[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
dashboard verlichting werk niet. : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 23:59

dashboard verlichting werk niet.

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

dashboard verlichting werk niet.

Berichtdoor epetzen » 18 jul 2010, 14:48

L.s.,

In mijn recentelijk aangeschafte 240TD werkt de dashboard verlichting niet. (tijd-snelheids meter etc)

Heeft iemand ervaring met het repareren hiervan zodat ik in de juiste volgorde dit probleem kan aanpakken.

Cheers,

Peter<br><br>Post edited by: epetzen, at: 2010/07/18 14:49
epetzen

Re:dashboard verlichting werk niet.

Berichtdoor RenK » 18 jul 2010, 15:01

Hoi

Zit op je dashboard onderin meterpaneel een regelaar voor de helderheid. Die staat nu dus of uit of hij is defect.
nieuwe kost €105,--, dus of repareren met overbrug draadje of 2e Hands, die kost ca €25. Is artikelnr 0005423625
Bij VDO dealers ook te koop vaak voordeliger dan bij MB.

Zoek eens op "odometer repair" met google.

Vr.groet
Kees<br><br>Post edited by: RenK, at: 2010/07/18 15:03
RenK

Berichtdoor epetzen » 18 jul 2010, 15:04

Kees,

fantastisch maar waar zit deze regelaar ongeveer ?

Thanks,

Peter
epetzen

Berichtdoor ToonCoupe » 18 jul 2010, 15:25

Dat is de draaiknop op je instrumentpaneel (1 vd 2 zwarte knopjes, waaraan je kan draaien).
In feite is het een potmeter, die je eruit kan halen als je het instrument eruit haalt. Staat ergens een item over op deze site. Ik heb het gerepareerd door de aanwijzingen te volgen, het potmetertje uit elkaar te halen en schoon te maken. Op de windingen zat allemaal corrosie, met contactspray schoongemaakt. Netjes in elkaar zetten en hij doet het weer.
Haal voor het loshalen van het instrument de negatieve klem vd accu los, anders blaas je iets op (heb ik dus een keer gedaan).

Sowieso komt er niet zo heel veel licht op het dashboard, daarom heb ik wat aluminiumfolie rondom de lampjes geschikt zodat dat als een reflector werkt - nu genoeg licht!

Veel succes ermee.
ToonCoupe

Berichtdoor Hans230CE » 18 jul 2010, 17:45

Peter,

gebruik eens de zoekfunctie rechtsboven;

-dashbordverlichting
-klokkenspel
-dimmer

Neem drank en spijs bij je, want je bent een paar uur zoet met lezen!
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Leon » 20 jul 2010, 11:53

Dat witte ding onder bij de pijltjes is de dimmer. Die kan je eraf halen, en de polen doorverbinden.

Je kan hem ook laten zitten en het zo oplossen:
Leon

Berichtdoor Greccehus1 » 20 jul 2010, 12:43

Wat een toeval; ik reed afgelopen zaterdag voor het eerst sinds lang bij nacht en kwam er toen ineens achter dat ook bij mij de verlichting me in de steek liet. Ook de lichtjes van de verwarmingsknoppen deden het niet. Bij een pompstation eens naar de zekeringen gekeken, maar die leken zo op het eerste gezicht in orde (het kapje van de zekeringenkast nodigt niet direct uit om het goed te bekijken als je onderweg bent; iedere keer dat gevogel hoe je het tussen alle hindernissen uit, maar later ook weer erin krijgt...).Thuis voor de zekerheid maar een nieuwe (schone) in gezet, maar geen verschil. Dus toen keek ik maar eens op deze site en waarempel heeft iemand een vergelijkbaar euvel. Vanochtend heb ik eens aan die knop gedraaid (de linkerknop; ik dacht dat dat alleen maar een drukknop was om de dagteller terug te zetten) en de boel kwam weer tot leven. Het zal waarschijnlijk wel aan te bevelen zijn om er ook eens rustig naar te kijken of er corrosie op zit, want hij stoort wel. Bedankt Leon, Hans, Toon en Renk! Alweer fantastisch geholpen.
Greccehus1

Berichtdoor Divwerf » 22 jul 2010, 22:11

als je een quick-fix zoekt: met veel geduld heel langzaam aan de dimmer blijven draaien. Uiteindelijk vindt je bijna altijd een positie waarin je nog wat leven uit het dimmertje kan squeezen..
Divwerf

Berichtdoor ErikenRenata » 25 jul 2010, 23:14

Ook ik heb het zelfde probleem.

Maar ik heb ontdekt dat de verlichting van de kachel unit ook niet brand.
En de schakelaar waarmee je de verlichting aanzet horen daar ook lampjes in te gaan branden als je de verlichting aanzet?

Heeft dit met de zelfde potmeter te maken.<br><br>Post edited by: ErikenRenata, at: 2010/07/25 23:15
ErikenRenata

Berichtdoor MBvO » 26 jul 2010, 00:19

Hallo Erik/Renata: er zit wel een lampje in de schakelaar voor de 'buiten'verlichting, maar dat moet alleen gaan branden als je de knop volledig (2 kliks) uittrekt om de mistlichten achter aan te zetten (als je die hebt, want dat is niet bij iedereen zo geloof ik).
Als dat niet werkt heeft dat niks te maken met andere lampjes die niet werken, dat zit alleen in die schakelaar.
De knoppen van de verwarming en blower kun je eraf trekken en nieuwe lampjes indrukken, zien of dat wat oplost, anders misschien even met contactspray inspuiten.
De knopjes van bijv. de achterruitverwarming worden via een soort lichtslangetjes (glasvezelkabeltje) verlicht vanuit een centrale unit achter het dashboard.
MBvO

Berichtdoor ErikenRenata » 27 jul 2010, 20:00

Zo dat klusje is gedaan,

Een draad brugje gesoldeerd alle lampjes gecontroleerd, de dag teller gerepareerd alles weer in elkaar gezet en aangesloten.
En wat denk je.......nog steeds geen dashboard verlichting.

Ja de zekeringen heb ik ook al gecontroleerd en die zij ook allemaal goed.

Zou het misschien aan de lichtschakelaar kunnen liggen?

Zo ja is dit eenvoudig te testen of kan ik dit het snelste doen door er een andere (nieuwe) in te zetten?

Heb ik gelijk alvast een vraag, is er iemand op deze site met en schakelaar voor de verkoop?

Ik hoor graag van jullie

Erik
ErikenRenata

Berichtdoor MBvO » 27 jul 2010, 21:09

Erik, er zit een massa-aansluiting achter de klokken, misschien dat daar een probleem zit (zou je normaliter ook wel in de metertjes moeten zien, maar goed, het valt te controleren. Is een bruin draadje dat ergens goed vastgeschroefd moet zitten aan de carrosserie, metaal op metaal contact zonder corrosie.

Hoe heb je de zekeringen gecontroleerd? Bekeken of doorgemeten? Je zal niet de eerste zijn met prima uitziende maar toch defecte zekering(en).

Je kunt ook eens wiebelen aan de stekker achterop de lichtschakelaar, misschien dat daar een los contact in zit. Als je koplampen/achterlampen wel aan gaan, is de schakelaar volgens mij OK.
MBvO

Berichtdoor ErikenRenata » 28 jul 2010, 09:05

Dus als ik het goed begrijp dan moet er een losse bruine draad, van de achterkant van het dashboard met de klokken, bevestigd zijn aan het chassis?

vreemd want ik heb daar nergens een bevestiging voor gezien aan de achterzijde van de klokken.
Maar goed het is wellicht het proberen waard, soms zit de oplossing in de simpelste dingen
ErikenRenata

Berichtdoor Hans230CE » 28 jul 2010, 09:39

Zonder massa geen licht aan het einde van de tunnel. En de schakelaar verdenk ik niet. Zoals gezegd is door MBVO, meten, niet alleen kijken. Een setje verse zekeringen en een goed onderhoud van de zekeringkast kan geen kwaad. Had laast ook een op zicht goede, maar was toch defecht

Ennuh, opgekuisd, niet op het return knoppie duwen, Erik.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor ErikenRenata » 28 jul 2010, 15:33

Zo de zekeringen vervangen alles door gemeten dus die moet gewoon werken.

Ik heb de 13 poligestekker die van de lichtschakelaar naar het klokken huis gaat ook door gemeten.
Als de motor uit is staat er op pool nr.11, 12 volt.
Heeft iemand een schema waarop staat op welke pool welke spanning moet staan als de motor loopt?

Waar moet die bruine draad voor de massa aan bevestigd worden? Ik zie namelijk hiervoor geen bevestiging achter op mijn klokkenhuis.

En wat bedoel je met het "return" knopje

Vr.gr Erik<br><br>Post edited by: ErikenRenata, at: 2010/07/28 17:50
ErikenRenata

Berichtdoor Gerrie Diesel » 28 jul 2010, 18:49

Zie bijgevoegde schema's voor een 240 Diesel

Gerrie Diesel

Berichtdoor ErikenRenata » 28 jul 2010, 20:39

Gerrie,

Ik wil je hartelijk danken maar ik wil ook eerlijk tegen je zijn....dit gaat mij een stap te ver

Ik ben bang dat ik de auto bij een garag zal moete afleveren want ik wordt er geen wijs meer uit.

Alle lampjes branden die nodig zijn voor het rijden en starten van de auto.
Zoals waarschuwing voor de handrem.
controle lamp voor de gloeibougies
grootlicht
beide richting aanwijzers

Maar de verlichting van de klokken en van de verwarmingbedieningsknoppen brand er niet één.
Dit zal wel bij de charme van het rijden met een klassieker horen....:-)

Mijn dochter zegt, ik zal een waxine lichtje meenemen als we in het donker gaan rijden...
Kijk ze is heel praktisch in gesteld net als haar moeder die zegt dat ze geen verlichting voor de klokken nodig heeft, ze zegt dat de Benz zo langzaam is dat te hard rijden onmogelijk is.....

Maar goed ik blijf door zoeken want dat ding zal me niet de baas worden

Fijne avond broeders en zusters als iemand van jullie nog een briljante ingeving heeft dan hoor ik het graag.

Vr.gr Erik
ErikenRenata

Berichtdoor De Boskabouter » 28 jul 2010, 21:38

Inderdaad, wil je én goedkoop én probleemloos rijden, koop dan een nieuwe Toyota Aygo of zo'n groene dieselPolo.

Met een klassieker heb je gewoon wat meer te doen, het houdt je bezig, zal ik maar zeggen. Daarom is het nooit saai. Een kraakje, een knars, een kapot lampje, weigerende remmen, opgeblazen motorblok ach, gewoon een beetje improviseren en niet in paniek raken.

Als ik nu een lange rit probleemloos heb afgelegd, dan stap ik uit als een tevreden mens. Vroeger, toen ik nog in van die nieuwe dingen reed, was ik al uit mijn hum als ik één verkeerd minuscuul rammeltje had gehoord.

En dan nog de afschrijving. Die je niet hebt dus. En de Wegenbelasting. Die je niet hebt dus.

Kun je niet zonder auto? Dan koop je er gewoon nog een. Er is altijd wel één die rijdt. Desnoods transplanteer je een onderdeel.

De Boskabouter
De Boskabouter

Berichtdoor Gerrie Diesel » 28 jul 2010, 22:03

Erik,
Met je laatste opmerkingen geeg je aan dat het wel de dimmer moet zijn.

Wellicht de volgende oplossing; werkte ook bij mijn vroegere 200D en ook bij mijn 380SEL, als je de dagteller gereset had, zat de dimmer soms weer verkeerd.
Blijven draaien/bewegen met de dimmer; er zit een corrosielaag op de weerstanddraadjes. Voor mijn part 5 minuten volhouden.

Eh vraagje voor de zekerheid? Je weet dat de dimmer dezelde knop is als het resetten van de dagteller.

Ik weet bijna zeker dat je een keer een teken van leven zult zien. Trek voor de zekerheid even de draaiknoppen van de ventilatieknoppen, dan zie je de direct de lampjes en kun je beter zien of ze het doen.

Succes
Gerrie Diesel

Berichtdoor ErikenRenata » 28 jul 2010, 23:45

ik begin steeds meer de lol en de voordelen van hdt klassieker rijden in te zien.
En ja het voelt geweldig als je er mee rijdt

het geluid van dat dieseltje is nog mooier dan een concert van mozart
als hij stationair draait kan ik er geen genoefg van krijgen om hem te horen kloppen

het potmeter probleem heb ik al op gelost door een draad brugje er op te solderen.

We gaan gewoon verder zoeken want op een dag zal hij werken.......

Welterusten allemaal
ErikenRenata

Volgende

Keer terug naar Interieur