[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
blower schakelaar, dubbele werking? : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 23:46

blower schakelaar, dubbele werking?

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

blower schakelaar, dubbele werking?

Berichtdoor ro66erd » 27 jan 2012, 21:38

Omdat het buisje thv het lampje is afgebroken heb ik de schakelaar eruit genomen.

Wat een verbazend stukje techniek is dit, ik vind hem wel wat hebben van z'on stoommachinetje....

Anyway, de werking begrijp ik niet helemaal.
De ventilator knop in het dashboard zit op een buisje. Hierdoor gaan de stroomdraadjes voor de verlichting. Het buisje stuurt een mechanisme aan als bij rolgordijn. Dit gaat met 'kogeltje' waardoor een ijzerdraad de standen van de ventilator bepaald(toch?). Hierachter zit een ijzeren schijfje die de standen fixeerd van de draaischakelaar.
Aan het einde van dit stangetje zit een nylon/plastic krukas systeem. Hierdoor gaan drie contactjes heen en weer. Hier gaan stroomdraadjes heen. Maar de functie hiervan mis ik..... Het rolgordijn mechanisme zorgt toch al voor de aansturing van de ventilator?

Het buisje is zoals gezegd thv het lampje afgebroken. Heeft iemand nog een exemplaar liggen? Anders ga ik een gat boren in een m6 bout en het buisje en dan een staafje erin voor de verbinding. Zodat ik met een ietswat ouderwetse oplossing toch een werkende ventilator heb.
Bijlagen
blower draaischakelaar als stoommachine-1.JPG
net een stoommachinetje toch?
blower draaischakelaar als stoommachine-1.JPG (317.24 KiB)
blower draaischakelaar uitelkander.jpg
wat een bult onderdelen!
blower draaischakelaar uitelkander.jpg (189.88 KiB)
ro66erd
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: blower schakelaar, dubbele werking?

Berichtdoor Govert » 27 jan 2012, 22:21

Dat rolgordijn-draadje is voor de bediening van de luchtklep. Als je de knop in de onderste stand draait (stand 6 uur), wordt de lucht van buiten afgesloten. Als de schakelaar op 9 uur staat, dan is de klep weer open. Bij verder draaien bedien je de electronica, De stroom wordt door twee, één of geen voorschakelweerstanden gevoerd naar de ventilatormotor. Die voorschakelweerstanden zitten weer verder achter het dashboard.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor ro66erd » 28 jan 2012, 11:45

Dank je Govert. ik heb de luchtklep gevonden. en waarschijnlijk ook de oorzaak van het breken van de verbinding, voor de verstelling. de kabel gaat namelijk erg stroef. hierdoor is de kabel geknikt bij de luchtklep.

ik heb nu voor een 'tijdelijke'oplossing gekozen.
- de luchtklep naar boven gedrukt, standje open.
- de kabel niet verbonden met het rolgordijn mechanisme.

wanneer ik de schakelaar nu verdraai, stuur ik wel de ventilatorstanden aan en de klep blijft altijd open. de warmte-verwarming kan ik met de andere twee draaiknoppen regelen.
volgens mij kan dit geen kwaad, klopt dat?

mvg rob
ro66erd
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Wietse » 13 apr 2012, 10:14

wat betreft die stroomdraadjes: ik weet er zit een mini klein electrische voorverwarmkacheltje in of onder de opvangbak voor regenwater Het rooster bij je voorruit/motorkap. die verwarmt de koude lucht een beetje op die je van buiten haalt. Tenminste dat denk ik. en die moet toch ergens zijn stroom vandaan halen, en alleen zijn werk doen als je kachel aanzet.
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Interieur