Beste W123 liefhebbers.
Deze zomer heeft mijn 280 (W123 030) ons zomerverblijf naar Tsjechië gebracht en uiteraard na de vakantie weer mee terug genomen.
Toen wij naar huis reden was het heet ca. 40 graden.
Ik heb dus de airco aangezet en de automatische fan doorverbonden.
Tevens hadden we een koelbox en de koelkast van de caravan aan.
Ook de verlichting werd gevoerd omdat dit in Tsjechië verplicht is.
Na enkele uren (met veel file) stopte we om te tanken.
Vervolgens wilde de auto niet meer starten.
De accu was leeg.
Na het verwijderen van het zomerverblijf hebben we de auto aangeduwd.
De spanning kwam tijdens het rijden niet boven de 12,7volt.
Als alles uitgeschakeld is zit hij iets onder de 14 volt.
Ik heb gezien dat de dynamo van een 300D en turbo D meer stroom leveren.
Weet iemand waar dit verschil in zit? Is dit de spanningsregelaar of is de gehele dynamo anders?
Als de dynamo anders is past deze dan op een 280?
Groetjes Luigi.