Uiteindelijk heb ik toch zo een sleutel met 33tanden moeten halen voor 53,50euro. Overlooppijpje gemaakt. Afgesteld zoals beschreven en het is gelukt. Ik hem wel in gang moeten trekken maar hij is in gang en start 's morgens. Ik zat ervoor helemaal verkeerd bezig met die 26°.
Nu mijn verhaal waarom ik eigenlijk de injectiepomp heb vervangen:
Ik had al sinds eind 2006 dat het starten wat moeilijker ging. Hij sloeg niet direct aan maar na een tijdje. Hij ging alsmaar sneller draaien en uiteindelijk startte ie toch. Nu deze winter was het fataal. Hij ging niet meer. Uiteindelijk dan maar weer in gang trekken en kijken of hij ging. Ik moest een 500mtal trekken op iets minder dan 40km/h en dan ging hij toch in gang. Maar als hij in gang was zag ik niets van blauwe rook. En dat klopte niet he. Dus ik dacht dat hij niet snel diesel kreeg onder hoge druk. Maar als hij dan draaide, liep hij perfect als iets. Niets op aan te merken.
Mijn redenering was dan dat ik dacht dat de injectiepomp zijn hoge druk verloor uit de hogedrukkamer. Een injectiepomp reviseren durfde ik niet doen. Dat kost veel geld en ik ben maar een student en iedereen zegt dat dat niet verslijt. Ik ben een ouwe injectiepomp ergens gaan halen voor 150euro. Om te weten te komen of het zeker dat is.
Dan dus de nieuwe injectiepomp erin gekregen en met de goeie informatie afgesteld gekregen. En nu start hij 's morgens toch weer. Het enigste probleem dat ik nu nog heb is dat hij bij stationair toerental wat schud en als de leerlaufknop iets hoger zet, schudt hij nog iets meer maar als ik gewoon rijd schudt hij niet. Bij genoeg gas geven is er geen schudden. De verstuivers zijn getest en die zijn goed. Ik vraag mij nog af of het kan zijn dat de afstelling nog perfecter moet zijn. Nochtans kan ik hem bij warme motor zelf starten op 3 cilinders. Misschien kan het ook zijn dat hij nog ergens lucht zuigt of is de injectiepomp ook niet perfect. Dat weet ik natuurlijk niet.
Ik wil maar zeggen dat ik vind dat de injectiepomp toch wat overroepen is. Hij startte al een tijd niet direct en dat was op 345000km. Ik heb er dan nog 15000km bijgedaan tot hij echt versleten was. Toch is het logisch om te denken dat een injectiepomp ook verslijt want het is uiteindelijk een pomp en elke pomp verslijt. Ik denk dat de hogedrukkamer druk lost en dat hij daarom bij het starten een tijdje duurde voor hij op druk kwam. Ik heb natuurlijk nog maar weinig ervaring met injectiepompen. Het is nu 4 jaar dat ik ermee rij.
Ik zat al een tijdje met dit gedacht in mijn hoofd en ik wou toch eerst zeker zijn voordat ik dit hier zou zeggen. Het was van 20 december geleden dat hij nog startte maar voorlopig doet de Benz het (goeie
) weer. Het zal misschien wel weer afwachten worden tot de winter...
Groeten,
Robbe