[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Auto stuurt niet genoeg naar links + automaat vrg : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:59

Auto stuurt niet genoeg naar links + automaat vrg

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Auto stuurt niet genoeg naar links + automaat vrg

Berichtdoor Hasko » 11 jan 2010, 03:11

Hallo allemaal, ik ben sinds kort eigenaar van een 230CE uit '81. Ik zal nog een voorsteltopic maken met foto's uiteraard.

De auto is nog niet tiptop in orde en één van de merkwaardigste problemen is dat de auto niet genoeg naar links stuurt. Naar rechts stuurt de auto perfect en kan bijna elke u-bocht pakken. Alleen naar links is het een heel ander verhaal. Het lijkt wel alsof de wielen maar half (of driekwart) naar links draaien. Gewone en scherpe bochten naar links gaan wel goed. Maar met een u-bocht wil het "tekortkomen". En met straatje keren naar links ben ik ook wel ff bezig heen en weer.
Enig idee waar het aan kan liggen?
Toen ik naar de plaatselijke garage was geweest( om olie e.d. te verversen) heeft de monteur me verteld dat dit aan de uitlijning kan liggen. Is dat mogelijk? De linker voorband is wel half(aan de binnenkant) afgesleten.

Daarnaast is er ook iets met de automaatbak. Bij normaal rijgedrag lijkt er niks aan de hand(op half gas) Automaat schakelt goed op, lekker soepel ook. Maar wanneer ik volgas wil gaan (vanuit stilstand) dan schakelt de automaat op(dit keer wel schokkerig) voordat de motor toeren kan maken. Dus ik kan nooit doortrekken in zn 1, 2 of 3. Naar mijn gevoel komt de motor in de stad nooit boven de 3000 toeren. Op de snelweg(in zn 4 dus) draait de auto wel gewoon toeren. Enig idee waar dit aan kan liggen?

Een hele verhaal wel :) thx in ieder geval voor de reacties.

Greetz, Hasko

Post edited by: Hasko, at: 2010/01/11 02:40<br><br>Post edited by: Hasko, at: 2010/01/11 02:43
Hasko

Re:Auto stuurt niet genoeg naar links + automaat vrg

Berichtdoor JantjeV8 » 11 jan 2010, 13:44

Stuurprobleem:
Heel merkwaardig, eigenlijk een onbekend fenomeen. Mijn aanpak zou dus inderdaad eens de uitlijning te (laten) controleren. Een schuin afgesleten band bevestigd dat, die horen niet schuin af te slijten.
Verder natuurlijk controleren of er geen speling op de stuurkogels of de fusee's zit. Dat kun je zelf aardig controleren.
Nog een controle, en die sluit misschien wel bij de uitlijning aan, is om na te kijken of 1 wielpoot niet krom gereden is.

Automaat:
Oliepeilen volgens het boekje, dus goed op temperatuur en met draaiende motor. Zonodig filter + olie vervangen.
Daarna het vacuum gedeelte controleren op lekkage, en evt. de modulator nakijken.
Zoek maar eens, is al veel over beschreven.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Leon » 11 jan 2010, 17:05

Dan zou ik zeggen, begin met het stuurhuis goed te zetten (dmv merktekentje) en ga vanaf daar verder met afstellen. Zorg dat je iemand vind die het _goed_ doet en er even de tijd voor neemt.
Leon

Berichtdoor Wiebren240D » 11 jan 2010, 17:11

Hallo Hasko

ik denk dat het probleem met het stuur.
dat het een kwestie is van de stuurarm los ja die aan het stuurhuis zit.
en dan de slagen tellen van het begin tot eind en dat door de midden dat draai je dan staat het stuur tenminste in de midden en dan de arm er weer op dan zal het wel goed zijn.
want ik denk dat er al een keer een ander stuurhuis op de auto is gezet.
kan van een W114/115 of 116 zijn past allemaal.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja

Berichtdoor Hasko » 11 jan 2010, 19:01

Ik ben vandaag bij de sprint geweest voor het uitlijnen, maar het uitlijnen wilde niet lukken omdat de draagarmrubbers versleten zijn. Wat ik er van heb begrepen is dat de voorwielen beide negatief camber staan, en dat de wielen (ivm draagarmrubbers) alleen maar negatiever af te stellen zijn. ik mag binnen een maand terug met nieuwe draagarmrubbers voor het uitlijnen.

Eerst maar eens datgeen proberen met de stuurarm, want ik begin me steeds meer te irriteren aan het stuurgedrag naar links.

Ik heb ook een "reparatursatz" oftewel "steering arm mount kit" meegekregen bij de auto( A 126 460 08 19).
Is dat waar je op doelt wiebren240d? Of is dat iets om speling in het stuur eruit te krijgen?
Hasko

Berichtdoor Wiebren240D » 11 jan 2010, 20:09

Hallo Hasko

dat nummer en wat het is zegt mij echt niks.
maar aan de onderkant van je stuurhuis zit een arm.
aan die arm zitten 2 stuur stangen eentje gaat naar de pitman arm aan de rechterkant van de auto en dan gaat ie over in het laatste stukje spoorstang voor het rechter wiel.
en de andere gaat naar het linker voorwiel.

ik hoop dat het duidelijk is.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja

Keer terug naar Techniek