[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
De W114/W115 wordt toch echt een klassieker !! : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 08:34

De W114/W115 wordt toch echt een klassieker !!

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

De W114/W115 wordt toch echt een klassieker !!

Berichtdoor henklith » 19 feb 2008, 17:12

Ik heb gisteren weer even van auto gewisseld (lux he:o)), de 200D W123 mag weer een paar weekjes in de box.
Ik heb gelijk een ritje gemaakt met de W115 200 op gas.
Wat is dat toch weer lekker rijden dan he op gas, een stuk pittiger, gelijk alle vermogen ter beschikking na het omdraaien van de sleutel!
Dan merk je toch dat je medeweg gebruikers zo'n echte klassieker kunnen waarderen.
Je wordt meewarig soms ook jaloers aangekeken, je wordt links en rechts ingehaald, je wordt gesneden, en men test even of je remmen nog werken.
Liefst zouden ze ook nog even achter het stuur vandaan halen, maar ja daar is een vluchtsrook ook niet helemaal voor bedoeld.
Je mag daar uit toch wel de conclusie trekken dat de W115 langzamerhand een betrekkelijke zeldzaamheid wordt.
Leuk allemaal die positieve reacties, jammer dat ik niet zo vaak meer in de spits hoef te rijden, want ook die, voornamelijk leasrijders weten zo'n belasting vrije auto ook wel te waarderen :o((
Groet, Henk Lith, (die ondanks alles s'avonds toch redelijk gezond weer voor de deur kon parkeren)
henklith

Re:De W114/W115 wordt toch echt een klassieker !!

Berichtdoor Govert » 19 feb 2008, 18:17

Klinkt toch niet echt als een plezante rit. En met de 200 Diesel heb je die ervaringen nooit?

Zo'n W115-200 heeft toch eigenlijk nauwelijks meer PKs dan de 200 Diesel?

Dat de W114/115 zeldzaam geworden is ben ik wel met je eens. Erg jammer.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 19 feb 2008, 22:25

Hoi Govert, toch scheelt het een heleboel hoor in de practijk de benzine is echt een stuk soepeler, al is het maar een 200!
Eenmaal goed warm, en op toeren gaat het met een 2L diesel ook wel, vooral als cruiser op de grote weg!
Je krijgt met een W123 gewoon wat minder afgunstige reacties, dat komt waarschijnlijk om dat de W123 gewoon modern oogt ondanks z'n 30 jaar.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Dionneke1963 » 19 feb 2008, 22:56

Ik kreeg met mijn W115 veel meer leuke reacties. Van oudjes, kenners en geinteresseerde, maar de W123 heeft meer een naam als.....................en mag dat hier geschreven worden?
Uhh, mannen die leuke meisjes rondbrengen en getinte mannen die met hun gezin naar hun thuisland vertrekken. Waarschijnlijk hebben zij ook een betrouwbare wagen nodig, maar de W123 is niet echt het type klassieker wat mensen verstaan onder een "classic car". Daar oogt hij te modern voor, al is het diep in zijn hart toch een W115, want ik zie heel veel overeenkomsten.

Hopelijk heb ik nu niemand voor zijn kop gestoten, maar schrijf maar wat ik hoor. Het is dus niet mijn mening of gedachte.
Ik heb juist voor een W123 na mijn W115-220D gekozen, omdat ik hem toch veel mooier vind, ik toch wat moderner en luxer wilde, maar ook dat ik van diesel naar benzine wilde voor het vermogen en snelheid. Oh ja, ik weet dat er snelle W114/W115's zijn, maar ik verkies een W123 boven een W115.

Nu nog een snelle motorfiets van Mercedes?

Dionneke1963

Berichtdoor JantjeV8 » 19 feb 2008, 23:02

Persoonlijk vind ik de W123 meer chicke uitstraling hebben dan de W114/115. Even de S-klasse daarvan daargelaten maar volgens mij is dat geen W115 meer.
De W123 zou je nu 'klassiek' kunnen noemen, de W114/115 noem je nu echt 'old-timer'.

Qua naam is het altijd wat:
Rijd je een W126, wat een onnutte sloep, is het een coupe dan kom je van het kamp.
De W123 is de Balkan taxi.
Mij doet het niks, ik vind wat ik er zelf van vind.

