Het klopt wat er gezegd wordt over de sterk veranderende prijzen.
Zelf zoek ik ook naar alternatieven wanneer het echt te gek wordt. Zo heb ik een keer hetzelfde geval van de betreffende boutjes bij de hand gehad. De oplossing was in mijn geval niet zo heel moeilijk. Ik heb de beschikking over diverse metaalbewerkingsmachines waaronder een draaibank en een freesbank (met verdeelkop).
Een verdeelkop is een een klauwplaat (3 of 4 klauwen) van een draaibank gemonteerd op een haakse aandrijving die 360 graden kan ronddraaien in het horizontale vlak, voorzien van een schaalverdeling.
Ik heb een gewone zeskantflensbout M8 in de verdeelkop gezet en van alle zes kanten (na iedere bewerking het onderdeel 60graden verdraaien en weer dezelfde handeling uitvoeren) de juiste breedte afgefreesd zodat ik een 10mm sleutelwijdte over had. Na iedere bewerking het onderdeel 60graden verdraaien en weer dezelfde handeling uitvoeren. Vervolgens in een draaibank de flens (vaste ring) op de juiste diameter afgedraaid en klaar. en dat dan 4 x. Ziet er weer mooi origineel uit. Wel wat werk maar een hobby mag tijd (en liefst niet teveel geld) kosten tóch.
.
Groeten, Pieter