[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
diesel purge : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 17:15

diesel purge

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

diesel purge

Berichtdoor frank_300tdt » 21 nov 2007, 18:34

beste mensen,

Ik lees met veel interesse jullie forum. sind kort een trotse bezitter van een 300TD turbodiesel uit 1982. Ik ben na de aankoop het e.e.a. aan het controleren enraadpleeg daarbij regelmatig jullie forum. Nou kwam ik op die amerikaanse site terecht met enorm veel goed gedocumenteerde klus tips waaronder DIESEL PURGE. Heeft iemand van jullie hier goede/slechte ervaringen mee, waar moet ik op letten? Als je de fles aansluit op de inlet van de pomp, moet je dan niet eerst ontluchten? Zo ja hoe doe ik dat het beste?


gegroet

Frank Nijpels
frank_300tdt
 


Re:diesel purge

Berichtdoor Semrick » 21 nov 2007, 19:02

Het zegt mij zo niks maar misschien kun je hier het adres van die site even vermelden zodat we allemaal mee kunnen kijken waar je het precies over hebt.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:diesel purge

Berichtdoor frank_300tdt » 21 nov 2007, 19:06

hier de link naar de site, staan nog meer uitvoerige zaken op

http://dieselgiant.com/injectorcleaning.htm

gegroet

Frank
frank_300tdt
 


Re:diesel purge

Berichtdoor JantjeV8 » 21 nov 2007, 19:14

Ik ben niet zo van al die toevoegingen.
Waarom zou je dat doen. De auto is zonder dat spul 30 jaar oud geworden. Die kilometers die wij er nog mee maken met gezond onderhoud overleefd ie ook gewoon.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:diesel purge

Berichtdoor frank_300tdt » 21 nov 2007, 20:12

het is geen toevoeging. hetis een reinigingsmiddel waarmee je de pomp en de injectors reinigt. Ik heb het gevoel dat mijn 300TD turbodiesel niet het vermogen levert dat hij zou moeten leveren, het verbruik is erg hoog (1 liter op 7 kilometer) en bij koud weer slecht starten, dieselklop bij staitionai loop. Voor dat ik de pomp en injectoren ga uitbouwen wil ik eerst reinigen. scheelt me anders een hoop werk als het werkt.

gegroet

Frank
frank_300tdt
 


Re:diesel purge

Berichtdoor Govert » 21 nov 2007, 21:33

Slecht lopen en hoog verbruik kan allerlei oorzaken hebben, meestal is het een gebrek aan (groot) onderhoud. Zo'n diesel purge kan best helpen, maar als je brandstoffilter verstopt is, je verstuivers versleten en de kleppen verkeerd staan, dan helpt het niet.

Ik heb niet het gevoel dat de pomp nu veel vervuild, omdat er uitsluitend gefilterde brandstof doorheen wordt gepompt, maar misschien is dat wel niet waar.

Verstuivers zijn wel gevoelig voor vervuiling, omdat die bij de verbranding zitten. Die kan je "reinigen" door bijvoorbeeld reinigingsvloeistof (bijvoorbeeld die diesel purge), maar ook door 10 liter benzine bij te tanken op een volle tank of door bij een goed warme motor (na 50 km rijden) eens flink door te trekken in alle versnellingen. Op een gegeven moment zijn de verstuivers gewoon op, dan helpt geen diesel purge meer, maar zal je ze moeten vervangen. Verstuivers zijn te testen met een verstuiverpomp.

