[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
brommende motor 200D : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:19

brommende motor 200D

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

brommende motor 200D

Berichtdoor henklith » 25 okt 2010, 14:40

Ik kan een aantal MB oldtimers met elkaar vergelijken, w111 220SE, de 200 W115, en de 200D W123.
Nu is het zo dat dat mijn W123 200D een erg brommend geluid maakt, en ook wat van dit brommen doordringt in de carosserie, niet schudeen, maar puur de trillingen van de motor.
Vooral merkbaar in de lagere toerentallen, 50 in z'n 4e, bijvoorbeeld.
Ik snap wel dat dat ook net te veel gevraagd is, maar het houd ook nog bij 60 a 70 een beete aan.
eigenlijk loopt het motortje pas mooi bij snelheden vanaf 100, dus op de snelweg.
Alle andere troetelbeestjes van mij hebben daar totaal geen last van, dat zijn dan ook benziene snuivers, maar toch.
Ik vraag mij dus af hoe andere 200D's rijden, hebben die er ook last van?
Ik heb hier in de buurt even geen kennis met exact de zelfde auto, dat is jammer, want dan zouden even een vergelijkde test kunnen uitvoeren, voordat ik begin met selectief een en ander te vervangen.
Ik dacht in dat verband maar eens met de motorophanging te beginnen.
Groet, Henk
henklith

Re:brommende motor 200D

Berichtdoor Benzman 200 » 25 okt 2010, 14:48

Hoi Henk ,

Net zoals je zegt , even een vergelijkbare auto testen. Er is toch wel iemand in de buurt met een 200D?
Die van mij bromt ook maar vind ik niet overdadig of storend of zo.
Anders kom je naar Donkerbroek toe dan kun je het zelf horen en proberen.
Misschien kan je carpoolen met nog een paar leden ??

groeten Sjoerd
Benzman 200

Berichtdoor henklith » 25 okt 2010, 14:56

Hoi Sjoerd, ja precies, zo'n soort van technische bijeenkomst is hartstikke leuk, Donkerbroek is voor mij echter niet om de hoek, en de komende weekenden zitten we al weer behoorlijk met allerlij verplichtingen, is ook altijd het zelfde he :o))
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Wiebren240D » 25 okt 2010, 20:31

Hallo Henk

kijk eerst maar eens goed naar de moter steunen.
die horen mooi omhoog te staan maar als ze aan het overleiden zijn dan krijg je dit verschijnsel.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor De Boskabouter » 25 okt 2010, 21:08

Tja, Henk. Die dieseltjes zijn een beetje boers. De benzinemotoren lopen echt veel beschaafder. Ik weet niet waar jij in Utrecht woont, maar je mag mijn 240D wel eens proberen. Ik woon in Houten. Das te doen toch?

De Boskabouter
De Boskabouter

Berichtdoor henklith » 25 okt 2010, 23:36

* Hoi Wieb,, hoe gaat het beste kerel, lang niks meer van je gehoord, maar je steunt me wel in de gedachtegang dat die motorrubbers de boosdoener zouden kunnen zijn, ik heb er twee op voorraad, alleen nog even kijken hoe ik die er uit moet krijgen, zit dacht ik wat anders dan bij mijn W115.

* He Paulus,, dat we mekaar dan nog nooit tegen gekomen zijn, ik woon in Tuindorp/Utrecht.
Moet te doen zijn om is kennis te maken he.
Mail me anders even prive, voor een minitreffen :o)

Groet, Henk
henklith

Berichtdoor De Boskabouter » 31 okt 2010, 12:02

Ha Henk,

Lijkt me een strak plan. Samen hebben we 7 Benzen. Praatstof genoeg, lijkt me zo, al staan er van mij al 2 exemplaren in de winterstalling.

De Boskabouter
De Boskabouter

Berichtdoor Weizengelb » 31 okt 2010, 12:14

Hoi Henk,

inderdaad zitten de motorsteunen van de W123 van onderen uit vanstgeschroefd. Er zit ook geen draad in de motorsteunblok zelf maar in de aluminium steun aan de motor.

Mijn nieuwe aanschaf, de 200D W115 van 1971 rammelt ook enorm, Veeeel meer dan de 240D W123 (deze is echt becschaafd), maar de motorsteunen zijn ver heen dat moet wel, vooral in bochten en bij optrekken (wanneer de motor kantelt) ratelt het echt tegen de carosserie.

