door Stefan » 06 dec 2008, 18:11
Het is inderdaad een stationair afstelschroef (umgemisch-einstellschraube volgens het handboek). Je stelt er de hoeveelheid stationair mengsel mee af. Heel eenvoudig, naar boven draaien linksom wordt het gaatje groter en kan er meer mengsel doorheen. Naar rechts draaien wordt gaatje kleiner en zal er minder mengsel doorheen kunnen. Net voor deze afstelschroef zit een klep (Leerlaufabschaltventil) die sluit het stationair-kanaal af bij uitschakelen motor. Aan de zijkant van de carburateur zit nog een stelschroef met borgmoer (umlufteinstellschraube), hiermee stel je de hoeveelheid lucht af voor het stationair mengsel. Nu weet ik niet wat de verschillen zijn van sommige typen Stromberg carburateurs, maar die van mij heeft een eenvoudige instelschroef (kraftstoff-einstellschraube)voor de hoofdsproeier onder de carburateur (vlotterhuis).
Ik ben al een tijdje bezig met het afstellen van mijn 115 en begin aardig te begrijpen, mede door hulp van Paul en Leon, hoe het werkt. Bij mij was het probleem, (slecht stationair lopen), het chokedeel. Deze bestaat uit 2 plunjertjes die beide voor extra brandstoftoevoer zorgen de ene, klein plunjertje, (startanreicherungsventil), achter de wat grotere, is voor volgens mij voor het starten. Dit plunjertje zal sluiten als de motor draait door middel van vacuüm. De andere plunjer, (startschieber), wordt door middel van een veer gesloten, deze veer verdraaid als hij opwarmt, dit gebeurd door koelwater wat er langs stroomt en elektrisch. Als de motor koud is en je trapt het gaspedaal in dan springt onder invloed van de veer een pal naar rechts die beide plunjertjes indrukt.
Paul, Leon en/of anderen corrigeer me als het niet klopt.
Ik heb de carburateur eraf gehaald en delen gedemonteerd om schoon te maken. Er zat redelijk wat vuil in en sommige slangetjes waren hard en erg broos.
Ik heb de plunjertjes schoon en goed los gemaakt de boel goed in en door gespoten met carburateurreiniger.
Nu loopt de motor veel rustiger en hopelijk verbruikt hij wat minder.
Voor het goede zal ik alles nog eens met een co-meter af moeten stellen.
Groet Stefan