is allemaal al eens uit de doeken gedaan.
even zoeken op dit forum en je had onderstaand geneuzel gevonden.
Topasbrauner schrijft:
Kan in warme toestand ook heel dun zijn hoor! Is mooi op peil dus.
Groet, Job
Daar ben ik niet zo zeker van. Het gaat nl niet alleen om dat oliepeil in de pomp.
Die motorlie in de pomp vermengt zich nl met de dieselolie welke langs de persplunjers lekt. Deze lekdieselolie is normaal maar de smering in de pomp zal afnemen naar er meer diesel bijkomt.
Daarom moet je elke 10.000 km dat controlestopje van 14 mm er een stukje uitdraaien en door de vulopening (rode schroefdop)ca 150-200 cc motorolie er in gooien.
De verse motorolie verdringt nu die vermengde rommel en je zal zien dat er opdenduur zuivere motorolie uit dat controlestopje komt. Ca 10 minuten uitlaten druipen en stopje dichtdraaien.
Omdat door die lekdieselolie het peil zal steigen en dit opdenduur problemen gaat geven voor je vacuumregelaar achter op de pomp zit er achter op de pomp een schuin omhoogstaand overlooppijpje. Dit is niet wat vele denken de ontluchting maar een beveiliging tegen tehoog vloeistofniveau in de pomp.
Bij normaal oppeilstaand olieniveau sluit de olie in dit buisje af,komt het niveau door lekdiesel tehoog zal het er uitlopen.
De werkelijke ontluchting (die zeer belangrijk is voor goed werken van je vacuumsysteem ) zit hier in de rode olievuldop. Bij een motorrevisie ging daar ALTIJD een nieuwe dop op.
De latere sleutelstarters hebben de smering van de pomp in het motorsmeersysteem opgenomen , hier komt de lekdieselolie dus in je motorolie
Hoe meer zo n brandstofpomp versleten is hoe meer lek olie je langs de plunjers hebt natuurlijk.
Conclusie : Ververs elke 10.000 km de olie in de pomp en controleer de ontluchting eens even.
Groet, Willem
Topasbrauner schrijft:[/b]
Kun je versleten plunjers erg merken tijdens het rijden Willem?
Gr. Job
Als zo n plunjer teveel speling in z n cilindertje heeft zal de ingespoten brandstof te weinig zijn.
Merkbaar doordat hij stationair op 3 1/2 cilinder loopt(schudden)en de motor zo suf als een konijn is.Meestal als een motor een cilinder heeft die niet goed meedoet komt dat door de afdichting primair/secundair bij het persklepje , maar het effect is hetzelfde)
De speling tussen plunjer en cilindertje mag niet meer dan 0.003 mm zijn.
Overigens kwam het niet vaak voor dat de plunjers teveel lekten,deze pompjes zijn zeer betrouwbaar en slijtvast. De dingen die er wel eens aan mankeren kan je allemaal simpel zo aan de buitenkant repareren zelfs zonder de pomp van de motor af te moeten halen. (Zeker bij een W123, bij een W115 gaat dat ook maar moet je wat meer sukkelen)
Als een motor die aan z n compressie gestorven was voor revisie binnenkwam ,deden we aan de pomp niet meer dan de vacuum en hulpregeling vernieuwen en de 2 afdichtingen bij de persklepjes. Kon ie zo weer een motorleven mee.
Anders lag het als iemand met een lossepomp onder z n arm binnenstapte en vroeg heb je hier een ruilpomp voor. Dan was het oppassen geblazen, vaak was dit na een strenge winter en ze benzine of petroleum bijgemengt hadden. Dan kon je dus verwachten dat je inruilpompje compleet gaar was.
Alle brandstofknoeiers wil ik dus adviseren vooral door tegaan met op zonnebloemolie ed te rijden.
Als er echt meer aan de pomp moest gebeuren dan de eerder genoemde dingen dan lieten we dat doen met zo n 10-15 tegelijk in Gent.
Daar zat een man die werzaam was bij de boschdienst en ook s avonds voor eigen rekening die pompen reviseerde. Had in z n schuur doodleuk een complete brandstofpomp testbank staan.
Alleen de pompen van de 220D,240D en de 3.0 lieten we wel eens repareren. De 200D pompen hadden we er altijd genoeg van over omdat veel klanten met een versleten 200D er gelijk een gereviseerde 220D of 240D in lieten leggen.
Groet, Willem<br><br>Post edited by: Boy, at: 2008/04/10 22:15