Als je met een keurig nette W123 aankomt is dat balkan gehalte ineens niet meer aan de orde.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/02/19 22:05
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor henklith » 19 feb 2008, 23:04

Hoi Dion, hoe wist je dat ik leuke meisjes rond breng in mijn W123 :o))

Klopt Jan, de W115 rij ik al een beetje voor de kick of is het cick, maar moet ik op zakenrijs (wat niet zo vaak meer voorkomt) dan moet ik met de W123, ook naar deftige of droevige (denk aan begravnis) gebeurtenissen ga ik met de W123.
Als ik in de avond moet rijden (met al die leuke meisjes) pak ik ook liever de W123, geeft meer licht, meer zicht rondom met de grotere spiegels, achterruitverwarming, stuur servo en dat soort zaken.

Groet, Henk<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/02/19 22:11
henklith

Berichtdoor Roel280€ » 19 feb 2008, 23:05

Dionneke, helemaal juist! Van de W123 rijden er ook nog genoeg rond om voor enige gewenning voor de leaseplaag te zorgen. In de W123's die ik zie rijden 50% autochtonen en 50% allochtonen (meeste in 240D's van discutabele kwaliteit). In de W115 zie ik vaak van alles rondtuffen en ik vind overigens het gros in matige conditie...
Roel280€

Berichtdoor JaapW114 » 19 feb 2008, 23:07

Heren,

Een W114 / 115 rijdt je toch voornamelijk voor jezelf! Ik gebruik mijn W114 dagelijks vrij intensief, rij als een ouwe lul, maar gewoon omdat ik tijdens het rijden gewoon zit te genieten, 36 jaar oud en nog zo lekker zweven over de weg. Wat de overige weggebruikers ervan vinden, kan mij niet zo boeien, wel blijf ik netjes op de rechterbaan. Trek ook rustig op, vooral als de motor nog niet op temperatuur is, dan wachten ze maar even en gaan ze toch bumper kleven, dan ga ik principieel nog langzamer rijden, ze kunnen ook de linkerbaan nemen of iets eerder van huis gaan. Maar met deze auto moet je geen haast hebben. Maar ook de mensen met de meest mooie en snelle auto's mogen toch ook niet harder dan de maximale toegestane snelheid en die haal ik ook. Volgens de folder, snel en veilig, van 0 tot 100 in 35 seconden!

Maar over het algemeen zijn de reakties positief, ik kom op nogal wat bouwputten en daar heb ik altijd veel bekijks. ook omdat zo'n klassieker nogal opvalt, ben je al gauw "die man van die Mercedes". De eerste vraag is altijd, hoe oud is ie?

groet,

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/02/19 22:10
JaapW114

Berichtdoor Topasbrauner » 20 feb 2008, 09:55

Tja, de 114 115 is een klassieker, de 123 niet. Voor veel mensen is dat gewoon een oude auto. Ik zelf heb ook veel meer met de 114 115 dan met mijn maffe topasbraune W123. Alhoewel die stiller is, comfortabeler en betrouwbaarder. Ik rijd het liefste in de 230.6, maar die mag alleen naar buiten als het echt mooi weer is en de wegen schoon van pekel. Dagelijks mijn 250C bevalt eigenlijk even goed als dagelijks mijn topasbraune. Ik merk wel dat ik in die coupe veel meer positieve reacties krijg. De 114 heeft dan ook een wat chiquere uitstraling, mits ie in goede staat is. Mijn vriendin echter krijgt als vrouw wel weer veel leuke reacties in die topasbraune, dan is een 123 ineens wel weer leuk en bijzonder om te zien?

Gr. Job
Topasbrauner

Berichtdoor henklith » 20 feb 2008, 12:57

Hoi Job, je mag de reacties die jij krijgt niet vergelijken met die die je vriendin krijgt, bruin past ook wellicht beter bij d'r haar kleur.
Ook moet ik zeggen dat de W115/200 best goed rijdt, en beter zit dan de W123, echt dat meen ik.
Verder is het zo dat je als /8 rijder de auto absoluut in nette staat moet houden, anders wordt het al snel een "ouwe bak".
Een in slechte staat verkerende W123 wordt minder snel zo gegezien.
Rijden in een /8 verplicht je dus om het zo te zeggen :o))
Groet, Henk.

Post edited by: henklith, at: 2008/02/20 12:23<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/02/20 12:27

henklith

Berichtdoor henklith » 20 feb 2008, 13:30

nog een, omdat het vandaag woensdag is (gehakt dag, ja)!
henk

henklith

Berichtdoor wwwW123 » 20 feb 2008, 13:44

hoe ligt de verkoopwaarde voor een zeeeeeer goede W114 momenteel? is de vraag afgenomen door de komst van de W123 of juist meer vraag naar de W114 hierdoor?
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Weizengelb » 20 feb 2008, 15:54

Hoi Henk, wat je zegt! Vanmorgen weer eens met de Heckflosse naar het werk getuft (ik moest hem namelijk toch verplaatsen), lekker over de binnenring in de ochtendspits... Inderdaad maar goed dat de remmen het deden, ik werd me even een partij gesneden!

Dan merk je toch dat je medeweg gebruikers zo'n echte klassieker kunnen waarderen.
Je wordt meewarig soms ook jaloers aangekeken, je wordt links en rechts ingehaald, je wordt gesneden, en men test even of je remmen nog werken.
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972

Berichtdoor Topasbrauner » 20 feb 2008, 15:55

Hoi, laag! Voor een 4500 euro moet je een zeeeer goede 114 kunnen krijgen. In Duitsland zijn ze duurder.
Maar ja, zoals ook voor de 123 geldt: goed zoeken en durven ophalen loont vaak wel. Die witte diesel W123, waar je laatst nog naar vroeg Hanco, is zo'n voorbeeld. 2750 euro aanschaf, paar honderd ophalen en keuren enzo, vloeistoffen, filters en het is een werkelijk 100% perfecte en originele (ook belangrijk!) 123.

Het rare van die prijzen is dat een goede 114 veel zeldzamer is dan een goede 123. Hier bij de club zijn heel veel goede exemplaren. Bij de 114 club zie je ze elk jaar steeds verder achteruit gaan en er komen maar zelden nieuwe perfecte wagens binnen. Toch willen die prijzen niet omhoog!?

Gr. Job
Topasbrauner

Berichtdoor henklith » 20 feb 2008, 16:44

Mathieu, de intollerantie (wat dat ook moge betekenen :o)) is troef vandaag aan de dag, met al die opgefokte leas rijders, goed dat de belasting ze aanpakt, zo wie zij er wat over intollerantie?
Groet, Henk lith.
henklith

Berichtdoor wwwW123 » 20 feb 2008, 17:45

klopt job, vwb. de W123. ik koop zelf ook al zo'n 20 jaar m'n auto
s in duitsland. ben echter ook vaak genoeg zonder auto weer naar huis gegaan, omdat de genoemde kwaliteit niet overeenkwam met de
werkelijkheid. als je het als hobby ziet is het leuk. als je uren gaat tellen en je bent leek, dan loont het misschien niet altijd om
in duitsland te zoeken.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor JantjeV8 » 20 feb 2008, 18:19

Precies Hanco,

Ik spreek uit ervaring voor de W123, ook in Duitsland wordt bagger voor de hoofdprijs verkocht. Je moet ze 'kennen', het type auto, pas dan loont het de moeite om vanaf wat foto's en telefoontjes een trip te ondernemen, en ook dan moet je nog sterk genoeg in je schoenen staan om om te draaien als het tegenvalt.
Uren moet je niet tellen, hooguit wat onderdelen die je er voor hebt gekocht voor reparaties of verbeteringen. Laten we het al helemaal niet hebben over het gereedschap en de apparatuur om iets goed te kunnen maken, en ook de 'ge- en ver-bruiks-kosten' van die apparatuur want ook dat heeft z'n onderhouds kosten.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Dionneke1963 » 20 feb 2008, 20:46

Hey Henk? Maar hier kunnen ook meisjes in hoor. Mijn vorige /8.

Dionneke1963

Berichtdoor Dionneke1963 » 20 feb 2008, 20:48

Wel een opluchting dat mijn commentaar niet veel kritiek kreeg en bij meerdere bekend is. Nog een fotootje van mijn oude /8.

Dionneke1963

Berichtdoor JaapW114 » 20 feb 2008, 21:37

Hallo Dion,

Dat je zo'n wagen weg kan doen! Blijft toch een beetje mijn droom auto.

groet,

Jaap
JaapW114

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto