

Reeds op voorhand bedankt voor de tip!

Groeten Willem
Bijlagen
P1010688.JPG
zicht op stabilisatiestang links achter. Het gevlochten aardkabeltje hangt er nu even overheen
WillemLimmen
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Willem Limmen

Berichtdoor Toontje » 27 okt 2011, 18:50

heb wel eens meer zomaar ergens een aardkabel gezien en dan zat dat vast op de uitlaat ????? waarom weet ik ook niet

groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MBvO » 27 okt 2011, 19:08

Ik weet er het fijne niet van, maar voortbouwend op Toontjes opmerking: aardekabel aan uitlaat = aardekabel aan motorblok = massa, toch? Daarbij neem ik aan dat de pakkingen tussen uitlaatpijp(delen) en motorblok geleidend zijn.

Mijn complimenten voor de grondigheid van de aanpak! 9 lagen spul d'r over, toe maar! Doet mij denken aan een opmerking in een oude Top Gear aflevering, waarin Jeremy Clarkson vertelt dat alleen de lak op een klassieke SL al 30 kilo weegt :-)
MBvO

Berichtdoor WillemLimmen » 27 okt 2011, 21:26

Zojuist even gekeken of het aardedraad aan de uitlaat kan hebben gezeten. Echter nergens een mogelijkheid gezien. Er zitten wel wat voorgeboorde gaatjes in de armpjes waar het rubber inhangt, maar van een andere maat..

Omdat dit draadje misschien uit nood geboren is ga ik een stitje lassen op het armpje van de uitlaat waar ik het aardedraadje aan vast zet.

Je kunt tenslotte (voorlopig) niet zonder Aarde..

Dank voor de suggesties,

Willem
WillemLimmen
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Re: Aardekabeltje?

Berichtdoor Bob » 30 okt 2011, 14:31

Start problemen bij oude auto,s worden vaak veroorzaakt door slechte aarding van de accu. Vaak worden accu,s en startmotoren vernieuwd ivm slecht starten, zonder succes natuurlijk.
De min van de accu zit aan het chassis. Aan de andere kant v/h motorblok (onderaan) zie dat de "aarde" via een massa kabel van het chassis naar het motorblok (startmotor) gaat (althans, dat zou zo moeten). Vroeger was dat zo de manier.
Echter met het voortschrijden der jaren (en roest) geeft dat nogal eens een (start)probleem, omdat dan de chassis-aansluitngen roest vorming beginnen te krijgen. Dat zou mogelijk de reden kunnen zijn van dat draadje.
Als je toch wat mee wilt kun je dit beter aan een koppelinghuis bout (er net naast) "bouten". De startmotor zit ook op het koppelinghuis en die is een echte groot verbruiker. Zo zit de min v/d accu min of meer gelijk aan de start motor. Elektrisch gezien, lijkt me me een veel beter idee dan aan de uitlaat vast maken.

Gr Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Maikel » 30 okt 2011, 14:37

kan het niet zo'n kabeltje zijn die aan zo'n zwart ' sleepje' hoort, je weet wel om de auto te ontladen, of tegen wagenziekte zoals sommigen wel beweerden. :sick:

gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor WillemLimmen » 30 okt 2011, 17:20

He Bob,

Dat ik de auto kocht hing dit kabeltje al los, maar hij startte zonder mokken.. Ik zal eens gaan kijken of er ergens vanaf de startmotor een aardekabel loopt naar het chassis, zo niet, dan verplaats ik hem daarheen als de lngte van het kabeltje het toelaat.

En Maikel, het zou kunnen, maar ik zie in de buurt van de kabel (zoals het ding aangesloten was), geen punten waarop iets anders (bijvoorbeeld zoń dropveter) gemonteerd heeft gezeten.

Dank jullie voor de suggesties en tip,

Groeten Willem
WillemLimmen
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek