[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Cardanas loshalen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 20:05

Cardanas loshalen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Cardanas loshalen

Berichtdoor Stanley 300D » 27 jul 2010, 20:18

heb een vraag: wilde vandaag mijn tussenlager gaan vervangen, die begint geluid te maken en mijn 300D begint te trillen.... En nadat ik hem heb bekeken, zag hij er toch erg slecht uit. Dus vervangen. Heb alles al in huis, en wilde vandaag beginnen..

Maar hoe krijg ik in hemelsnaam de bouten aan de versnellingsbak-kant los? Ik kom er niet echt tussen met een steeksleutel... Kan ik de houder waar de versnellingsbak ophangt gewoon loshalen om er makkelijker bij te komen? Moet ik de bak dan ondersteuen? Heb een brug, dus dat maakt het zowiezo al wat makkelijker.

En er zitten 6 inbusbouten aan die zijde.. laat ik de hardyschijf op de bak zitten, of moet ik de bouten loshalen waarmee ik dus ook de hardyschijf aan de as laat zitten.

Neem aan dat iemand dit wel weet... en het mij kan vertellen. En ik weet dat er diverse onderwerpen op het forum staan over dit onderwerp. Maar daar is de as er opeens onderuit.... dus dat stukje laten ze niet echt zien.

Nog iets.. moet ik de handremkabel los halen om de as eronderuit te halen, of kan die vast blijven zitten en krijg ik hem daar wel overheen?

vragen, vragen... hopelijk heeft iemand een antwoord...

alvast bedankt! Stanley
Stanley 300D

Re:Cardanas loshalen

Berichtdoor JaapW114 » 27 jul 2010, 20:29

Stanley,

Je laat de Hardy schijf gewoon aan de versnellingsbak zitten, dus 3 bouten los halen, steeksleutels 15 en 17 heb je nodig. Ik weet niet beter dan dat er ruimte genoeg is voor de steeksleutels. Als je even merktekens op de Hardy schijf en cardanas zet kan alles weer in de oorspronkelijke staat terug geplaatst worden.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Marcules » 27 jul 2010, 21:59

Er is genoeg ruimte als je de cardan steeds zo draait dat je er het handigst bij kan. In zn vrij, 1 achterwiel van de grond en dan daaraan draaien.
Marcules

Berichtdoor Stanley 300D » 28 jul 2010, 21:05

Hey Jaap, bedankt.. maar mijn bouten zijn al met inbus.. en de moer die dus aan de achterkant zit kan ik nogal moeilijk bij... Zit de plaat waar de versnellingsbak op rust in de weg. Maar ik ga er wel uitkomen! Maar de hardyschijf kan dus aan de bak blijven. Dat scheelt alweer. Maar denk dat ik die toch ook maar ga vervangen. als de as er toch af is...

ga het vrijdag doen, dus laat weten of het gelukt is. Maar zoals ik al zei, gaat lukken!!

Groet'n Stanley
Stanley 300D

Berichtdoor JaapW114 » 28 jul 2010, 22:07

Stanley,

Volgens mij zijn de originele bouten geen imbusbouten, maar M10 met fijne draad.
Als de Hardyschijf nog goed is, niet vervangen, is zonde.

Ziet hij er zo uit, dan ben je al te laat.

Jaap

JaapW114

Berichtdoor Stanley 300D » 30 jul 2010, 23:06

Het is gelukt! Heb vandaag het tussen lager en de hardyschijf die aan de cardanzijde zit vervangen. Kon dus het achterste gedeelte van de cardanas en zo afhalen... heb de as losgehaald bij het cardan, en toen het tussenlager, en toen kon ik de as zo uit elkaar schuiven....
Heb alles vervangen en hem toen weer in elkaar gezet. Neem aan dat dat zo normaal is.. zag op foto's op het forum, dat men ook de hele as er wel onderuit haalt. Maar dat hoefde dus niet bij mijn W123.
Heb wel de hardyschijf vervangen, was niet heel slecht, maar had hem toch liggen, en hoop dat het nu wel weer ff duurt voor ik de as er weer afhaal..

Nu nog een van mijn steekasssen vervangen, zit een beetje speling in en ik hoor hem als ik achteruit rijd. Maar dat is voor volgende week!

Stanley
Stanley 300D

Berichtdoor whiteman » 01 aug 2010, 19:40

Stanley vertel!Hoe rijd de Benz nu-en ben je van de geluiden en het trillen af?
whiteman

Berichtdoor whiteman » 01 aug 2010, 19:40

Stanley vertel!Hoe rijd de Benz nu-en ben je van de geluiden en het trillen af?
whiteman

Berichtdoor Stanley 300D » 02 aug 2010, 17:11

Geluiden zijn weg... maar hij trilt nog wel een beetje. Maar nu wel met wat hogere snelheid.
Heb ook wat problemen met mijn remmen voor, dus misschien ligt het daar nog aan. Maar ga voor de zekerheid toch nog ff mijn wielen voor laten balanceren. heb dat al een dik jaar geleden laten doen.. maar misschien helpt het toch nog.
laat het weer weten als ik het gedaan heb. Ga morgen weer aan de slag.
Stanley 300D

Berichtdoor WJ15129 » 02 aug 2010, 18:05

Heb je er nog op gelet dat je het achterste gedeelte van je cardanas weerl op de zelfde manier als hij zat op de voorste geschoven? Ik bedoel niet verdraait ten opzichte van het voorste stuk. Dan krijg je namelijk ook onbalans in je as en dus trillingen.
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Stanley 300D » 02 aug 2010, 22:58

nee, heb de as gemerkt. dus die zit weer precies hetzelfde in elkaar. Dus dat zou het niet kunnen zijn..
Stanley 300D

Berichtdoor Stanley 300D » 03 aug 2010, 21:06

Ben vandaag naar de garage geweest en ze hebben mijn voorbanden gebalanceerd... wat eigenlijk niet nodig was, want ze vonden het probleem wat het trillen waarschijnlijk veroorzaakt. Heb op beide banden een vlak stuk zitten dit komt waarschijnlijk omdat ik een noodstop heb moeten maken een aantal maanden geleden..... bijna een aanrijding.. Daarbij blokkeerden mijn wielen en gleed ik nog lekker een stukje door... vandaar het vlakke stuk.
Advies: nieuwe voorbanden....

Nu ben ik ff bij een andere bevriende bandenhandel langs geweest in a'dam, daar verkopen ze weining gebruikte banden uit Duitsland.. Die kosten de helft en ik kan er echt nog jaren mee rijden.. rijd niet al te veel vandaar. Ben veel weg. Vandaar dat ik het euvel ook nu pas echt bemerkte. Nu dat valt dus mee. Als het trillen hiermee is opgelost dan ben ik blij. 2 x 195/70 kwam op 80 euro incl balanceren, dus dat valt mee.

Donderdag gaan ze ze erop zetten, dus laat weten of dit het nu was...

Stanley
Stanley 300D

Keer terug naar Techniek