[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Besturing zeer direkt. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 17:33

Besturing zeer direkt.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Besturing zeer direkt.

Berichtdoor janbenz1 » 27 aug 2006, 20:46

Hallo,

Ik vind de besturing van m'n Benz zeer direkt, eingelijk te direkt.
Op de snelweg bij 120 km/h heb ik het gevoel dat ik slinger, en je hoeft maar een paar mm aan het stuur te bewegen of hij reageert behoorlijk.

Kan dit aan de stuurdemper liggen, dat deze lam is?
Als de auto dan b.v naar rechts gaat en je stuurt tegen, heb je het gevoel dat het weer even duurt voordat hij reageert.

Het sturen gaat niet zwaar, of haperig.
Gaat allemaal even soepel.
Ik heb stuurbekrachtiging.

Groet Jan.B) <br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/08/27 20:52

janbenz1
 


Antwoord:Besturing zeer direkt.

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 28 aug 2006, 11:55

dag jan,

misschien moet je de inbus iets verstellen waardoor je iets stuurspeling krijgt? ik meende (kan het mishebben) dat een gare stuurdemper resulteert in juist erg veel speling... anders misschien een idee om hem iets meer speling te geven? dan slijten de kogels ook minder, ik meende dat een speling van 1 à 1.5 cm acceptabel is voor de APK

groeten,

Adriaan
AdriaanVogelzang
 


Antwoord:Besturing zeer direkt.

Berichtdoor janbenz1 » 28 aug 2006, 14:57

Zal ik eens proberen, misschien dat het dan beter wordt.
dankewol.:P


Groetnis fan jan, Út Drachten.B)
janbenz1
 


Antwoord:Besturing zeer direkt.

Berichtdoor jcruit » 28 aug 2006, 18:27

Hoi Jan,

Dit lijkt echt omgekeerde wereld, iedereen klaagt over speling, en jij hebt het juist te weinig... Prima-de-luxe!

De stuurdemper kun je zeer eenvoudig controleren, 1 boutje los en even in- en uittrekken. Mag best een beetje zwaar gaan.

De mijne was helemaal slap en heb ik vervangen, kost vijf tientjes bij de dealer.

Succes,

Jeroen

ps: als het echt vervelend is wil ik wel van stuurhuis ruilen...B)
jcruit
 


Antwoord:Besturing zeer direkt.

Berichtdoor mdeijkers » 30 aug 2006, 20:52

Had ik dat maar wat jan had :) de mijne heeft een beetje spelling.. vanaf het begin dat ik de wagen heb wat nu 4 jaar is en daar ben ik na 14.000km wel aangewend geraakt...de W123 stuurt goed maar is geen kart :) onze cooper s daarin tegen stuurt echt super direct maarja dan praat je ook over een totaal andere en veel nieuwe auto... 1977 tegenover 2004...

Ik heb wel een klein vraagje.
Mijn stuur staat een beetje scheef zeg maar, kan ik nu het stuur eraf hallen en 1 a 2 tandjes naar de andere kant zetten en weer vast zetten ?? zodat het stuur recht staat ????????
mdeijkers
 


Antwoord:Besturing zeer direkt.

Berichtdoor Wiebren240D » 30 aug 2006, 20:59

hallo mdeijkers

ja zeker kan dat in het midden van je stuur zit die mooie ster pak een klein schoevedraaiertje en je haalt het er zo uit en dan met ik meen dop 24 met een lang verleng stuk draai je de moer los en zet je het stuur zo je wilt hebben

groeten Wiebren Nieuwenhuis tel 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Besturing zeer direkt.

Berichtdoor mdeijkers » 31 aug 2006, 00:27

wiebren240d

dankje :)

ga ik dat mooi proberen als hij in de garage stil staat dan staan de banden teminste goed en dus makkelijker te doen. Dus met sleutel 24, dan ga ik dat deze week eens proberen is wel mooier als de ster dan ook weer recht staat ipv naar links te sturen ;) zodat stuur dus ook de ster recht staat :)
mdeijkers
 


Antwoord:Besturing zeer direkt.

