[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
diesel toevoer OM617 : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 15:50

diesel toevoer OM617

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

diesel toevoer OM617

Berichtdoor meloderon » 15 jul 2011, 20:47

Ik zou graag willen weten hoe ik de toevoer van de brandstof kan regelen van de OM617 5 cylinder dieselmotor ?
Ik heb wel de regelschroef voor stationair gevonden.
Ik zou meer brandstof willen tijdens het rijden, want ik denk dat die afstelling te zuinig is.
meloderon
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 jul 2011, 18:00
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: diesel toevoer OM617

Berichtdoor Govert » 15 jul 2011, 21:02

Waarom denk je dat?

Het hangt een beetje van de pomp af, maar veel kan je er niet aan doen, omdat de pomp wordt afgesteld op een testbank. Zonder testbank en een grondige kennis van de pompregelaar, kan en moet je er niets aan doen.

Wat nog wel regelmatig voorkomt is dat de gasstangen niet goed zijn afgesteld of het rubber is versleten en dat de hevel van de pomp niet tegen de vollastaanslag komt als je het gaspedaal volledig intrapt. Dan wordt je auto wat sloom. Kan je gemakkelijk controleren en afstellen.

Wat ook voorkomt is dat een van de drie filters is verstopt, dan wordt je auto ook sloom.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: diesel toevoer OM617

Berichtdoor Martin123T » 15 jul 2011, 22:45

Zit deze motor in een W123?
Martin123T
 


Re: diesel toevoer OM617

Berichtdoor meloderon » 17 jul 2011, 16:29

Hartelijk dank voor de informatie.
Ik denk dat het te zuinig is, omdat de auto in het geheel niet rookt.
Ook niet als we heuveloprijden en er meer van de motor gevraagd wordt.

Ook wordt de motor warm en kan dat ook komen doordat er te weinig brandstof naar de cylinders komt ?

De motor zit in een Hymer Motorhome uit begin jaren tachtig, dus er wordt wel wat gevraagd van de motor.

Ik stel deze vragen voor een vriend van me, die niet in de gelegenheid is om op internet te kunnen.
Hij weet veel van motoren/auto's en ik heb ooit wel aan auto's gesleuteld , maar dat is wel zo'n veertig jaar geleden.
meloderon
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 jul 2011, 18:00
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: diesel toevoer OM617

Berichtdoor Govert » 17 jul 2011, 17:10

Nogmaals, het ligt niet aan een afstelling in de pomp.

Controleer alle brandstoffilters en controleer of de pomphevel tegen de vollastaanslag komt als je volgas geeft.

Een diesel wordt warmer naarmate er meer diesel wordt ingespoten. Dus bij constant vollast rijden, zonder dat de afregelsnelheid wordt bereikt. Van te weinig diesel kan je motor niet warm worden.

Een diesel loopt altijd "zuinig", dat wil zeggen dat er altijd een overschot aan lucht is voor de brandstof. De maximale hoeveelheid diesel is zoveel als er nog verbrand kan worden, spuit je meer diesel in, dan gaat de motor roken (= onverbrande diesel). Enige rook zou je eigenlijk alleen moeten zien als je volgas geeft, want dan wordt de maximale hoeveelheid ingespoten. Een niet rokende motor is een goed teken, dat betekent dat alle diesel verbrand wordt.

Wel kan een motor warm worden van inspuiting op het verkeerde moment (te vroeg), maar meestal liggen temperatuurproblemen aan de thermostaat/radiateur/waterpomp. Pomptiming verloopt niet zo veel.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten