[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Automaat slipt in achteruit. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:40

Automaat slipt in achteruit.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor Limpsalot » 01 jul 2009, 21:27

Clubgenoten,

Ik heb m'n 230E nu ruim twee maanden. Na de eerste week begon de automaat te slippen in de R-stand. Aanvankelijk was dat alleen bij nat weer of 's morgens vroeg. Na een tijdje rijden ging het dan over dus ik dacht: nouja, beetje vocht. Maar het werd erger en nu is de stand van zaken aldus:

Bij het naar R schakelen voel je niet meteen het schokje waaruit blijkt dat ie achteruit wil. Als je dan gas geeft gaat ie gieren, slippen dus, maar hij gaat wel langzaam achteruit. Wanneer je na het schakelen ca 5 seconden wacht voel je wel een (klein) schokje en dan rijdt de auto achteruit als je rem loslaat. Maar als je gas bij geeft slipt hij weer. Als alles goed warm is na een tijdje rijden gaat het iets beter, maar niet goed.

Harry van KK heeft er een zootje olie uitgehaald want het peil stond veel te hoog. Dat was echter niet de oplossing. De olie zag er goed en schoon uit overigens.

Het bedrijf waar ik de auto heb gekocht had de olie en het filter verwisseld volgens zeggen maar daar ben ik natuurlijk niet bij geweest.

Verdient het aanbeveling de olie en het filter nogmaals te vervangen of duidt deze klacht niet in die richting?

Kan het met onderdruk te maken hebben? (ik lees op dit forum steeds dat alles met onderdruk gaat in deze auto en de cv doet het namelijk ook niet)

Andere suggesties/aanbevelingen/adviezen?

Ben heel benieuwd naar jullie gewaardeerde reacties.

Groeten, Roel
Limpsalot
 


Re:Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor wimada » 01 jul 2009, 22:25

Als de CV het ook niet doet lijkt het me
meer een vacuum probleem.
Heb zelf een W126 waarvan de bak ook slipte
als hij warm was gereden,heb de olie en het filter
vervangen en de juiste hoeveelheid olie erin gedaan
en probleem opgelost,olie was wel erg zwart en stonk
erg verbrand,hoe is het gesteld met de D dus alle
andere versnellingen ipv achteruit?

gr Wim
wimada
 


Re:Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor Limpsalot » 02 jul 2009, 00:44

Hoi Wim,
In mijn geval wordt het slippen juist minder als ie warm is. De olie zag er schoon uit en rook gewoon fris naar olie.
Alle versnellingen vooruit werken perfect. Als het een vacuumprobleem is, is het wel merkwaardig dat ik in de eerste week geen last had, terwijl de cv toen ook al niet werkte.

Groeten, Roel
Limpsalot
 


Re:Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor Tinus60 » 02 jul 2009, 00:51

Ik heb ook een 230E automaat, maar ik lees regelmatig als het filter en de olie vervangen is er problemen optreden.
Dus ik waag mij er niet aan, als het goed werkt blijf ik er vanaf.

Groet,
Tinus60
Tinus60
 


Re:Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor Markparket » 02 jul 2009, 02:34

@Tinus:

Helaas kan ik het niet met je eens zijn.
Net als de motor vraagt de bak op zijn tijd verse olie en een vers filter.
Problemen ontstaan door niet schoon werken (vervuiling in de bak) en het vullen met de verkeerde olie.

@Roel:

In geval van twijfel (en dat lijkt mij hier wel van toepassing):

Filter en bakolie vervangen.
Wel een origineel filter en de voorgeschreven olie gebruiken.
Uiteraard ook de juiste hoeveelheid;-)

Gewoon simpel beginnen
Markparket
 


Re:Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor wimada » 02 jul 2009, 06:58

Bij mij is het probleem nu opgelost door de bak <olie te verversen>
heb ook de koppelomvormer ververst <wat veel mensen vaak niet doen>
totaal 6,2 liter olie in de bak gedaan en filter <MANN> wel iets duurder
maar dan heb je ook iets.Automaat schakelt boterzacht over.
het lekken is ook over nu de juiste inhoud olie is bereikt.
filter was behoorlijk smerig binnenin en denk zelf misschien nog nooit
vervangen.Heb olie van KROON genomen de DEXRON II ATF niet goedkoop
maar wel goed.
heb nog 5 bussen van 1 liter in de schuur staan <nog geborgd>
als er iemand is die daar interesse in heeft hoor ik het wel mogen voor 50 euro
weg.
Had een volle doos gekocht omdat ik dacht dat ik zou moeten gaan spoelen.

Govert ook nog bedankt voor je info precies gedaan zoals ik had vernomen van je .

gr Wim
wimada
 


Re:Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor JantjeV8 » 02 jul 2009, 07:25

Bij het inschakelen van de achteruit wordt volgens mij geen vacuumaansturing gebruikt. Je roert rechtstreeks in de bak.
Schakelt hij verder zoals het hoort?

Tinus: Volgens mij lees je het niet juist, de meeste problemen verdwijnen juist bij het verversen van bakolie+filter. Daarnaast moet je wat vacumelarij controleren als problemen zich blijven voordoen. En verder gaat zo'n ongelofelijk lang mee.

Er is hier ook eens een clonk-o-matic topic geopend, maar ik ben er ondertussen ook achter dat een MB die titel niet hoeft te hebben, de afstelling moet dan eens nauwleurig bekeken worden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor Markparket » 03 jul 2009, 01:01

Ik heb begrepen dat het clonck-o-matic aardig verholpen is door de te hoge oliestand te corrigeren;-)
Markparket
 


Re:Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor Limpsalot » 03 jul 2009, 11:51

@Markparket:
Je weet nooit helemaal zeker of ze in een garage ook doen wat ze zeggen. Aan de andere kant: de auto kon nog niet naar de RDW omdat er een verkeerd filter geleverd was en ze op juiste exemplaar moesten wachten. Dan zijn het wel toneelspelers, zeg! Bovendien vond Harry dat de afgetapte olie schoon en fris was. Ik neig er dus toe aan te nemen dat dit aspect wel goed zit. Dat verversen kost ook weer de nodige eurootjes en dat is zonde als het niet nodig is.

@JantjeV8:
Verder schakelt hij voor zover ik weet zoals het hoort. Maar ik weet niet echt wat "hoort", ik heb voorheen nooit een automaat gereden.

@wimada:
De koppelomvormer die je hebt ververst, is dat ook een olie? En waarom doen veel mensen dat niet? Je hebt een MANN filter gebruikt; ik begrijp dat dit niet origeel is maar wel beter?
Overigens ben ik wel in de markt voor die 5 bussen olie als ik ze nodig mocht hebben. Als ze inclusief transport/verzendkosten niet duurder zijn dan in de winkel tenminste. Ik woon in Wassenaar.

Sorry voor al die -voor jullie ongetwijfeld domme- vragen, maar ik probeer iets te leren op deze manier.

Groeten, Roel
Limpsalot
 


Re:Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor JantjeV8 » 03 jul 2009, 12:43

Een stomme vraag is een niet gestelde vraag.

Ik kan me niet indenken dat een automaatbak op de achteruit verslijt. Een automaat gaat slippen door slijtage, de rembanden zijn dan versleten of verbrand. Maar de achteruit wordt niet in die mate gebruikt denk ik.
De vacuum aansturing heeft hier ook niks mee van doen, die bepaald aan de hand van toerentallen hoe en wanneer de bak van gang moet wisselen, dat is met de achteruit ook niet van toepassing.
Olie en filter zijn goed, gaan we maar vanuit, dus dat is ook uit te sluiten.

Ik denk dat er overblijft dat je met de schakelhendel de achteruit niet goed inschakelt.
Probeer eens goed te beoordelen of de hendel en de stangetjes aan de bak de beweging goed en volledig maken om de bak in z'n achetuit geschakeld te krijgen.

Je kent de automaat niet, maar een MB bak hoort redelijk vloeiend te schakelen. Bij normaal gas geven ongeveer op de streepjes op je snelheidsmeter. Bij meer gas later. Bij overschakelen moet niet de motor ineens een hoog toerental gaan janken, het moet ook niet met een schok gepaard gaan, ook niet bij volgas.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor Limpsalot » 05 jul 2009, 11:04

O.K., dan zal ik kijken hoe het met die stangetjes zit. Dat overschakelen moet ik even nauwkeurig bekijken maar zo uit m'n hoofd weet ik bijna zeker dat ie niet in de buurt van de streepjes schakelt.

De eerste keer schakelen gebeurt bij ca. 20km, en dan bij ongeveer 40 terwijl het eerste streepje bij +/- 60 staat. Wat eigenlijk ook wel merkwaardig is: het derde streepje staat bij 140. Dat betekent dat je onder normale omstandigheden nooit in de hoogste versnelling rijdt?

Groeten, Roel
Limpsalot
 


Re:Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor wimada » 05 jul 2009, 11:31

Hoi Roel

De koppelomvormer vult zich nadat hij is afgetapt met dezelfde ATF olie,
eerst paar liter bijvullen als bak en koppelomvormer leeg zijn ,dan motor warm draaien en paar keer peilen
in de P en D en N en misschien in jouw geval ook in de R met draaiende motor olie peil staat pas goed op
het laatste streepje of misschien beter tussen de 2 streepjes in op de peilstok.
Ik zet mijn auto in zijn D en laat hem tegen de stoeprand staan om te peilen <niet te lang>
weet alleen niet hoeveel liter je moet bijvullen voor de W123 gestart mag worden, bij mijn W126 is dat 4
liter maar die heeft dan ook een inhoud van 6,2 liter en de W123 geloof ik 4,8 Liter.
wat betreft het Mann filter lijkt me beter dan de filters die ik op MP zie voor 21 euro <maar dat is
gevoelsmatig> Mann filterelement kost 49 euro.
en waarom veel mensen de koppelomvormer niet verversen weet ik niet maar gebeurt wel!
Toen ik mijn auto kocht op 20 mei j.l. werd me verteld dat de automaat olie was ververst,maar hij zag er niet echt
mooi rood uit en peilen met draaiende motor gaf geen indicatie dus zekere voor onzekere verkozen en alles ververst
en gooi er AUB niet meer in dan nodig want je krijgt anders zo'n mooi olieveld op je stoep want het komt er
vanzelf weer uit en het schakelgedrag wordt dan alleen maar slechter.

suc6 met je auto

gr Wim
wimada
 


Re:Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor Limpsalot » 05 jul 2009, 12:05

Hey Wim,

Ik begrijp het dus als volgt:

Voor de koppelomvormer is er een eigen aftappunt. Die maak je los, en ook het aftappunt van de bak. Als alle olie eruit gelopen is maak je die aftappers weer dicht en je vult de bak met olie. De koppelomvormer is dan vanzelf ververst.

Klopt dat ongeveer?

Groeten, Roel
Limpsalot
 


Re:Automaat slipt in achteruit.

Berichtdoor wimada » 05 jul 2009, 14:35

Helemaal correct Roel
en nadien de carterdeksel eraf nemen want meestal zit daar een nieuwe rubber
pakking bij het filterelement voor het carter.

gr Wim<br><br>Post edited by: wimada, at: 2009/07/05 14:37
wimada
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 108 gasten