Ik ga binnenkort de motorsteunen vervangen en dan gelijk de versnellingsbaksteun, hardy schijven en subframerubbers. Eens zien hoe een soepele stille wagen het wordt!! :lol:

Mathieu (die het tractorgevoel er wel bij vindt horen, als het wagentje zo lekker stationair staat te tokkelen moet ik altijd aan een taxi denken)
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: brommende motor 200D

Berichtdoor RenK » 31 okt 2010, 17:01

Hoi Henk,

Hier een W123 200D van 1979 met nog een oliegevuld luchtfilter. Soesterberg is niet ver van Utrech dus je bent welkom.
Nu loopt de diesel hier ook in de stad bij 50kmh in zijn 3e want de 4e is te hoog, wel op bijv langere wegen van 50 kmh dan haal je de 4e wel. Ja hier loopt hij ook boven de 100 lekker maar met veel kabaal :-) hij haalt overigens de 135 wel maar moet je wel oordopjes gebruiken :-), februari achter de ambulance aangesjeesd van Soesterberg de A28 naar Utrecht, en die reed hard....... kon hem op de a28 net niet bijhouden ;-)

Overigens denk dat Wiebren je een goede tip gaf, motorophang rubbers. Als de motor te diep komt te hangen trilt hij op de beugel onder de motor. Zie je alleen bij het leveren van kracht aan de as, anders blijft hij hoog genoeg "hangen" .

Hoor wel of je langs komt.
Vr.groet
Kees
RenK

Berichtdoor henklith » 01 nov 2010, 11:44

Leuk die reacties, uit het midden van het land, zou toch eigenlijk wel eens leuk zijn om het middennedeland groepje eens bij elkaar te krijgen, voor een praat uutrje (of iets langer).
Als dit forum weer helemaal uptodate is zal ik daar nog is een balletje over opgooien!
Groet, Henk Lith
henklith

Berichtdoor RenK » 01 nov 2010, 19:11

Hallo Henk,

Goed idee, ik doe dan mee. Helaas geen sleutelruimte want ik moet alles buiten doen maar als de groep niet te groot is ( max 10 -15 man) kunnen we evt het kantoor annex/leslokaal van mijn broers bedrijfje hier in Soesterberg gebruiken. Zaterdags is hier voldoende parkeerruimte in de straat.

Zucht....Waren we maar net zover een groep als de bollen en andere groepen, sleutelkot en wat ruimte. :-)

Vr.groet
Kees
RenK

Berichtdoor Lampi W123 250 » 01 nov 2010, 19:13

Hallo Henk

Goed plan
Misschien gelijk een sleutelclub van maken? :huh:

Is er nog niet echt in het midden van het land he? Of wel?

Groet

Lampi
Lampi W123 250

Berichtdoor henklith » 01 nov 2010, 20:51

Het midden van het land ligt ergens bij Lunteren, bij LUNTEREN!!, je weet wel!
Soesterberg heeft ook een goede naam,, ligt daar niet een mooie testbaan bij?
Lekker breed, en vooral lang.
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor JantjeV8 » 02 nov 2010, 07:52

En die lange baan heb je echt wel nodig om de acceleratietest van de 200D te controleren...
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 02 nov 2010, 11:04

Ha ha Jan,,, en dan ben ik bang dat ie aan het eind van de baan nog steeds niet los komt van de grond :lol:

Groet, Henk
henklith

Berichtdoor RenK » 02 nov 2010, 14:36

Hoi Henk,

Ja die testbaan hier in Soesterberg is niet meer. De vliegbasis is dicht , er staan een hoop shelters leeg of zijn gesloopt, jammer mooie hobbyruimtes. De runway is doorsneden door een fietspad en dus te kort voor acceleratie test. Dan te bedenken dat die Russen met hun Antonovs hier ooit landen voor de voedseldropping is Noord-Irak. ding hing bij het opstijgen zowat in de boomtoppen in Bosch en Duin. Langste runway van Nederland was het.

JantjeV8
Valt wel mee, trek ik hier hard op dan rij ik bij het volgende stoplicht al 90, stoplicht bij Mcdonald red ik dan de 120. Zal dus ca 2km lengte zijn :-). Van 0 tot 100 dus in 40 seconden ;-)
lol

Groetend
kees
RenK

Keer terug naar Techniek