[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
dynamo : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:57

dynamo

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

dynamo

Berichtdoor oltimerboy » 19 aug 2008, 19:56

Hallo,

Het heeft miets met een W123 te maken maar wel met een W115

Ik heb de dynamo stuk en nu heb ik 1 op laten sturen maar die heeft een andere aansluiting ( 3 aansluitingen naast elkaar ) en die oude had 3 aansluitingen in een driehoek

die nieuwe heeft ook een soort van regelaar op de dynamo zitten

maar nu weet ik niet welke 3 kabels op welke plek van de dynamo horen

alvast bedankt
oltimerboy

Re:dynamo

Berichtdoor Wiebren240D » 19 aug 2008, 20:38

Hallo Daar

dat gaat echt niet goed komen denk ik.
jij hebt nu een dynamo gekregen met in gebouwde regelaar.
maar wat je nodig hebt denk ik.
is een dynamo met een losse regelaar die zit bij jou op het binnen scherm vast.
en op zo een dynamo zitten idd 3 aansluitingen 2 boven en 1tje daar onder.
ja hoe zo een dynamo aan te sluiten weet ik echt niet zal denk ik wel mogelijk zijn.
maar ik heb nog wel een gooie dynamo liggen die wel het zelfde is en zo past je mag hem zo komen ruilen als het uit kan weet ik niet maakt mij ook niet zoveel uit hier liggen nog wel een handvol op de plank.
ik merk wel van hoe en wat groeten van Wiebren ut Snits Telnr 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor oltimerboy » 19 aug 2008, 23:19

ik ben nog bij een kameraad geweest te kijken en die heeft ook met ingebouwde regelaar en die heeft ook een W115 200 maar ik kan er verder ook niet het verschil zien qua bedrading enz

en bedoel jij uit sneek ?
oltimerboy

Berichtdoor Wiebren240D » 19 aug 2008, 23:54

Hallo Daar

ja ik kom uit Sneek

maar je kan ook even bij Rob langs gaan van de W114/115 club in Hollandseveld die heeft denk meer verstand van elektra dan ik.
heeft denk ik ook wel de juiste dynamo op de plank liggen.

want die ik heb liggen is er eentje voor een diesel die laad even meer dan voor een benzine moter zijn in aanschaf ook duurder.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor oltimerboy » 20 aug 2008, 08:51

onder welke naam zit die op deze forum dan ?

dan kan ik hem een pm sturen
oltimerboy

Berichtdoor Leon » 20 aug 2008, 14:03

er is maar 1 rob, en dat is rob holewijn :)
Leon

Berichtdoor oltimerboy » 22 aug 2008, 12:52

kan iemand zo uitleggen waar de spannings regelaar zit ?

en als ik deze verwijder kan ik die andere erop aansluiten ?
oltimerboy

Berichtdoor Wiebren240D » 22 aug 2008, 18:29

Hallo Daar

Ja de spanning regelaar zit op het rechter binnen scherm bij een W114/115 eerste serie tot denk ik de 10 de mnd 1973 daar na zijn er officieel met ingebouwde regelaar op de dynamo zelf.
maar door de jaren heen is er denk ik wel het 1 en ander verandert we praaten wel over een auto van 30plus.

ik denk gewoon even bij een Bosch dienst langs gaan en die maakt het zo voor je in orde.

ja dat kost wat maar je bent wel zeker dat het goed is

morgen komt er als het goed is iemand hier in Sneek langs om de zware dynamo help ik ook even met het erop zetten van de dynamo en meet even als de dynamo het idd doet.

Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor oltimerboy » 22 aug 2008, 19:25

als ik van de spanningsregelaar de stekker eraf haal , moet ik daar ook nog draden door verbinden ?
oltimerboy

Berichtdoor JaapW114 » 22 aug 2008, 19:58

Hallo,

Hoeveel haast heb je met die dynamo? Mijn schoonvader heeft zijn hele leven startmotoren en dynamo's gereviseerd. Van klein tot heel erg groot. Het spul van onze auto's noemt hij altijd gekscherend wegwerp startmotoren en dynamo's. Inmiddels al geruime tijd met pensioen, maar nog wel een mooie schuur vol onderdelen naast zijn huis. Vind het erg leuk om zo nu en dan wat te sleutelen, je betaald alleen de onderdelen en een flesje jenever (gewoon die van een tientje!) voor het werk. Het voordeel is dat je weet dat er nog echt gereviseerd wordt, gaat helemaal uit elkaar, wordt helemaal schoongemaakt en met de juiste onderdelen weer opgebouwd, daar waar nodig een likje vet of druppeltje olie en getest. Dus ook de sleepringen worden afgedraaid indien nodig!

Groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 22 aug 2008, 19:59

Uiteraard geldt dit aanbod voor iedereen en ook voor startmotoren!<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/08/22 19:59
JaapW114

Berichtdoor Rob Holewijn » 22 aug 2008, 22:21

Oldtimerboy,
Heb jij mij een e-mail gestuurd over het ruilen van je dynamo.
Als jij het was ik heb nog niet gekeken wat er licht.
Ik kan nl. nog steeds geen e-mail versturen van mijn gewone computer.
Dat moet met de laptop die moet ik eers weer pakken en op mijn tel moet ik mij rot zoekken naar al die letters.

Nou................. ja......
Snap je um.
Rob Holewijn

Berichtdoor henklith » 22 aug 2008, 23:28

Oldtimer jochie, past je dynamo mechanisch wel?
Dan zou ik deze gewoon gebruikensloop de andere ee uit, even als de mechanische spannings regelaar.
Er zitten achter op de dynamo twee dikke klemmen naast elkaar, die gaan naar de plus van de accu, (B+)
probleem kan zijn dat je er de juiste klemmen bij vindt (electrozaak).
De dunne draad gaat naar het lampje van de laadt controle (draad 61, is denk ik blauw)
Op de dynamo staat D+ bij deze wat kleinere aansluitng.
Voor de B+ aansluitng een dikke draad gebruiken, (of twee flinke naast elkaar!
Groet, Henk

NB, de min van de dynamo krijgt ie normaal via de massa, controleer ook even of het dynamo huis goed massa maakt via het stangenstelsel en beugels!!<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/08/23 00:02
henklith

Berichtdoor Wiebren240D » 22 aug 2008, 23:41

Hallo Daar

wat is dit toch een mooi forum of niet dan.

dit begint 19-8 en 22-8 heeft ie het antwoord in de bus.

veel geluk daar in Drenthe

Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek