door Govert » 15 feb 2013, 00:12
Op de W123 had je geen automaten met overdrive/Schnellgang. Bij automaatbakken heb je bovendien als nadeel dat je wat toeren verliest in de vloeistofkoppeling, waardoor het motortoerental nog wat hoger is dan bij een handgeschakelde vier versnellingsbak.
Als je de toeren omlaag wilt kan je:
- differentieel met een langere overbrenging monteren, dit levert wel een grotere belasting op voor de koppelomvormer en een hogere automaatbakolietemperatuur. Bij voorkeur vervang je dan wat vaker de olie en ga je geen zware lasten trekken.
- handgeschakelde vijfbak inbouwen. Je hebt het voordeel dat er relatief veel vijfbakken zijn voor de 230E, hoewel het nog steeds moeilijk te vinden is. De vijfbak moet je idealiter laten reviseren voordat je hem inbouwt, als je er tenminste lang mee wilt rondrijden. Ombouwen van automaat naar vijfbak gaat het beste als je een donorauto hebt, want anders mis je al gauw onderdelen, want je moet nogal wat ombouwen.
- Een of ander knutselproject, waarvoor zagen en lassen noodzakelijk is: een latere automaatbak inbouwen, een losse overdrive-unit inbouwen etc.