Enfin: eerst goed onderhoud doen, volgens de regels van de kunst, en als dat niet helpt, eventueel een diesel purge.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:diesel purge

Berichtdoor 1111 » 21 nov 2007, 21:53

Frank,

Wanneer zijn de kleppen gesteld?
Als je dat niet weet en ze zelf nog niet gesteld hebt eerst maar doen, brandstoffilters enz.
Dan weer verder kijken.

mvg arie van schie
1111
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:54
Woonplaats: sondel
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:diesel purge

Berichtdoor frank_300tdt » 21 nov 2007, 23:03

We hebben de auto net drie weken. Aan de kleppen ben ik nog niet toe gekomen. ik heb nog de volgende werkjes liggen:

-vervangen veerbollen (komt wel nog netjes omhoog maar eenmaal omhoog heeft hij vrijwel geen vering meer)
-schokbreker achter maakt aan 1 kant een geluid als de autonog niet omhoog gekomen is (waarschijnlijk een bevestigingspunt los of...stuk?)
-tempomat werkt niet (waarschijnlijk de stuurunit stuk, heb het web al; afgezocht naar schema's, nog niet gevonden)
-stangenstelsel gaspedaal zit overal een beetje losjes (heb op de sloop nog goed werkend geheel gevonden)
-deurrubbers vervangen (ook op de sloop nog redelijke rubbers gevonden)
-bediening verwarming loopt niet helemaal lekker
-centrale vergrendelijk lek (is inmiddels verholpen, vaccumdoosje in 1 deur was condoompje van lek)
-kleppen stellen (handleiding gevonden)
-olie van motor verversen
-oliepeil automaat checken (staat volgens mij veel te hoog, bij draaiende motor in R en D moet het niveau tussen de streepjes staan, staat er ver boven)
-olie niveauregeling vervangen
-remschijven en blokken nakijken (remt een beetje stotend)
-een beetje speling in het stuur (is bij te stellen)
-controle van alle rubbers van de ophanging

ik moet me ook nog verdiepen in de techniek van de turbo, is volkomen nieuw voor mij. Ik dacht om met de diesel purge te beginnen, kan geen kwaad en als je de spullen in huis hebt zo gebeurt. Bij een positief resultaat stimuleerd dit natuurlijk voor de rest van de werkzaamheden. Hoe gemotiveerd ik zal zijn bij geen of slecht resultaat......

enfin, genoeg te doen, ik heb er evengoed zin in.

gegroet

Frank
frank_300tdt
 


Re:diesel purge

Berichtdoor henkiebenz » 22 nov 2007, 00:10

Hoi Frank,

Is de compressie in orde, kleppen stellen, verstuivers op inspuitdruk testen en afstellen/vervangen, en controleren op lekkage (slecht starten)
brandstoffilter vervangen.

Zie de goede raad van vorige schrijvers,
bedenk wel dat een additief geen monteur in blik is.

Wat aan vervanging toe is, blijft aan vervanging toe.

Verder veel sleutelplezier
Henkiebenz
henkiebenz
 


Re:diesel purge

Berichtdoor Govert » 22 nov 2007, 01:11

Nog enkele opmerkingen over je lijstje:

- het controleren van de automaatbakolie gaat met draaiende motor en automaat in stand P. De auto moet recht staan (belangrijk). De auto moet een a twee minuten stationair draaien. Gebruik een schone doek, bij voorkeur (zeem)leer, want de bak houdt niet van verontreinigingen. De max en min-aanduiding zijn van toepassing bij een warmgelopen bak, olietemperatuur van 80 graden. Bij een koude bak mag het peil lager zijn (3 cm onder min).

- Vervang ook het oliefilter samen met de motorolie

- Vervang het brandstoffilter (met name hoofdfilter, maar ook voorfilter). Er is ook nog een tankfilter, maar dat hoeft alleen schoongemaakt te worden als er geen brandstof wordt aangevoerd.

- Vervang het luchtfilter

- Het verbruik van 1:7 is wel wat hoog tenzij je er uitsluitend in de stad mee rijdt en last hebt van een zware voet.

Ook veel sleutelplezier toegewenst!
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:diesel purge

Berichtdoor Haplo » 22 nov 2007, 11:54

Gefeliciteerd met je TDT.. Is m'n droom nog ooit.. Heb nu de 300TD, maar was eigenlijk op zoek naar een TDT. Degene welke ik tegenkwam waren echter hun prijs niet waard. Erg duur, voor erg afgetrapte apparaten... Maar als ik er 1 tegenkom... ;)

Wat betreft de dieselpurge.. Hij staat ook nog op m'n lijstje. Het is zeker geen lap-middel, of "additief". Daar geloof ik zeker niet in. Maar ik geloof nog meer in het eerst bijwerken van achterstallig onderhoud.

Daar had mijn TD HEEl veel van, en heb alles gedaan (Kleppen, filters, gloeiboegies, injectoren). Het grootste verschil maakte het vervangen van de injectoren. Daarvoor starte ie direct, maar onregelmatig, schudde hij heel veel bij stationair, en miste hij het echte dieselgeluid. Het vervangen was een wereld van verschil. Hij "springt" echt aan, nagelt er weer behoorlijk grof, en nijdig op los (ja, dat is een goed teken :) ) En hij haalt z'n top weer (165 op de teller).

Ik heb goede ervaringen met dieselsend.de Maar daar zijn de meningen over verdeeld...

Als ik de dieselpurge gedaan heb, geef ik wel een gil...
Haplo
 


Re:diesel purge

Berichtdoor johnbu » 23 nov 2007, 21:16

Frank,

Ik heb deze procedure al twee keer uitgevoerd bij mijn 300SD, er kwam zichtbaar veel zwart vuil uit de motor, dit kun je zien omdat de retour leiding de overtollige diesel terugpompt in je fles met purge.Dit is een simpele procedure met veel effect want de motor loopt beter en rookt minder.

mvg John
johnbu
 


Re:diesel purge

Berichtdoor Karaca10 » 24 nov 2007, 00:35

ik wil deze procedure ook eens doen met mn 300sd, welk spul en merk word er dan gebruikt? en hoeveel?
Karaca10
 


Re:diesel purge

Berichtdoor frank_300tdt » 24 nov 2007, 09:54

Hallo iedereen,

Ik ga het vandaag proberen, Ik heb bij de automaterialenzaak 2 flesjes diesel spoeling gehaald (PM diesel System Cleaner) samen met een "in Line" filter en een schroef brandstoffilter. Later op de dag het resultaat.

gegroet

Frank
frank_300tdt
 


Re:diesel purge

Berichtdoor frank_300tdt » 27 nov 2007, 20:12

Afgelopen zaterdag een dieselspoeling gedaan. 2 flesjes spoeling door de pomp en ventielen gespoeld tot het op was. Omdat het spul retour komt kun je goed zien dat de kleur van transparant veranderd in pikzwart (eerste flesje). Na het tweede flesje was dat al aanmerkelijk minder. NA de spoeling heb ik gelijk de brandstoffilters vervangen. Ik heb de volgende veranderingen opgemerkt:

-stationair loop is regelmatiger
-rustiger als de motor warm is, ook op hogere snelheden
-Als de motor warm gelopen is meer vermogen, ik kon eerst met pijn en moeite 140km/u halen. Nu met gemak 165 km/u
-Hoe het zit met het verbruik weet ik nog niet omdat ik daar te weinig voor gereden heb, ik mag hopen dat het iets uit haald

Ook heb ik de ATF olie op niveau gebracht. Er zat 200cc te veel in. Ik heb dat met een 60cc injectiespuit en een kunststof slangetje uit de peilbuis opgezogen. Ik merkte gelijk dat de schakelmomenten anders gingen lopen. Bij het opzuigen van de ATF olie zag ik dat deze nogal troebel was. Volgende week gelijk maar de olie verversen en filter vervangen.
Ook de kleppen moeten nog gesteld en de motorolie ververst. Enfin de diesel purge heeft wel effect gehad, welliswaar niet zo veel als ik dat van anderen gehoord heb, die hadden het over zwart rokende uitlaten enzo. De motor rookte in het geheel niet, niet voor de spoeling, tijdens de spoeling en na de spoeling. Waarschijnlijk goed onderhouden door de vorige eigenaar.

Wat gebeurt er eigenlijk met deze berichten? Moet je ergens aangeven dat deze post gesloten kan worden, tenzij anderen er nog behoefte aan hebben?

gegroet en bedankt voor de tips

Frank Nijpels
frank_300tdt
 


Re:diesel purge

Berichtdoor Govert » 27 nov 2007, 20:19

Deze berichten blijven gewoon staan. :-)

Topics worden in beginsel niet afgesloten, maar topics worden "slapend" als iedereen zijn zegje gedaan heeft.

Goed om te horen dat de diesel purge goed gewerkt heeft: zo zie je maar weer dat onderhoud het halve werk is.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:diesel purge

Berichtdoor Matsinger » 27 nov 2007, 20:50

Hoi Frank,

Mooi dat het bij jou heeft geholpen. Waar koop je dit spul? Ik zou graag mijn 300SD uit '81 ook graag voorzien van zo'n interne schoonmaakbeurt.
Wat zijn de kosten van dit grapje??

Thanks,

rene
Matsinger
 


Re:diesel purge

Berichtdoor frank_300tdt » 27 nov 2007, 21:45

hallo rene, Het spul heet: PM diesel System Cleaner en kost 9,95 euro per 500cc. Ik heb er twee gebruikt en inderdaad de aanwijzingen op de site gebruikt. Ik had nog 1 meter nieuwe brandstofslang liggen die ik in tweeen geknipt heb. Het flesje heb ik op de carroserie (veerschotel) neergezet tussen de slangen van de sturbekrachtiging. wat niet op de site staat is dat je de aanvoerslang helemaal tot op de bodem van het flesje moet plaatsen en dan het systeem doorpompen met de handpomp (zit op de dieselpomp aan de zijkant, je kunt hierop duwen. dan wordt het goedje door het susteem gepompt en alle lucht eruit gehaald. Zorg hierbij dat je de brandstof inlaatfilter een beetje omlaag duwt terwijl je pompt om ook alle lucht uit de filter te halen) zodra je alle luct eruitgepompt hebt (dat kun je horen aan een ratelend geluid) kun je de motor starten. Ik ben er mee gaan rijden op verschillende snelheden. denk er wel aan dat als het flesje op is je niet meer verder kunt, dus zoek ergens een weg uit waar het geen kwaad kan als je stil staat. Het beste wissel je het flesje als er nog een beetje in zit. na het wisselen van het flesje weer opnieuw doorpompen. Als je de tankaansluiting weer hebt aangesloten weer opnieuw doorpompen. Succes en laat even weten of het iets uitgehaald heeft.
frank_300tdt
 


Re:diesel purge

Berichtdoor Karaca10 » 06 dec 2007, 20:56

Ik heb bij brezan 'wynn's diesel purge' gehaald, ik neem aan dat die dezelfde werking heeft als die van PM en Liqui Moly.
Morgen even proberen en een diesel systemspoeling toepassen op mn Benz.
als ik hem start en wegrij lijkt het alsof hij helemaal geen power heeft, ik moet het gas bijna helemaal intrappen om voor uit te komen na een paar minuten is het over. Ik hoop dat dit na de dieselpurge een beetje tot het verleden behoort.
ik laat weten hoe het ging.
Karaca10
 


Re:diesel purge

Berichtdoor Karaca10 » 05 mei 2008, 00:06

Vandaag eindelijk de dieselpurge uitgevoerd op mn 300sd met 300TDT motor.
ik merkte dat de motor hevig begon te schudden, ervoor toen ik nog op diesel reed was dit niet zo, vreemd.
Ik heb een fink einde kunnen rijden op de dieselpurge van Wynn's, de zwarte troep die eruit kwam was niet erg zwart maar ik merkte wel dat er flink wat schoongemaakt werd van binnen.
Ik heb gelijk de brandstoffilters vervangen door verse.
Mn kleppen zijn een tijdje terug gesteld.
Ketting heb ik op rek gecontroleerd, kan nog een tijdje mee( ik zal een aparte topic hiervoor aanmaken hoe dit moet met foto's, project)
toch blijft er een onregelmatigheid in de motor bij stationair en een 'gekletter' te horen en dit hoor je ook als ik rij!
kan dit door de vertuivers komen of moet ik zoeken in de kop zelf?
mvg, Karaca

3 postings in een rij, hahaha
Karaca10
 

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 0 gasten