[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Complete drukgroep vervangen. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:55

Complete drukgroep vervangen.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Complete drukgroep vervangen.

Berichtdoor janbenz1 » 05 dec 2007, 18:29

Mijn druklager van de drukgroep piept nogal wat, en ben dus van plan om gelijk de hele drukgroep te vervangen inclusief plaat.
Wie heeft adviezen hieromtrend, en ervaringen met het vervangen.
Ik hoor het graag, waar ik om moet denken, wat wel en niet te doen.

Groetnis fan Jan, ût Fryslân.
janbenz1

Re:Complete drukgroep vervangen.

Berichtdoor Jim » 05 dec 2007, 19:27

Dit is best zelf te doen, heb het al gedaan samen met mijn schoonbroer. Wel zo makkelijk als je kunt beschikken over een brug en een “versnellingsbakdrager”. Zonder deze 2 dingen zou ik er niet zelf aan beginnen. Voor de rest is het een kwestie van goed kijken hoe alles vastzit, en dan systematisch losschroeven met gewoon gereedschap (steeksleutels, inbussleutels en dopsleutels) Wat los moet zijn: de schakelstangen, die kun je aan de bak losmaken, ze zitten met een clipje vast, de aandrijfas moet los, de versnellingsbaksteun moet eronder uit, de uitlaat hangt waarschijnlijk ook nog ergens vast aan de bak, moet ook los, dan moet je nog het hydraulisch pompje aan de bak eraf halen en dan kan je de bak zelf beginnen losschroeven. Hier komt de ‘bakdrager’ goed van pas!
Als je dit gedaan hebt moet het er ongeveer zo uitzien

let op de compleet vernielde plaatjes van de drukgroep!

Jim

Berichtdoor Wiebren240D » 05 dec 2007, 19:43

Hallo Jan

wat Jim zegt is waar op een brug is het mooiste heb je de ruimte.

maar op een smeer kuil is het ook goed te doen hoor en tegenwoordig zit bij elke koppelingsset zo een namaak pricas zet je het er zo weer in ik hou het altijd nog bij een echte pricas ligt gewoon in mijn gereedschap kist dan zit het goed in elkaar.

maar met 2 man is het een klusje van pak hem beet 2 uurtjes op een brug of een smeer kuil maakt niet zoveel uit maar vervang wel meteen het top lager dat is wel oud als het de orginele nog is ik heb het al een keer mee gemaakt op een zaterdag even een koppeling vervangen en dan voel je automatisch even aan het top lager die hoort mooi te draaien zo niet gewoon vervangen heb je wel een binnen trekker nodig om hen eruit te krijgen maar die ligt hier in Sneek wel ergens in de kast

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Bob » 05 dec 2007, 19:58

HAllo Jan, zie dat je koppeling gaat vervangen.
Heb nog een goed plaat en drukgroep liggen (komt van een 3.0 GD) welke ik over heb gehouden van een conversie naar een bootmotor.
Als je interesse hebt hoor ik het wel.

Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor janbenz1 » 05 dec 2007, 22:32

Hallo,

Bedankt voor jullie adviezen, hier kan ik wat mee.

Jim, duidelijke omschrijving, het moet lukken.
Ik vraag een kennis van mij, die heeft een garagebedrijf of ik daar de brug mag gebruiken.
Heeft het me al eens aangeboden, daar maak ik nu maar gebruik van.

Wiebren,
Het toplager vervangen is een goede tip, deze bestel ik er gelijk maar even bij.
De garage heeft al het gereedschap, dus dat moet toch lukken.

Bob,
Ik heb een 200 benzine, en dat gaat vast niet passen.
Bedankt voor je aanbod, maar ik denk toch een nieuwe set er onder te plaatsen, plaat, druklager, drukgroep, en toplager.
Een gebruikte set heb je toch vaak, dat het spul op elkaar is ingesleten, en als je dat dan plaatst kan het wel problemen geven.
Het kan ook heel goed gaan, maar er moet een beetje geluk bij.
En ik haal de bak er direct liever niet weer onder vandaan.

Groetjes Jan.
janbenz1

Keer terug naar Techniek