[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
connecties op radiateur : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 03:46

connecties op radiateur

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

connecties op radiateur

Berichtdoor maas0024 » 23 sep 2008, 11:54

hallo mensen,

ik heb een vraagje over mijn radiateur.
deze heb ik even verwijderd omdat ik bij die plaats enig werk heb.

nu heeft die radiateur niet alleen koelvloeistof aansluitingen.

er zitten bij mij ook twee aansluiting geschroefd.
dit zijn hydrauliekslangetjes. Het zag er ook olieachtig uit.

is dit atf olie en afkomstig uit mijn automatenbak?

moet ik dat ook nog ontluchten en hoe doe ik dat? of kan ik de olie gewoon bijvullen en zorgt de oliepomp voor ontluchting?

moet ik trouwens bij de koelvloeistof ook nog ontluchten en hoe doe ik dat?

hoeveel koelvloeistof gaat er ongeveer in mijn blokje? (m102 2.3)

groetjes, Peter
maas0024
 


Re:connecties op radiateur

Berichtdoor jan280CE » 23 sep 2008, 12:08

Dat is inderdaad de koeler voor je automaatbak.
Ik hoop voor jouw dat je in elk geval uiterst schoon en nauwgezet tewerk bent gegaan i.v.m het behoud van je bak
jan280CE
 


Re:connecties op radiateur

Berichtdoor Govert » 23 sep 2008, 12:09

Die hydrauliekaansluitingen, is dat niet gewoon de oliekoeler? Als dat zo is, dan moet er een klein radiateurtje naast de grote zitten. Hiermee wordt naar mijn weten de motorolie gekoeld. Ontluchting is niet aan de orde.

Koelvloeistofcircuit hoef je meestal niet te ontluchten, soms is er een schroef op het thermostaathuis. Mijn ervaring is dat na de eerste paar ritten er nog wat bijgevuld moet worden.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:connecties op radiateur

Berichtdoor jan280CE » 23 sep 2008, 12:13

Oliekoeler is apart en staat naast de radiator
jan280CE
 


Re:connecties op radiateur

Berichtdoor Starcruiser » 23 sep 2008, 12:44

Nee, de standaard-oliekoeler van een automaat zit in het onderste deel van de radiateur. Die slangetjes zitten regelrecht op de leidingen van de automaatbak aangesloten.

Losse oliekoelers (maar daar ging de vraag niet over) zijn evt. aangebracht als de standaardkoeler niet voldoende is (bij bv. bergverkeer met zware aanhangers).
Starcruiser
 


Re:connecties op radiateur

Berichtdoor jan280CE » 23 sep 2008, 13:20

Zul je altijd zien, wil je iets typen komt er ineens van alles tussen en moet je effe afraffelen.
Er wordt bij werkzaamheden aan de bak, maar ook bij het peilen van de oliestand altijd met nadruk op uiterste zeg maar bijna klinische mate van zorvuldigheid gewezen i.v.m. vuildeeltjes in de bak die deze kunnen ruineren. Ik vermoed dat je deze aanwijzing bij de demontage niet in acht hebt genomen. Wat nu? Je weet nu niet in hoeverre er verontreinigeing in de open slangen is gekomen. Of de bak nu gespoeld kan of moet worden zal een automaat-specialist je wellicht beter vertellen, maar ik zou niet volstaan met het simpelweg weer aanvullen van de verloren hoeveelheid.
jan280CE
 


Re:connecties op radiateur

Berichtdoor maas0024 » 23 sep 2008, 13:38

tja voor zover ik weet is er niet veel vuiligheid in de slangetje gekomen.

hooguit een beetje vuile lucht ofzo, maar roest van de connectors is niet echt in de bak terecht gekomen...

kan de bak echt snel vastlopen als er ook maar een splintertje roest inzit?
dan gooi ik er ff nieuwe olie en een nieuw filter in en tap ik de oude olie af.

wat raadt je me aan? en hoeveel olie gaat erin?
maas0024
 


Re:connecties op radiateur

Berichtdoor jan280CE » 23 sep 2008, 14:42

Lastig probleem, en het een en ander hangt ook al weer een beetje af van je sleutelomstandigheden. Je zou bijv. de leidingen na reiniging aan de buitenzijde van de koppelingen aan de bak los kunnen nemen om e.v. verontreinigingen op die wijze weg te laten lopen, en daarna de leidingen doorspoelen met bijv. benzine of een ander oplosmiddel. Er moet in die bak ergens een thermostaat zitten die bij het bereiken van een bepaalde temperatuur de olie via deze radiateurkoeler laat lopen en in koude toestand gesloten is. Je kunt ook de gok wagen en denken dat het wel los loopt.
Of een beetje verontreiniging daadwerkelijk kwaad zou kunnen kan eigenlijk niemand enige garantie gegeven. Er zitten in zo’n bak nogal wat erg kleine kanaaltjes (labyrint) en niet voor niets wordt ervoor gewaarschuwd uiterste reinheid in acht te nemen. Olie die zich in die koeler leidingen bevindt is het filter al gepasseerd en wordt verder in de bak gepompt.
Kortom ik zou het niet weten, en zou e.v. advies inwinnen bij een automatenspecialist.

Helemaal vergeten: er gaat bij verversen 4.8 liter in, bij een nieuwe vulling 6 liter.
Omdat je koeler nu ook leeg is ga ik van 6 liter uit.
voor de juiste stand moet je de eerste cijfers van je bak even noteren en vergelijken met het plaatje <br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2008/09/23 16:52

jan280CE
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 63 gasten

cron