[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Automaat : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:51

Automaat

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Automaat

Berichtdoor redmar » 14 feb 2013, 18:49

Hallo ik ben redmar rijdzelf geen Mercedes maar mijn vader een 230E van 1981.Ik ben hier om te vragen of er ook een andere automaat achter kan met meer versnellingenWant hij heeft nu volgens mij 3traps en dat vind ik niet eecht comfortabel .Ik hoor hetwel Gr
redmar
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1969
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: automaat

Berichtdoor MikeMensink1993 » 14 feb 2013, 18:58

Hallo redmar,

Wat je nu hebt is een 4-traps automaat, echter vertrekt je auto normaal in z'n 2e versnelling, waardoor het lijkt alsof je maar 3 versnellingen hebt. Je rijdt alleen in de 1e versnelling in de L stand van je automaat of bij volgas wegrijden vanuit stilstand (kickdown).
Automaatbakken zijn er niet met meer dan 4 versnellingen, dus zou je moeten ombouwen naar schakel. Ik zou daar persoonlijk geen tijd en geld in steken.
Grt. Mike
MikeMensink1993
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966

Re: Automaat

Berichtdoor redmar » 14 feb 2013, 19:43

okee en je hebt ook niet een automaat met overdrive o.i.d. aangezien je nu constant met het gas speelt en naar
de versnellingen zoekt?
redmar
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1969

Berichtdoor Govert » 15 feb 2013, 00:12

Op de W123 had je geen automaten met overdrive/Schnellgang. Bij automaatbakken heb je bovendien als nadeel dat je wat toeren verliest in de vloeistofkoppeling, waardoor het motortoerental nog wat hoger is dan bij een handgeschakelde vier versnellingsbak.

Als je de toeren omlaag wilt kan je:
- differentieel met een langere overbrenging monteren, dit levert wel een grotere belasting op voor de koppelomvormer en een hogere automaatbakolietemperatuur. Bij voorkeur vervang je dan wat vaker de olie en ga je geen zware lasten trekken.
- handgeschakelde vijfbak inbouwen. Je hebt het voordeel dat er relatief veel vijfbakken zijn voor de 230E, hoewel het nog steeds moeilijk te vinden is. De vijfbak moet je idealiter laten reviseren voordat je hem inbouwt, als je er tenminste lang mee wilt rondrijden. Ombouwen van automaat naar vijfbak gaat het beste als je een donorauto hebt, want anders mis je al gauw onderdelen, want je moet nogal wat ombouwen.
- Een of ander knutselproject, waarvoor zagen en lassen noodzakelijk is: een latere automaatbak inbouwen, een losse overdrive-unit inbouwen etc.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Mark300DT » 15 feb 2013, 00:22

Govert ik wil zelf opzoek naar een 2.88 diff. maar ik lees wat nieuws van je nl, een overdrive unit inbouwen.

Kun je dit uitleggen ?

Groet Mark
if it's not broke fix it until it is
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1971

Berichtdoor Govert » 15 feb 2013, 00:50

Volvo's uit dezelfde periode hadden wel eens een overdrive unit gemonteerd achter de normale versnellingsbak. De overdrive was een planetaire versnellingsbak die electronisch kon worden ingeschakeld met een knopje op de versnellingspook. Bij Volvo werkte de overdrive alleen in de vierde versnelling (de vierde versnelling was een 1:1/prise-directe verhouding). Bij een ingeschakelde overdrive kreeg je een 0,80 overbrenging. Volvo was niet de enige die het toepaste, Engelse sportauto's hadden het ook wel. Van een drie- of vierbak kon je dan met een overdrive erachter een vijf- of zesbak maken.

Enfin, je zou dus zo'n overdrive in een Mercedes kunnen inbouwen, maar dat moet je wel zelf allemaal knutselen, want MB heeft het nooit gedaan. Zie ook hier:
http://www.peachparts.com/shopforum/die ... plice.html
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee

Berichtdoor Mark300DT » 03 mei 2013, 23:24

Govert bedankt voor de tip sorry voor de late reactie, ik ben nu het peachparts forum aan het volgen.
Ze zijn een Volvo overdrive aan monteren.

Waarschijnlijk gaat dit alleen aan de differentieel kant passen, maar zo ver zijn ze nog niet.

Interessant om te volgen.

Groet Mark
if it's not broke fix it until it is
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1971