Iemand die sceptisch tegenover een aankoopkeuring staat gaat er voor 99% vanuit dat ie niet goedgekeurd gaat worden. Hoeft op zich nog niet het hek van de dam te betekenen.. Je kan vragen waarom niet? En altijd nog opperen dat wanneer goedgekeurd dan betaal jij de keuring, zo niet kijken jullie eerst eens binnen het rationele bereik naar de mankementen, wat je weer kan meenemen in (aftrekken van) de aankoopprijs. Wordt er dan nog steeds nee gezegd, lekker laten staan en succes wensen.
Of de wagen moet zoals toen in mijn geval was, met (kleine) mankementen en schoonheids foutjes toch nog zo mooi (hard en gaaf) zijn dat het binnen je budget doenbaar is om er wat van te maken. Deze heb ik ook gekocht met de weet dat ik er zeker nog eens 2 á 3 duizend in kom te steken om het af te maken, maar dan heb ik wel iets wat ik dan ook echt wil. Iedere liefhebber zegt een oldtimer schrijf je niet af die waardeer je op en ik heb hierin ook megenomen dat deze straks wanneer klaar voor 100% extra getaxeerd gaat worden. Hoewel ik dan ook wel weer zeker weet dat ik 'm daar op kort termijn nooit voor verkocht ga krijgen maar heb ook niet die behoefte en is dat puur een verzekeringtechnisch kosten/baten plaatje. Deze auto werd ook ongekeurd te koop aangeboden, maar de verkoper wist niet dat dit voor € 160 verholpen zou zijn en werd daarna met een griffel goedgekeurd..
De compressietest wijst alleen maar uit hoeveel druk elke cilinder nog opbouwd. Wanneer dit buiten de toleranties van de fabrieksopgave valt kan dit verschillende dingen betekenen. Dat er druk verloren gaat via openstaande kleppen die slecht zijn afgesteld of versleten zijn. Een lekke koppakking of gescheurde kop of versleten zuigerveren, zuigers of cilinders. Wanneer je er van overtuigt hebt dat de kleppen Ok zijn en de kop niet lekt en de motor nog goed presteerd, kan zo'n test eventueel een indicatie geven van hoeveel de zuigers geleden hebben of nog lijden kunnen. Maar er zijn nog zoveel andere bijkomende factoren die de kwaliteit en prestaties van een motor kunnen beinvloeden dat het altijd een ruim beeld blijft waar je nooit prat op kunt gaan. Een compressietest is dus eigenlijk meer een diagnosemiddel voor als er reeds problemen zijn en om hiermee dan een en ander uit te kunnen sluiten of bevestigen dan een kwaliteitstest voor de motor.