door Sybe » 29 okt 2008, 00:51
Ik heb twee weken geleden een W123 uit Duitsland geimporteerd.
Je moet met een aantal dingen rekening houden. Om te starten met de al genoemde BPM.
Deze wordt in grofweg de eerste 20 jaar van de auto afgeschreven.
Verder de procedure in het kort:
-Voor vertrek: verzekering regelen. Er zijn twee soorten:
*5 dagen (Kurzzeit) deze is officieel alleen in Duitsland geldig.
*15 dagen (Export of Ausfuhr) deze is bedoeld voor jou en mij, in heel Europa geldig. (€ 50,-)
beide zijn bijvoorbeeld via euroauto-versiecherung.de aan te schaffen
-In Duitsland een auto aanschaffen. Het is aan te raden een kaufvertrag in te vullen, hiervan heeft o.a. Carstart een simpele en duidelijke versie.
-naar de Strassenverkehrsamt. (STVA) Eigenlijk een soort postkantoor.
Daar wordt het kenteken van de vorige eigenaar ingenomen, en kun je een Export/Ausfuhr kenteken kopen. (€ 40,-)
-Kentekenplaten maken. Dat kan bijna altijd naast de STVA, in Duitsland wordt nogal eens een plaat gewisseld.
-Rijden! Nu kun je je auto legaal en verzekerd naar Nederland brengen. Er wordt gezegd dat het niet toegestaan is om op de Nederlandse wegen te rijden, maar voor zover ik heb kunnen vinden is dat alleen bij kurzzeit het geval.
-Naar de RDW. Nummers controleren, Nederlands kenteken aanvragen. (beetje geduld hebben)
-Douane (bij RDW). Hier kun je je auto aanmelden. Als hij 20+ is geen BPM, 25+ gelijk officieel oldtimer. (nog een beetje meer geduld hebben)
-Nog 4 dagen geduld hebben. Je Duitse kenteken wordt ingenomen door de RDW, de nieuwe nederlandse krijg je per post.
-Kentekenplaten maken en APK keuren (gewoon bij iedere officiele garage mogelijk)
Waar je bij aanschaf op moet letten: De HA en AU (Haubtuntersuchung en Abgasuntersuchung), oftewel APK moeten nog geldig zijn tot na de 15 dagen die je Export kenteken geldig is!
Daarnaast natuurlijk: Je hebt de originele duitse Farzeugbrief en Farzeugschein (kenteken deel 1 en 2) zowel bij aanvraag Exportkenteken als invoer bij RDW nodig!
En neem even een bewijs met je adres mee naar Duitsland. Ik had een uittreksel van de GBA bij me, dat was maar goed ook.
Bij mij was alles van aanschaf tot en met APK in 7 dagen rond..
Succes!<br><br>Post edited by: Sybe, at: 2008/10/28 23:54