door PeDe » 08 nov 2009, 22:49
Vandaag langsgeweest in Waarland.
Jaap was gisteren naar Duitsland inkopen doen, maar wilde vandaag wel om 11 uur open.
Govert wilde helpen dus zo geschiedde.
Ik had 2 problemen; brandstof en voorgloei gerelateerd.
Probleem 1: brandstoflekkage / brandstofverbruik.
Afgelopen week rook ik diesel toen de kofferbak openging.
Tevens was het in en rond de bak achter het rechterachterwiel 'nattig', maar het voorheen 'drogig' was.
Afgelopen dagen in de gaten gehouden, maar het bleef ruiken en het brandstofmetertje leek wel een afwijking naar links te hebben. Dit bewees de tankbeurt zojuist; gemiddeld 1:8 wat het afgelopen halfjaar gemiddeld 1:11 was, met uitschieters naar 1:10 en 1:12.
Afijn, Govert en ik constateerden dat de brandstofaan- en afvoerleiding niet lekten, wel was het vochtig rond de vulpijp van de tank. Hierna hebben wij de tank gedemonteerd; hier ook geen lekkage. Wel was er lekkage bij de vulpijp. Het slangetje van het afwateringsgat zat niet vast en deze hebben we vastgezet, tevens wat het rubberen omhulsel/manchet van de vulpijp erg slap en ruim (na vergelijking met de versie op Govert's 200D). Hier kon teveel diesel zo doorlopen naar de kofferbak. Deze zal ik vervangen. Tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de gedemonteerde tank door te spoelen met diesel (kwam enige zwarte rotzooi uit, maar geen gekkigheid) en de vlotter en de tankfilter schoon te maken. Met hermonteren van de tank ook verse brandstofslangetjes gemonteerd.
Dit hele verhaal dekt de diesellucht, maar niet het relatief hoge en plotselinge opduikende verbruik. Misschien een samenloop van omstandigheden: tijdelijk andere bestuurder (schoonvader), koud weer, slecht werkend voorgloeisysteem, kortere ritjes, klein beetje lekkage, ...........
Verbruik even in de gaten houden de aankomende periode.
Probleem 2: niet werkend voorgloeisysteem.
Vanaf vorig weekend ging het mooie oranje lampje niet meer branden, heel soms nog wel.
Starten ging nog prima, maar er was een merkbaar verschil.
Gisterochtend en vanochtend gingen de 5 zuigers eerst een klein minuut op en neer om daarna FLINK rokend wakker te worden. Eenmaal warm? Geen vuiltje aan de lucht.
Govert heeft de weerstand van de 5 gloeibougies doorgemeten bij het gloeirelais aan de linkerwielkuip (relais nog intact), 2 stiften gaven geen weerstand. Ook even het voltage gemeten bij alle bougies; netjes allemaal rond de 11 volt. Conclusie 2 verse bougies bestellen en monteren. Als het goed is dan is dat probleem weer de wereld uit.
@ Govert: de tijd van doorgloeien nadat het lampje is uitgegaan bij een parallel-snelstart-gloeisysteem bij een OM617 hoort volgens de werkplaats-cd tussen de 20 en 35 seconden te duren. Dat is dus prima bij mij. Bij een in serie geschakeld exemplaar duurt het inderdaad rond de 90 seconden.
Kortom, een leerzame en goed bestede zondag; tegen 18.00 uur gingen we huiswaarts.
Ohja, ook nog de stuurdemper vervangen voor een vers exemplaar.
Jaap en Govert, bedankt.
Groet,
Peter.
Das beste, oder nichts!