[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Automaat olie : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:27

Automaat olie

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Automaat olie

Berichtdoor Emile » 03 mei 2007, 21:22

Hoe controleer ik het olie niveau van de automaat en hoe moet ik het eventueel bijvullen en met welke olie.
Emile

Antwoord:Automaat olie

Berichtdoor ambubenz » 03 mei 2007, 21:41

Emile,

ik heb een stukje uit het handboek voor je gecopieerd. (eventuele typefouten vanwege inscannen)
Bij vullen doe je met ATF olie. Verkrijgbaar bij iedere automaterialenzaak.

5 Oliepeil van versnellingsbak controleren en corrigeren
- Let op! voer deze onderhoudswerkzaamheden, terwijl de motor draait. alleen uit met ingetrapte parkeerrem en keuzehande| in de stand 'P'.Laat de motor l tot 2 minulen stationair draaien zodat de koppelomvormer olie krijgt. Voer de oliepeilcontrole bij voorkeur uit als de olietemperatuur 20'-30'c bedraagt' Meet het oliePeil als volgt:
- oÌ?p"n de afsluithefboom;
-trek de peilstok naar buiten en veeg de stok af met een pluisvrije doek.
- Steek de peiistok weer geheel in de peilstokhouder, trek de peilstok naar buiten en lees het oliepeil af.
Als een olietemperatuur van 20'-30" C moet het peil 30 mm onder het'minimum'-merkteken komen, Heeft de olie een temperatuur van 80', dan moet het peil tot aan de 'maximum'-streep staan' - Vul zo nodig olie bij door de peilstokhouder, terwijl de motor draait.
- Tap een teveel aan olie beslist af; teveel olie verhoogt de temperatuur onnodig.
- Let opl Als het voorgeschreven peil is bereikt, trapt u het rempedaal in; zet de keuzehandel telkens enkele minuten in de afzonderlijke standen en daarna in de stand 'P'. De werkzuiger van de servo krijgt op deze manier olie' Controleer en corrigeer zo nodig tenslotte het oliepeil nog een keer'

Ik hoop dat je hiermee verder komt. Ik raad je met klem aan om zo schoon mogelijk te werken, vuil in een automaat bak is funest.
Verder adviseer ik je om een werkplaatshandboek aan te schaffen, het maakt het sleutelen een stuk eenvoudiger.

Ambubenz
ambubenz

Berichtdoor Emile » 03 mei 2007, 22:24

Bedankt voor je reactie ambubenz kun je mij ook zeggen waar die pijlstok zich bevind ik ben niet echt een kenner op dit gebied
Emile

Berichtdoor ambubenz » 04 mei 2007, 10:17

Emile,
Ik heb mijn auto nu bij de garage, en uit mijn hoofd weet ik het niet precies. In mijn herinnering rechts (gerekend in de rijrichting) naast het blok ongeveer 20 cm voor het schutbord. Je kan het vrij makkelijk vinden door de peilstok te volgen vanaf de oliepan van de versnellingsbak. Is niet zo moeilijk.
Het vullen van de olie gebeurt overigens ook via deze buis.

succes
Ambubenz
ambubenz

Berichtdoor Govert » 07 mei 2007, 12:06

Let er wel op dat je de oliepeilstok schoonmaakt met een schone doek en niet een of andere oude olielap. Vervuiling is namelijk funest voor de automaatbak.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto