[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Brandstoffilter(s) vervangen zonder handpompje? : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 05:11

Brandstoffilter(s) vervangen zonder handpompje?

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Brandstoffilter(s) vervangen zonder handpompje?

Berichtdoor Prebel007 » 10 sep 2012, 13:21

Ik wil mijn hoofdbrandstoffilter vervangen en dan ook meteen een voorfilter ertussen zetten,
want die ontbreekt nu.

Maar het handpompje (zo'n gelige ik geloof origineel) krijg ik geen beweging in...moet ik aan de bovenkant draaien ofzo om hem op pompen te ztten ?? (en kan ik daar een waterpomptang opzetten want met de had lukt dat niet..)

Mocht het niet lukken met dat pompje kun je dan zonder te pompen de filters vervangen en dmv starten het geheel weer aan de praat krijgen??
Ik vraag me overigens af of het ontbreken van een voorfilter negatieve effecten heeft...??

mvg
Paul
Prebel007
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: Brandstoffilter(s) vervangen zonder handpompje?

Berichtdoor Roy Lubbers » 10 sep 2012, 14:41

Het pompje zat bij mij ook behoorlijk vast. Met beleid en een waterpomptang kun je het denk ik wel proberen..
Als er troep in je tank zit is het voorfilter een goedkope (€2,30 oid) beveiliging van je hoofdfilter :)
Roy Lubbers
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1984

Berichtdoor MBvO » 10 sep 2012, 18:52

Van het gelige plastic pompje moet je inderdaad de bovenkant losdraaien (tegen de klok in). Als 'ie vast zit: onder de rand inspuiten met WD40 (werkt ook op plastic) en wachten. Evt. met een doek losdraaien.
Bij mij werkt het ook goed om een dikke imbussleutel met een doekje erom, boven IN het pompje te steken en daaraan te draaien.
Een aantal slagen los draaien en dan kan je pompen. De slag is maar 5-7cm of zo, niet veel.
Ontluchten mbv de startmotor gaat ook wel, maar is een flinke belasting voor de startmotor. Als remedie kun je in ieder geval je hoofdfilter vol diesel gooien voor je 'm installeert, als je dat helemaal wilt volpompen ben je wel ff bezig.
Ik heb dat gedaan en was alnog verbaasd over hoeveel lucht ik manueel moest wegpompen om de motor te laten starten.

Je kunt het handpompje ook vervangen. Je krijgt dan niet zo'n geel ding meer, maar een zwart pompje wat je niet hoeft los te draaien, maar waarmee je meteen pompen kunt. Is hier op het forum al meer over geschreven.

Het ontbreken van het voorfilter kan denk ik best kwaad, want bij mij houdt het voorfiltertje altijd zooi tegen, die anders in het lagedruk gedeelte vd pomp terecht komt of daardoor stroomt naar het hoofdfilter, wat dan eerder verstopt.
MBvO

Berichtdoor Prebel007 » 12 sep 2012, 13:21

Ok

ik ga er eens mee aan de slag (eerst eens kijken of ik het pompje wel los krijg...)
het zijn de kosten niet in ieder geval..

bedankt voor de reacties!

mvg
Paul
Prebel007
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1971
Opmerkingen / andere wagens: