[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bobine ontploft W114 met W123 ondsteking : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 01:39

Bobine ontploft W114 met W123 ondsteking

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Bobine ontploft W114 met W123 ondsteking

Berichtdoor PascalvD » 10 maart 2013, 12:50

hallo zo als jullie mischien wel weten ben ik hier een insluiper met een W114 maar met een m110 uit een W123 omgebouwt naar carberateur.

nou was ik gisteren met de radio bezich ik hed geen geluid wat dus een beveiliging van de radio bleek te zijn als er 2 stekkers tegen elkaar liggen :mrgreen: maar daar was ik een ruim half uur mee bezich em toen was het boem en rook onder de kap vandaan die nog om hoog stond dus maar snel plus los en kijken wat het nou was : bobine lag een stuk van de boven kant af en een hele partij warmte nou even na gemeten met een zoon contactloze thermo meter
behuizing : 95 graden
smurri binnen :105 graden het was ook nog steeds aan het koken

nou is mijn vraag hoe kan nou dat een bobine ontploft
is het nou dat ie verkeerd aan gesloten is dat deze eerst een tijdje over het contact slot loopt en daarna over de d+ van de dynamo
of hoort er bij een ondstekings module ook nog weerstanden tussen te zitten

ik hoor het zsm van jullie strks heb ik dit weer met een nieuwe bobine
gr pascal
PascalvD

Re: bobine ontploft W114 met W123 ondsteking

Berichtdoor Zozo » 10 maart 2013, 13:33

Ligt aan de bobine, heb je een bobine van 9 volt heb je een voorschakelweerstand nodig, bij een van 12 volt bobine niet.

Waarom is/was de bobine dan vaak 9 volt? Dit omdat wanneer de accu in de winter berekoud is deze veelal geen 12 volt meer leverd, vooral de wat oudere accu's. En omdat de sartmotor al veel vraagt krijgt de bobine minder, om dan toch een sterkere vonk te verkrijgen wordt er een 9 volt bobine geplaatst met voorschakelweerstand. De accu's van tegenwoordig zijn vele male sterker geworden en bestel je een bobine op WDB nummer dan krijg je waarschijnlijk de originen 9 volt bobine waarmee de auto destijds uit de fabriek is komen rollen.

Daarbij de bobine wordt altijd warm, kan deze warmte niet goed wegvloeien dan kan deze inderdaad te heet worden. De bobine zit dan ook vaak met een metalen klem aan de carrosserie geschroeft en is zo geaard. Wanneer deze verbinding door 'roest' geen goed contact meer maakt krijg je een slechte massa en ook nog eens een slechte warmte geleiding, gevolg (te) hete bobine.
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor PascalvD » 10 maart 2013, 15:12

hallo mercel bedankt voor je antwoord

het gaat/ging om een beru zs 400 deze zit met zijn beugel aan een strip net gelaste moeren en daar haal ik mijn massa voor de complete ondsteking weg en nog steeds geen massa problemen als ik de omse weerstand meet er over is ie ol net zo als op het blok
maar dan zou het toch niet de hele tijd stoom op de bobine kunnen komen te staan

maar hoe zou ik dit nu kunnen op lossen dat ie te warm wordt is daar enof andere past voor die je er tussen kan doen

gr pascal

ik pak nu tijdelijk tot ik morgen een andere heb een bosch bobine welke volgens bosch word voor geschreven 0 221 122 001 12v deze had ik nog van mijn donor liggen
PascalvD

Berichtdoor WJ15129 » 10 maart 2013, 22:17

De ZS400 is een bobine waar zelfs twee voorschakelweerstanden voor moeten. Een van de twee wordt kortgesloten bij het starten, omdat de spanning van de accu sterk terug valt bij het starten. Als je deze bobine gewoon onder 12 V zet zonder dat hij kan ontladen wordt hij veel te heet. Zelfs als hij niet ontploft gaat de werking sterk achteruit. Je moet nooit zomaar allerlei ontstekingsdelen samen voegen zonder te weten hoe het een en ander werkt en of het bij elkaar past. Of je bobine overleeft het niet, al of niet met explosie, of je motor start gewoon niet omdat het niet kan samenwerken.
Vroeg of laat was je auto er toch mee gestopt met deze combinatie van ontstekingssysteem met bobine.
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor PascalvD » 10 maart 2013, 22:37

ik had na vraag gedaan bij veam herenveen en die zieden dat deze er voor geschikt was maar ik zal de bobine morgen even mee nemen naar herenveen en dan maar horen wat ze zeggen hij is nog geen half jaar oud

welke bobine moet ik dan wel hebben ?
PascalvD

Re: Bobine ontploft W114 met W123 ondsteking

Berichtdoor WJ15129 » 10 maart 2013, 22:54

Ik heb geen idee wat voor type ontsteking je er nu in hebt. Je bent een volledig andere motor in de auto aan het bouwen. Wellicht eens een fotootje, of nummers van de diverse onderdelen: verdeler en module. Dan kunnen we er misschien achter komen wat je nog meer moet aanpassen.
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor PascalvD » 10 maart 2013, 23:21

zal ik morgen op zoeken

het gaat om een m110 motor zonder contactpunten met ondsteklings module

dat is alles wat ik nu nog weet zal de rest morgen even na kijken

gr
PascalvD

Berichtdoor PascalvD » 15 maart 2013, 00:13

ik heb de bobine besteld bij wensink we kwamen uit op een beru zs117 of van bosch

dus dat ook weer op gelost
PascalvD

Keer terug naar Techniek