[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Draden voor speakers aansluiten : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 12:57

Draden voor speakers aansluiten

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Draden voor speakers aansluiten

Berichtdoor DikkieDick » 11 maart 2009, 13:58

Hallo,

Ben eens begonnen om de frontspeakers rechtstreeks aan de sluiten op de radio. Dat was het nog wel maar ergens onder water wordt er ook een aansluiting naar de achterspeakers gebruikt. Wilde toch wel voor en achter apart kunnen regelen. Op een gegeven moment trok ik iets los en had ik losse speakerdraad met stekkertjes aan het eind. Toen het andere deel gaan zoeken en aan de bestuurderskant de onderkant van het dashboard losgehaald. Daar waren ze ergens uitgegaan. Dit weer opnieuw aangesloten.
Bleek dat er onder het dashboard ook een knopje zat, die ik nooit eerder had opgemerkt, maar waarvan ik nu ook weet waar die voor bedoeld was: het volume voor en achter regel (fader). Dus zit ik eigenlijk alles voor niks te doen.
Nou ja, omdat er nergens meer geluid uit kwam, maar een rechtstreekse draad van de nieuwe speaker naar de ISO-stekker getrokken. En de andere frontspeaker ook. De oude bedrading van de ISO-stekker losgekopppeld. Echter, er is totaal geen geluid meer. Alles zit goed aangesloten, en toch geen geluid.
De sd-kaart 'draait' zeg maar, en ook zenders vindt ie op de FM maar geluid ho maar. Nou zou ie op mute kunnen staan of volume op 0 maar dat is ook niet het geval. Iemand nog enig idee?

Tevens vond ik achter de radio ook een los stekkertje, waarvan ik niet weet waar die van is.

Terugaansluiten op de originele manier geeft ook geen geluid (meer). Of zal de radio op d'1 of andere manier kaduuk zijn. ISO-stekker zit er goed in en de bedrading is goed. Daar twijfel ik niet aan.<br><br>Post edited by: DikkieDick, at: 2009/03/11 14:42
DikkieDick

Re:Draden voor speakers aansluiten

Berichtdoor DikkieDick » 11 maart 2009, 15:40

Foto was te groot en bij opnieuw editen kan ik geen img meer aanplakken, dus in de herkansing. Tevens weet ik ook niet wat dat ding in het midden achter is.

DikkieDick

Berichtdoor DikkieDick » 11 maart 2009, 16:15

Denk toch dat er iets met de radio (MTLogic van de Aldi) aan de hand is. Heb even een radio uit een Renault aangesloten, maar die heeft geen display. Een CD er ingestopt in de hoop dat ie begon te spelen, maar dat dus niet. Als ik op een knop drukte van de radio hoorde ik wel een piep uit de speakers komen.
DikkieDick

Berichtdoor Hans230CE » 11 maart 2009, 23:00

Dick, strange verry strange,

ergens zit je volgens mij met een slecht contakie bij de boxen, maar als je die biep hoort, denk ik eerder aan een storing aan de radio zelf.

Heb je nog een andere radio? probeer die eens aan te sluiten, leg eens een draad naar box per box; het is een zoektocht. Heb je een fader op het middenpaneel?? elimineer deze eens en kijk dan box per box. Je heb nog werk kid!!
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor desnor » 12 maart 2009, 02:57

Je hebt een kortsluiting tussen de massa en de andere output lijn.

Eerst even (niet te hard zetten) een losse luidspreker op een van de uitgangen aansluiten, dan weet je tenminste of de output van de radio nog goed is.
Anders heb je kans dat je de eindtrap van de versterker hebt opgeblazen.
Vroeger ging dat erg vlot, tegen woordig zijn de uitgangen van de versterkers ietwat beter bestand tegen een kortsluiting, maar toch kan het nu mis zijn.

succes,

desnor.
desnor

Berichtdoor DikkieDick » 12 maart 2009, 08:40

Hans en Desnor,

Dat laatste komt dan meer in de buurt van die opgeblazen eindversterker, daar een andere aangesloten radio in ieder geval voor geluid zorgt. Ik heb de MT Logic al opgestuurd. Volgens de technische dienst kon het inderdaad voorkomen dat er ineens geen geluid meer uit kwam. We zien het wel over een weekje of 2.
De speaker zat al rechtstreeks op de radio aangesloten.

Ik houd jullie op de hoogte.
DikkieDick

Berichtdoor Hans230CE » 12 maart 2009, 20:46

Idd Het zal wel de eindtrap wezen, RIP de radio.

Nu als je van een goed geluid houdt, gewoon een nieuwe versie van het radiogebeuren met 2/4 vette boxen en genieten 60w geeft al een lekker geluid, ik heb zelfs een cd-wisselaar int koffertje zetten.
_________________________________________________________________________________

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor DikkieDick » 12 maart 2009, 21:43

Hans,
Nah, met 3 jaar garantie vind ik dat net iets te snel afgeschreven, dus laten ze hem maar mooi repareren (of vervangen). En het geluid was toch al een stuk beter geworden met die 2 Infinity's voor in het dashboard (met nu niet helemaal mooi zittende originele afdekplaatjes, maar da's van later zorg). Als ik het volume voor al apart kan regelen van de achterspeakers (en dat bleek ik dus ongemerkt te kunnen) dan wordt het denk ik nog een stuk beter. Anders achterin nog 2 betere speakers.
DikkieDick

Berichtdoor Hans230CE » 13 maart 2009, 23:10

ja, dan heb je ook weer gelijk, wist van de garantie niet af, of ik heb eenstuk gemist.

En een goede speacker is dus goud waard.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor DikkieDick » 16 maart 2009, 17:29

Yep,

iemand overigens nog een idee met wat voor stekkertje ik van doen heb op de foto hierboven?
DikkieDick

Berichtdoor bertkrijgsman » 16 maart 2009, 22:50

Lijkt op een zekeringhouder misschien dachten ze in de bouwfase van de W123 dat als er ooit een radio van de Aldi (Duits) zou in komen en die dan opeens geen geluid meer afspeelde het een mogelijke glaszekering zou kunnen zijn die in de radio zit, waren toch handige jongens met vooruitziende blik in die tijd!!! of zou het toch een andere functie hebben??<br><br>Post edited by: bertkrijgsman, at: 2009/03/16 21:51
bertkrijgsman

Berichtdoor DikkieDick » 19 maart 2009, 20:29

Bert, who knows.

Well, anyway, de radio is weer terug. Da's nog eens snel. Nou ja, terug, 't is gewoon een andere, gezien het serienummer. Maar het belangrijkste is: er komt weer geluid uit de voorspeakers. Nu de achterspeakers nog weer aansluiten, maar 't is nu te donker. ;-)
Wordt een klus voor het weekend.
DikkieDick

Keer terug naar Interieur