Berichtdoor Weizengelb » 31 aug 2006, 11:57

Je kunt het stuur wel zo recht zetten, Maar eigenlijk moet het stuur op de markering op de stuurstang staan (staat als het goed is een streepje of zo op).
Het stuurhuis heeft namelijk ook een middelpunt (waar helaas ook de meeste slijtage zit).

Als het stuur toch scheef staat is dat meestal doordat iemand bij de spoorinstelling maar aan 1 kant de spoorstang heeft afgesteld.

Een beetje zal geen kwaad kunnen.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Besturing zeer direkt.

Berichtdoor mdeijkers » 01 sep 2006, 01:08

Nou

ik had het vanmiddag even geprobeerd... maar er zit echt GEEN beweging in te krijgen om dat stuur los te draaien... wat zit die moer vast zeg !!!! iemand tips ?
mdeijkers
 


Antwoord:Besturing zeer direkt.

Berichtdoor Weizengelb » 01 sep 2006, 08:51

Stuurslot erop, dan draaien.

Eerst wat kruipolie kan ook geen kwaad.

Ook lastig kan het zijn om het stuur van de naaf te krijgen nadat de moer er al af is.
Dit met tikken van de achterkant rondom proberen, ik ken iemand die met lomp trekken zijn voortanden is verloren (echt waar:ohmy: )

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Besturing zeer direkt.

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 01 sep 2006, 10:31

ik had ook een scheef staand stuur, schijnt een kwaal van de W123 te zijn. ik heb de voorwielen laten uitlijnen, ded auto spoorde niet goed, trok ook naar links als je het stuur rechtuit zette, heb je dit al gecontroleerd? na afstelling stond mijn stuur weer recht...

groeten,

adriaan
AdriaanVogelzang
 


Antwoord:Besturing zeer direkt.

Berichtdoor kuipertje » 01 sep 2006, 18:27

Het stuur moet je eigenlijk altijd gewoon recht op de stuuras zetten. Dit in verband met de nokjes die je knipperlicht weer uitschakelen na een bocht.

Je kunt de positie van het stuur wel veranderen door de stuurhuiskoppeling in je motorruimte iets te verdraaien.

Daarvoor zet je de wielen in rechtuitpositie. Draai dan de beide inbusbouten op de stuurhuiskoppeling los. Schuif de koppeling omhoog (als het erg klemt kun je een breekijzer als hefboom gebruiken.) Draai dan het stuur in de rechtuitpositie en laat de koppeling weer zakken. Draai de inbusbouten weer stevig vast.

Als je de auto laat uitlijnen, komt ie altijd met een perfect recht stuur weer terug omdat tijdens het uitlijnen het stuur vastgezet wordt in de middenpositie.<br><br>Bericht gewijzigd door: kuipertje, op: 2006/09/01 18:39
kuipertje
 


Antwoord:Besturing zeer direkt.

Berichtdoor kuipertje » 01 sep 2006, 18:38

En dan nog:
Niet alle speling in het sturen is te wijten aan het stuurhuis. De speling op het stuurhuis is makkelijk te controleren. Je kijkt gewoon naar de arm die direct op het stuurhuis zit en je laat iemand het stuur kleine stukjes heen en weer bewegen. Begin met stukjes van een halve centimeter, daarna een centimeter enz. Op het moment dat je de arm mee ziet gaan, weet je wat de speling op het stuurhuis is.

Verder levert een versleten stuurdemper uiteraard speling op. Net als versleten kogels.

Maar niet in de laatste plaats ook de banden.
Als je met een vrij slappe band rijdt (bijvoorbeeld een moderne energy band) die een hoge wang heeft, ontstaat een deel van het slechte weggedrag al in de band. Omdat de band vervormt tijdens het sturen, ontstaat wat vertraging.

Ik heb er nu 175/80R1488T opzitten van vredestein. Net alsof je op een stel sponzen rijdt. Als je mij ziet rijden, zie je ook dat de banden benedenaan lekker doorzakken.
Banden met een H-codering zijn uitgevoerd met een wat steviger karkas en eventueel kun je ze nog met een hoger draagvermogen nemen. Ze zijn wel gemiddeld 3 tientjes duurder per band, maar ik hoor er alleen maar goede geluiden over.
kuipertje
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten