[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
achterruitverwarming hoe repararen? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:40

achterruitverwarming hoe repararen?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

achterruitverwarming hoe repararen?

Berichtdoor Weizengelb » 06 feb 2007, 08:55

Hallo Mensen, KOUD He!:ohmy: :laugh:

Mijn achterruitverwarming doet het niet. Van mijn vorige auto deed hij het ook niet, en ik heb er ook nooit iets om gegeven dat hij het niet deed.
Toch begin ik er nu anders over te denken en zou ik graag hebben dat hij het wel deed, maar hoe?!?

Wie heeft zich hier al eens in verdiept?
Helpt het de schakelaar te vervangen (deze blijft niet "hangen".) Of zit het ergens in een contact of relais?

Wie o wie weet iets?

Dat krabben beviel me minder weer deze morgen (en op de fiets nog minder....tja). bovendien bbeslaat de ruit weer na het krabben en zie je nog niet veel.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Antwoord:achterruitverwarming hoe repararen?

Berichtdoor marty » 06 feb 2007, 10:41

Hoi Mathieu

Er zit idd een relais tussen want deze hoor ik schakelen als ik de schakelaar inschakel. tevens veert de scahekaar gelijk terug en blijft hij niet in de aan stand staan en is de achteruit verwaming uit als je het contact uit heb gezet en daarna weer aanzet. Je zal dus even op zoek moeten gaan met de spanningsmeter maar ik zou beginnen met de zekering. ik kan zo snel niet zien welke dat is omdat ik mijn documentatie niet bij de hand heb maar. Mocht je er niet uit komen hoor ik het wel.
marty

Berichtdoor Scheepsbouwer » 06 feb 2007, 22:18

Ha die Mathieu,

Als je de schakelaar aan de bovenkant indrukt, hoort de schakelaarverlichting veel feller te branden. Daaraan zie je dat de verwarming ingeschakeld is.
Zie jij dat ook in jouw wagen? Zo niet, dan lijkt me de schakelaar verdacht.
Enne.. met een fles ruitontdooier en een raamwisser houd je je ruiten wat beter krasvrij.
Tot slot: de achterruitverwarming zou op zekering d moeten zitten (volgens Olving)

Succes,
Coen
Scheepsbouwer

Berichtdoor patella902 » 07 feb 2007, 00:58

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor een achteruit je hebt. Ik had eerst een mooie achterruit met de achterruit verwarming in het glas. Dit was nauwelijks te zien (hele dunne lijntjes verticaal door het glas). Mooie ruit alleen de verwarming deed het niet! Dit kwam waarschijnlijk volgens een "kenner" doordat de stroom niet goed meer naar al die draaitjes kwam. Deze lopen nl aan de onderzijde van de ruit en schijnen makkelijk te beschadigen bij bijvoorbeeld een ruit vervanging of door roest. Door de leverancier van mijn wagen is er toen een andere ruit ingezet met zeg maar conventionele achterruit verwarming (zichtbare horizontale draden). Deze doet het prima. Als je bedrading en de schakelaar verder goed is denk ik dat je achterruit vervangen moet worden.
Succes, Theo<br><br>Bericht gewijzigd door: patella902, op: 2007/02/07 00:36
patella902

Berichtdoor Weizengelb » 07 feb 2007, 14:57

Het schakelaartje gaat feller branden als ik hem indruk, als ik hem loslaat gaat hij echter weer uit, hij springt terug zeg maar na 1-10 seconde...
Ik heb hem wel eens vast proberen te houden (of mijn vrouw gevraagd dat te doen), maar ik zag verder geen werking.
Het is een ruit met horizontale draden.

Groetjes,
matheiu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Govert » 07 feb 2007, 16:56

De achterruitverwarming springt als hij goed werkt na een half uur automatisch uit. Misschien is dat relais niet helemaal goed meer.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Topasbrauner » 07 feb 2007, 17:20

Hoi Matthieu, jij ook eens een vraag, grappig. Ik had ook nooit achterruitverwarming. Toen ik dat Rob melde tijdens de restauratie waarbij de wagen toch kaal ging, bekeek hij mijn achterruit. De contactvlakken waar de draadjes op steken, bleken los te zitten. Vastgesoldeerd, doormeten en klaar. Mijn relais bleek goed, lampje bleef ervoor ook wel gewoon branden bijv., ookal had ie geen goed contact.

Het lijkt me bij jou dus zaak te beginnen bij je relais. Erna kun je de twee bekledingsvlakken (?) heel voorzichting weghalen op je C-stijl. erachter zie je dan die contactvlakken op de ruit, als je het rubber wegbuigt. Daar doormeten en je weet of je verwarming op de ruit goed is.

Succes, want het is heel fijn. ik vind mijn verwarming bijzonder sterk. Het ijs is in no-time weg, nog voor ik het dorp uit ben. Ideaal.
Topasbrauner

Berichtdoor Weizengelb » 08 feb 2007, 17:30

Ha Job,
Ja ik heb er nooit om gegeven, vond het een overbodige extra (nog wel een beetje hoor). Maar goed ,als het erop zit is het wel leuk als het ook werkt dus wou ik toch eens kijken wat er scheelt.
Ik heb inderdaad wel eens van die losse aansluitingen gezien aan achterruiten, ik heb trouwens bij mijn pa nog ergens een W123 achterruit staan, zit vast ook verwarming op, kan ik ook nog naar kijken.

Ik zal eens wat gaan meten! Dus vanaf de C-zuil kun je de aansluitingen zien?
Groetjes,
mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Jeremy » 09 feb 2007, 20:38

Bij mij is er nu nog maar één draadje die niet werkt, maar hoe spoor je het beste zo'n breuk op? Heb het bij die andere op het oog kunnen doen, maar bij deze is er niets aan te zien en toch doet hij het niet.

Gr, Jeremy
Jeremy

Keer terug naar Techniek