[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
af en toe een "knakje" bij het remmen? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 14:47

af en toe een "knakje" bij het remmen?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

af en toe een "knakje" bij het remmen?

Berichtdoor Ron » 07 okt 2007, 23:37

Ja, u hoort het goed. Mijn 280TE geeft af en toe een knakje tijdens het remmen. Meestal als ik rustig afrem voor een dieprood stoplicht. Het komt vaker voor als ik net een bocht genomen heb, maar is niet reproduceerbaar. Je hoort het en daarnaast voel je het knakje via het rempedaal. De auto heeft dit al heel lang, alleen de laatste tijd lijkt het erger te worden (of nu alles in orde is begin ik me hieraan te storen...). Auto is regelmatig met dit probleem door APK gekomen, dus het is geen een fuseekogel die speling heeft.

Uit voorzorg de auto aan de voorzijde opgekrikten gecontroleerd of er speling zit op:
-bovenste wielophanging incl stabilisatorstang
-U-vormige stabilisatorstang ophanging (op schutbord LV + RV)
-onderste fuseekogels
-stuurstangen (LV + RV zijn nieuw, euvel was daarvoor ook al)
-reactiestangen onder
-stuurhuis (mogelijk verschuiven van het huis over het chassis)
-remklauwen
-enz

Ik kan niets vinden dat los zit of sporen van beweging laat zien, dus mij lijkt dat ik niet in deze richting verder moet zoeken.

Wel merk ik dat, als ik de stuurinrichting snel van links naar rechts verdraai, dit niet altijd schokvrij gebeurt. Stuurdemper los gehaald, euvel blijft zich voordoen. Mijn vermoeden is dat het toch in het stuurhuis zelf zit. (type met stuurbekrachtiging).

Voordat ik deze ga vervangen (ik heb een gereviseerde liggen, maar deze heeft net zoveel speling als een gebruikte...), kan iemand me vertellen of hij /zij dit probleem herkent?

Graag hulp

Ron Bisschops
Ron

Re:af en toe een "knakje" bij het remmen?

Berichtdoor Weizengelb » 08 okt 2007, 14:47

Een klein ideetje, ron zijn je remcylinders goed "gangbaar"?
In een bocht kan de remschijf de cylinder net iets verder indrukken. Als deze wat stroef gaat kan het een soort knakje geven als hij weer uitgedrukt wordt...
Kijk ook meteen je wiellagerspeling na, hoe meer speling hoe meer de remschijf kan bewegen.

Tja, verder natuurlijk de asophanging nakijken. De grote fuseekogel kontroleren door de wagen op te krikken en het wiel met een breekijzer of zo verder op te tillen...

(Moet ik ook doen want ik heb een gescheurde hoes... bah).

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re:af en toe een "knakje" bij het remmen?

Berichtdoor Ron » 08 okt 2007, 19:04

Matthieu,

ik ga dit zodadelijk even proberen. Remcilinder zijn zeker gangbaar. Kan ik trouwens je nieuwe adres toegemaild krijgen naar ron_bisschops@hotmail.com. Wellicht kun je even langskomen na het werk. Samen ben je immers slimmer.

Ron
Ron

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto