[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Condensator vervangen of niet? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 10:41

Condensator vervangen of niet?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Condensator vervangen of niet?

Berichtdoor KoenDW » 30 dec 2014, 10:02

Naar aanleiding van het niet goed starten en soms weinig vermogen hebben van mijn 2.8C, de carburator nagekeken en bijgeregeld wat al een opmerkelijke verbetering was.
Nu bleek ook dat de contactpunten grote slijtage vertoonden (ingebrand)
Gisteren heb ik een nieuw contactpunt gekocht. Dit zou een setje moeten geweest zijn inclusief condensator, maar dit blijkt niet meer het geval.
Condensator is niet meer te verkrijgen bij Bosch.
Nu is mijn vraag: "Hoe kan ik weten of mijn condensator aan vervanging toe is? Wat is jullie ervaring met het vernieuwen van de contactpunten? Dit hier steeds de condensator ook vervangen te worden?"

En zo ja waar kan ik deze nog kopen?

Mvg en prettige feesten

Koen
Avatar gebruiker
KoenDW
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 13 dec 2014, 11:03
Woonplaats: Lochristi - België
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Condensator vervangen of niet?

Berichtdoor Robin-H » 30 dec 2014, 10:46

Hoe oud waren de contactpunten? Het opbranden van de contactpunten kán komen door een niet-werkende condensator. De vonk vliegt dan over terwijl de puntjes 'open' staan, met als resultaat dat je bobine een verkeerde vonk (of helemaal geen vonk) afgeeft naar de cylinder. Het hoeft echter niet persé de condensator te zijn, als de contacthoek te groot staat, dan kunnen ze ook doorbranden. Ik zou met de nieuwe puntjes de contacthoek goed afstellen en na verloop van tijd kijken hoe de puntjes eruit zien.
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Condensator vervangen of niet?

Berichtdoor Tony MB » 30 dec 2014, 20:34

Of even doorbijten en een elektronische ontsteking plaatsen, schijnt super te werken.

Een gewone condensator kan je wel testen op werking. ik vermoed dus die van je ontsteking ook wel
Je moet zo een door piep tester (ohm meting) hebben. Meet de condensator door, er gebeurt niks, draai nu je meetpennen om, de tester moet een korte piep geven, draai de pennen weer om, weer een korte piep enz, enz...
Mvg Tony

Bar8 220 Benzine 1972 + "De Raket"
Avatar gebruiker
Tony MB
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 27 apr 2013, 10:54
Woonplaats: Antwerpen
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Condensator vervangen of niet?

Berichtdoor KoenDW » 30 dec 2014, 21:33

De nieuwe onderbreker is geplaatst en met de voelermaat een afstand van 0,35 afstand geplaatst. Dit in afwachting van mijn bestelde meter om het in graden uit te meten.
De motor is niet meer te herkennen, draait zeer goed en stil stationair en accelereert veel beter. Ik heb terug de oude condensator geplaatst nu deze te hebben getest (gemeten).
Ik had een filmpje gevonden op youtube hoe je een condensator kan testen door middel van deze te ontladen, weerstand te meten ( dus terug te laden) en dan meten of er spanningsverlies is. Met andere woorden, gebroken isolatie.
Dus dit probleem is opgelost. Nu nog de ontsteking even op tijd zetten en nog de stelschroef voor de pulldown regelen.
Waarschijnlijk CO ook nog regelen. Iemand hier ervaring mee om dit te doen zonder CO meter. Kan ik bv de regelschroeven bijstellen, enkel op het gehoor?
Avatar gebruiker
KoenDW
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 13 dec 2014, 11:03
Woonplaats: Lochristi - België
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Condensator vervangen of niet?

Berichtdoor Tjeutn » 30 dec 2014, 23:25

co kun je niet regelen op het gehoor ik heb gisteren mijn 116 280SE laten regelen stond 0.62 en max is 0.30 staat nu op 0.2 en er is geen verschil hoorbaar
onderdelen van een W124 nodig pb me
Avatar gebruiker
Tjeutn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 930
Geregistreerd: 05 feb 2012, 20:31
Woonplaats: België West-Vl.
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Condensator vervangen of niet?

Berichtdoor Robin-H » 30 dec 2014, 23:28

Op YouTube staat ook een filmpje hoe je een carburateur min of meer af kunt stellen met een vacuummeter. Het kan echter geen kwaad om zowel ontstekingstijdstip als co eens volgens de juiste gegevens af te laten stellen.


@tjeutn.. 0.2? 0.62? 2.0/6.2 bedoel je? Of heeft je 116 een kat?
Avatar gebruiker
Robin-H
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: 26 mei 2013, 16:27
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Condensator vervangen of niet?

Berichtdoor Tjeutn » 30 dec 2014, 23:42

tis een 116 met fabrieks katalysator
onderdelen van een W124 nodig pb me
Avatar gebruiker
Tjeutn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 930
Geregistreerd: 05 feb 2012, 20:31
Woonplaats: België West-Vl.
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten