door Govert » 22 aug 2011, 23:57
Na het simpele onderhoud kwam de echte klus aan de beurt: het vervangen van de klepsteelrubbers, rotocaps en klepveren. Er was niet echt een aanleiding voor het vervangen, olieverbruik is niet echt hoog (1 liter op 3000–4000 km), maar ik zag wel eens rook als ik het gas los liet. Bij diesel heb je overigens niet een vacuüm in het inlaatspruitstuk, waardoor het aanzuigeffect langs versleten klepsteelrubbers afwezig is.
Je hebt wat onderdelen nodig. De klepsteelrubbers natuurlijk. Zijn hetzelfde voor inlaat- en uitlaatkleppen. Onderdeelnummer A6150500067:
Nieuwe rotocaps, die zitten onder de veer en zorgen voor het draaien van de klep waardoor deze gelijkmatig slijt op de klepzetel. Onderdeelnummer A0000531235:
Nieuwe klepveren, inlaat- en uitlaatklepveren zijn hetzelfde. Onderdeelnummer A6150530120:
En speciaal gereedschap om de klepsteelrubber aan te drukken. Onderdeelnummer W617589004300
Eerst maar het kleppendeksel verwijderen.
Dan moet de nokkenas in positie worden gedraaid om de twee bruggen met de slepers te verwijderen. Uiteraard draai je aan de krukas om de nokkenas te draaien, nooit aan de nokkenasbout draaien, dan loop je de kans dat de ketting overspringt.
De slepers mogen niet bediend worden door de nokken, dus je moet het draaien dat alle nokken net van de kleppen afstaan. Hieronder kan je dat zien, twee staan naar boven, de andere twee staan min of meer horizontaal.
En hier zie je het bij cylinders 1 en 2:
Dan de bruggen losdraaien, zit met twee bouten vast. Meestal zijn het imbussen, latere typen hadden ook zeskanten.
En zo ziet zo'n bout er uit.
Dan kan je de bruggen verwijderen, ze zitten met pashulsen op de kop, dus je moet ze een beetje naar boven trekken. Eventueel een beetje lostikken met een plastic hamer als ze vastzitten. Ik kon ze zo eraf pakken. Hieronder zie je ze al los:
De bruggen moet op dezelfde plaats weer terug, dus leg ze weg en markeer ze. Ik heb de bouten ook op volgorde gehouden, maar dat is niet echt nodig.
Voor het verwijderen van de klepsteelrubbers moet je per cylinder werken. De zuiger moet in de bovenste positie in de compressieslag, dan kan de klep niet in de cylinder vallen. Je hoeft bij een diesel niet te werken met perslucht (of een touw via het bougiegat in de cylinder). De klep rust tijdens het vervangen op de zuiger.
De nokken breng je in positie, inlaatklepnok voor de oliebuis en uitlaatklepnok op circa 90 graden na de oliebuis.
De krukas op OT zetten voor cylinders 1 en 4:
of op de streep voor de cylinders 2 en 3:
Dit is belangrijk, anders loop je het gevaar dat de klep in de cylinder valt, en dat is niet leuk.
Dan de klepstelmoer bovenop de klepsteel losmaken met het klepstelgereedschap en verder met de hand losdraaien.
Controleer of de stelmoer niet beschadigd is, want dan is het een mooie tijd om het te vervangen.
Dan de borgmoer nog losschroeven. Omdat die onder spanning staat van de klepveer, moet dat met de sleutel.
Is die los, dan ziet het er zo uit.
Bovenop de veer zie je een schotel, die kan je eraf halen.
Het heeft een boven- en een onderkant, bovenaan is een kleine verhoging in het midden, onderop zit een grote verhoging, daar valt de veer in.
Als je de veer verwijderd, zie het het klepsteelrubber zitten.
Met deze fijne tang van de sleutelclub was het verwijderen geen probleem, wel opletten dat je de klepsteel niet beschadigd. Het kan ook met een schroevendraaier of een punttang.
Dan heb je het rubber in je hand, was nogal hard, hoewel de nieuwe niet echt zacht is.
Dan moet de rotocap er nog uit, je kan de opstaande rand pakken met een punttang
en zo ziet de oude rotocap er uit.
Hier zie je de oude en de nieuwe veer. De verfpunten moeten bovenaan zitten bij montage.
Nieuwe rotocap inleggen, opstaande rand waar de veer omheen valt bovenaan.
Dan de plastic aanbrenghuls aanbrengen over de klepsteel. Er zitten er vier in het setje en het is nogal een kwetsbaar ding, dus wees voorzichtig. Het beschermt het klepsteelrubber tegen beschadiging.
Nieuw rubber erop, wel wat olie gieten op het rubber voor de montage, met name aan de binnenkant.
Met de hand kan je hem naar beneden schuiven en voor het erop drukken gebruik je het gereedschap.
Hieronder zie je oud en nieuw naast elkaar
Dan moet de veer erop en de schotel. De schotel heeft een nokje dat in de kerf in de klepsteel valt. Een beetje aandrukken en dan kan je de borgmoer erop draaien. Met de sleutel de borgmoer een flink stuk naar beneden draaien, dan kan de stelmoer er met de hand bovenop gedraaid worden.
Elke cylinder wordt op deze manier afgewerkt. Als je klaar bent, de nokkenas weer in positie brengen om de bruggen te monteren. Let er op dat ze in de pashulzen vallen. De bouten met 40 Nm (imbus) of 45 Nm (zeskant) vastzetten.
Dan moet je nog de kleppen stellen, want die zijn geheel ontzet.
Ik maakte me een beetje zorgen of montage van de nieuwe rotocaps wel zo verstandig was, de kleppen zouden ingeslagen kunnen zijn op een positie door niet functionerende oude rotocaps, maar tot nu toe zijn er geen problemen. De motor startte gewoon, draaide normaal, schudde niet. Of het tot minder rook leidt, moet nog blijken, want je zag het alleen in het donker in de koplampen van de achterligger.
Laatst bijgewerkt door
Govert op 23 aug 2011, 14:40, in totaal 1 keer bewerkt.