[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Accu in conditie houden in een donkere garagebox. : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 03:40

Accu in conditie houden in een donkere garagebox.

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Accu in conditie houden in een donkere garagebox.

Berichtdoor henklith » 05 sep 2008, 12:17

Niet alleen in een donkere box, maar ook nog eens geen stopcontact.
Hoe hou je je accu dan fit.
Lekker simpel is natuurlijk om dat ding te gaan transporteren naar huis, en hem daar te vertroetelen.
Dat maakt dan in elk geval dat je een goede bekende wordt van de fisiotherapeut.
Dus dat doen we even niet :o))
Ik zit te denken om een wat lichtere nicad akku van zeg 20/30 Ah
te gaan gebruiken om de druppellading uit te trekken.
Wat we dan nodig hebben is een schakelingetje die de 12V van de (laat ik hem maar even nicad noemen) ophoogt naar 14 a 14,5 volt.
Probleem met deze spannings "ophogers" is dat ze meestal een slecht rendement hebben, met 80% zou al heel blijk zijn.
Ik ga daar de komende donkere dagen voor de herfst een mee aan de gang,
maar misschien is er ook wel iemand die daar al de nodige ervaring mee heeft dan hoort ik dat graag.

Wordt vervolgd Henk
henklith

Re:Accu in conditie houden in een donkere garagebox.

Berichtdoor JaapW114 » 05 sep 2008, 21:34

Henk,

Eigenlijk een perpetuum mobile dus, met de kleinere akku laadt je de grotere, daarna kun je met de volle grotere de kleinere weer laden die dan op zijn beurt de grote weer bij laadt! Weer een probleem opgelost! Jammer van het rendements verlies, de theorie is in ieder geval goed. Was het allemaal maar zo simpel. Zoals elders op het forum al te lezen staat heeft de firma Conrad hele mooie kleine zonnepaneeltjes met ingebouwde regelaar, buiten plaatsen en de natuur doet de rest.

zie afbeelding, 1,8 Watt

groet,

Jaap

JaapW114

Berichtdoor henklith » 05 sep 2008, 21:46

Wat is electronica toch een leuke hobby he Jaap :o))
Zo'n zonne lader is inderdaad het meest aangewezen voor mijn (luxe)probleem, maar de garage box in een woonwijk leent zich niet zo voor deze oplossing, zo'n ding wordt gewoon van de muur of van het dak af getrokken, daar houd niks voor.
alleen de achterkant van mijn garage box daar loopt een sloot acgter, en bossages, misschien dat ik daar verdekt nog wat kan knutselen
Want eerlijk dat is en blijft altijd nog beter dan sjouwen met accu's hoe licht dan ook.
Groet, Henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/09/05 21:46
henklith

Berichtdoor JaapW114 » 05 sep 2008, 22:19

Henk,

Ik was even vergeten dat het er in Utrecht iets anders aan toe gaat dan in Waarland!
Hier kan nog erg veel, erg gemoedelijk allemaal. Wil niet zeggen dat er hier helemaal niets gebeurt, maar de sociale kontrole is groot. Ook geen hangjongeren hier, pa is boer en als ze vrij zijn kunnen ze mooi helpen, hebben ze ook geen tijd om rottigheid uit te halen. Wel vrij veel polen hier aan het werk, maar die wonen enige dorpen verderop, maar die maken vaak zoveel uren dat we daar ook weinig last van hebben. Alleen rijden onder invloed daar hebben ze wel een handje van. Ook in Maarssen werken er een aantal, echt harde werkers, maken gemiddeld 12 uur per dag en dan de zaterdag nog, maar ze blijven lachen, ondanks het vaak zware en klote werk wat ze doen.
Maar om even terug te komen op je probleem, op marktplaats staan voor weinig benzine aggregaten, akkulader erop een laat dat ding maar even lopen. Of staat je garagebox midden in een woonwijk?

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor henklith » 06 sep 2008, 00:28

Nou, hij staat wel tegenover een flat ja. maar een kwartiertje even een generator laten draaien lijkt mij nog wel acceptabel.
Maar ja je moet het probleem niet overdrijven denk ik, om alleen daar een generator voor aan te schaffen?
Ik kan wel aan hoogspanning komen, achter mijn garagebox loopt een spoorlijn :o))
Met bovenleiding, de malie spoorlijn, loopt ook lang het spoorweg museum.
Is vlak bij de je weetwel, de auto markt!
Als je binnenkort even komt buurten rijden even langs mijn "bijgebouwen" Jaap :o)) kan je flossie ook even aanschouwen.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 06 sep 2008, 01:55

Hee Henk,

Wij hebben laatst nog even gezellig aan de telefoon zitten babbelen mbt heckflosses en aankopen daarvan e.d. Ik heb je al eens eerder horen klagen over het op jaarbasis moeten kopen van een nieuwe accu voor de flosse omdat je die wagen zo geweldig intensief ;-) gebruikt... Het lijkt mij dat je een accu het beste vertroetelt door hem te gebruiken. Is het allerbeste idee niet om de accu er gewoon uit te halen en in een andere auto te plaatsen? De mens is bij mijn weten nog niet levend in tweeën te delen en kan derhalve nog steeds slechts in 1 auto tegelijk rijden... Ik heb de W123 nu 5 jaren, hij wordt niet altijd dagelijks gebruikt wel wekelijks of in ieder geval tweewekelijks en ik heb nog nooit moeten bijladen of de accu moeten vervangen, ze kunnen idd ineens plat gaan... ergens bekruipt mij het gevoel dat ik ook binnenkort ergens kom te staan..... maar ja dat zien we dan wel weer...

fijn weekend!

Adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor henklith » 06 sep 2008, 11:03

Hoi Adriaan, klopt, al gebruik je de auto maar eens in de 14 dagen, dan blijft de accu fit!
Dat iedere keer uit de auto halen , ik weet dat hou je een tijdje vol, maar op een gegevenmoment laat je het maar, zeker in mijn geval dat mijn garage box 2 kilometer verderop staat, en de accu meem je dan niet zo maar even op de fiets mee.
Dus moet je er ook al weer met een auto heen, terwijl ik normaal lekker op de fiets naar mijn boxen ga :o)
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Jeroen » 06 sep 2008, 12:37

Volgens mij is in de Mercedes de enige permanente stroomverbruiker de dashboardklok en wellicht een moderne radio. Dus je zou dan toch echt wel een maand of 3-4 zonder problemen de boel moeten kunnen laten staan. Zelfs met een startonderbreker die continue wat stroom trekt moet een goede accu het minstens nog een maand of 2-3 uithouden.

Mijn Alfa Spider staat gedurende de wintermaanden zonder problemen 3 maanden stil. Is voorzien van startonderbreker, elektronisch klokje en een radio die continue een heeeel klein beetje stroom gebruikt. Geen probleem.

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto