[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Constante voeding 12V t.b.v. Radiogeheugen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:47

Constante voeding 12V t.b.v. Radiogeheugen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Constante voeding 12V t.b.v. Radiogeheugen

Berichtdoor alex240diesel » 02 feb 2007, 23:42

Beste leden,

Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een goede stabiele 12V aansluiting voor mijn radio.

Momenteel heb ik het probleem dat wanneer ik start mijn geheugen van de radio wordt gewist door een spanningsval. Ik heb de spanning gemeten die op de naar mijn idee constante 12V moet staan, maar deze zakt tijdens het starten tot nabij de 6V. Het vreemde is dat, wanneer ik een warme motor heb, dit niet altijd het geval is.

Weet iemand waar ik een goede strake 12V kan aftappen. Ik heb niet direct het idee waar deze vandaan is gehaald, maar ik vermoed bij de sigaret aansteker.

Bij voorbaat dank,
Alex
alex240diesel

Antwoord:Constante voeding 12V t.b.v. Radiogeheugen

Berichtdoor Jeremy » 02 feb 2007, 23:55

Heb je er wel een goede accu inzitten als hij zo veel volt zakt? Ik vermoed dat als je er een nieuwe inzet je probleem over is. Vind zelf die van varta erg goed, ze zijn niet goedkoop, maar dan heb je ook wat. En als ik er zelf nog een nieuwe inzet neem ik er eentje met een beetje overcapaciteit, dus meer A/hr.

Gr, Jeremy
Jeremy

Antwoord:Constante voeding 12V t.b.v. Radiogeheuge

Berichtdoor alex240diesel » 02 feb 2007, 23:59

Jeremy,

Ik heb zelf ook zitten twijfelen aan de kwaliteit van de Accu, maar de auto start verder zonder mokken. Voorgloeien en dan starten en Broem broem.... lopen. Ik zal toch wel mijn accu eerdags maar gaan vervangen door een 80Ah of misschien wel een 90Ah.

Bedankt voor de tip.
alex240diesel

Berichtdoor Govert » 03 feb 2007, 00:25

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/07 16:56
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Paul Snip » 03 feb 2007, 00:35

De aansteker zit bij mijn weten op de geschakelde plus.
Ik heb zelf de constante plus bij de alarmlichtschakelaar weggehaald. Ik neem aan dat die bij een Europese auto ook in de middenconsole bij de pook zit.

Ik heb geen problemen met m'n radio.

Succes, en welkom op het forum!!!
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975

Berichtdoor alex240diesel » 04 feb 2007, 15:11

Paul & Govert,

Zoals ik eerder had aangegeven heb ik wel een constante voeding. Deze zakt echter weg. Ik heb gekeken naar mijn accu deze is nieuw, maar slechts een 74 Ah. Moet volgens mij wel correct zijn, maar heb al geinformeerd, bij mijn leverancier, die hem ook nieuw heeft geplaatst, om deze te laten vervangen door een groter +/- 90 Ah. Ik hoop deze volgende week binnen te hebben.

Echter hoop ik wel dat de startblokkering die ik dinsdag laat plaatsen geen problemen gaat opleveren, maar dat zie / hoor ik dan wel weer.
alex240diesel

Berichtdoor henklith » 08 feb 2007, 22:36

Alex, zit er op de radio dan maar een (1) aansluiting voor de +12 volt?
Ik kan me haast niet voorstellen dat een radio last heeft van boordspanning wisselingen, als ze binnen de perken blijven natuurlijk.
Kijk is in je documentatie van die radio als je die nog hebt natuurlijk.
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor Mr.W123 » 09 feb 2007, 01:33

Aan wat er nu gaat komen heb je waarschijnlijk helemaal niks, maar ik heb ook zoiets gehad. Ik heb ooit 2 verschillende radio's gehad van VDO-Dayton. Één gewone radio en één navigatie-radio. Die vertoonden precies de kuren waar jij ook mee zit. Iedere keer alles kwijt. Als het warm weer was buiten, dan wilde de radio nog wel 'ns wat dingen onthouden, maar meestal was alles foetsie. Nooit heb ik, of wie dan ook, dat probleem kunnen verhelpen. Uiteindelijk maar mee leren leven...:angry::angry:
Toen ik een TomTom kreeg en dus de navigatie-radio min of meer overbodig werd, heb ik een radio van JVC gekocht... En je raadt het al...:woohoo: alles opgelost... :woohoo:

Je kunt er natuurlijk niet veel mee, maar het is wat ik heb meegemaaakt. Misschien is het vergezocht, maar onlangs hoorde ik van iemand dat zoiets kan gebeuren wanneer de stroom/spanning van de radio geschakeld wordt via de aaarde ipv via de 12V!! Ik ben totaal geen vonkenpriester maar misschien heb je hier wat aan dan... toch nog iets... :P
Rene
Mr.W123
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1985

Berichtdoor BeertjeDick » 09 feb 2007, 05:37

Hoi Alex,

Vermoedelijk zit het "spanningsval" probleem in het start circuit. En dan m.n. de startmotor. Deze trekt bij het rondgaan met 'n koude motor zoveel stroom weg dat de accucellen onder de kritische waarde van 1 volt zakt.
Het geheugen van de radio heeft minimaal 7V tot maximaal 16V nodig om te overleven. En dan is 6V dus te laag met als gevolg geheugenverlies.

Die spanningsval kan worden veroorzaakt door slijtage/vervuiling van de stator/anker en de koolborstels in de startmotor. De inwendige weerstand van de overgang koolborstels op de collector is dan zo hoog geworden dat de opgenomen stroom tijdens het draaien van de startmotor daarmee evenredig hoger is geworden. De startmotor werkt dan nog wel maar vraagt gewoon te veel stroom.
De capaciteit van de accu wordt dan zo zwaar (over)belast dat daarmee de spanning daalt.
Dit is ook slecht voor je accu. Door de overbelasting trekken de platen krom.

'n accu van 74 Ah lijkt me wat licht voor een MB diesel. Maar ook 'n "nieuwe" accu is geen garantie voor 'n goede accu. Ik heb sommige nieuwe accu's meegemaakt die met drie maanden al de geest gaven.

Je gaf al aan dat je 'n andere accu laat plaatsen, Dan toch minstens een van 88 Ah nemen.
Dus kijk eens naar de startmotor, zou ik zeggen.

Groetjes, Beer.
BeertjeDick

Berichtdoor alex240diesel » 12 feb 2007, 09:03

Probleem met de spannings val is OPGELOST.

Ik heb de accu vervangen door een 90AH Bosch accu. Nu geen problemen meer. Start ook gelijk veel beter.
alex240diesel

Keer terug naar Techniek